2243
Sök

Bör en nybörjare våga byta bromsbelägg + skivor? Peugeot 206 -01

2 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#1
Hej Garaget!

Jag är rätt så okunnig när det gäller bilar (kan massor om datorer/programmering istället) så jag hoppas att ni kanske kan ge lite vänliga tips huruvida jag vågar åta mig detta projekt eller inte.

Har en Peugeot 206 CC 2001 "vanlig" (inte nån racing-variant) som jag nyss hade på service (första Juni 2011) och fick stark anmärkning på att jag bör byta belägg och skivor fram och bak. Hade bilen på service september 2008 sist och då var det inga anmärkningar på vare sig belägg eller skivor. Peugeot ville ha 5200:- för nya belägg/skivor inkl byte. Det går inte med min nuvarande ekonomi därav denna idé.

Jag har på senare dagar försökt googla mig fram till hur sjutton man gör. Har lärt mig massor och även kollat igenom en hel del belägg/skivbyten på YouTube (främst på amerikanska sportbilar som givetvis inte ser ut som min skruttiga Peugeot).
Där fick jag nyss lära mig bland annat att när bromsarna skriker så är det för att varna att dom börjar bli gamla. "Skitsmart!" tänkte jag, samtidigt som jag inser att jag haft skrikande bromsar sen början på 2008. Skumt att dom inte sa nåt på vare sig besiktning eller service.

Jag tänkte sammanfatta lite vad jag lärt mig om processen (kanske kan hjälpa nån annan nybörjare), så får ni gärna rätta mig om jag har fel:

1. Ta bort hjul

2. Skruva bort bromsok och avlägsna från skivan, men ta inte bort bromsslangen (om man gör det måste man tänka på luftning av bromsvätska och annat säkerligen skitsvårt för den okunnige), häng istället upp oket i något så man inte skadar slangen.

3. Plocka ur gamla belägg ur oket.

4. Använd en tving för att trycka ut en kolv som sitter i oket. Ingen aning om detta stämmer men jag har sett många göra så på YouTube. Vet inte om min bil har dessa ens. Min vilda gissning är att denna kolv trycker ihop beläggen så dom nyper åt om skivan, därav bromseffekt.

5. Stoppa i nya belägg, viktigt att rätt belägg hamnar åt rätt håll. Har fått en uppfattning om att det yttre "icke rörliga" belägget ska ha några små metallclips som gör att man kan identifiera det. Annars rätt osäker på hur man ska veta att det blir rätt på rätt plats. Är det skillnad på vänster/höger i övrigt?

6. Ta bort bromsskivan, kan eventuellt behövas lite lättare våld här om det sitter hårt.

7. Sätt dit ny skiva, sätt tillbaka bromsok och skruva fast det, sist sätt på hjulet igen.

Jag skulle inte bli förvånad om jag glömt något viktigt i mina steg.


Några till saker jag har funderingar över är bland annat:

"Vård" av grejerna — Ska man smörja belägg? Eller skivor? Ska man rengöra dom med något? Vad kan man rengöra med?

"Monteringssatser" — I samband med att jag sökt på alternativa köpställen av nya prylar så stöter jag på alla dessa monteringssatser av olika slag. Är det nåt man behöver?
Exempel:
http://seekpart24.com/ate/accessory-kit … p;at=11777


Slutligen vill jag passa på och fråga om nån har nån rekommendation var jag bäst köper belägg och skivor (och kanske monteringssats om det är nåt man ska ha). Biltema? Mekonomen?
Är det skillnad på fram- och bak-belägg/skivor? Har kollat lite på Biltemas prylar och det känns inte som jag hittar 100% rätt, men det kanske inte måste vara det.


Som referens kan jag visa vilka prylar verkstan skrev upp i deras offert, jag skriver artnr benämning pris samt länk till en sida som har prylar som överensstämmer med dom artikelnummer jag fått:

4254 42 - BROMSBELÄGG 331:-
Länk:
http://seekpart24.com/bosch/brake-pad-s … p;at=11777

4252 29 - BROMSKLODS 505:-
Länk:
http://seekpart24.com/metzger/brake-pad … p;at=11777

4246 W5 - BROMSSKIVSATS 815:-
Länk:
http://seekpart24.com/trw/brake-disc-df … p;at=11777

4249 F5 - BROMSSKIVSATS 609:-
Länk:
http://seekpart24.com/bosch/brake-disc- … 4?c=100032


Vore tacksam för all hjälp (förutom den som är förenad med livsfara)!
En eloge till dom som orkat läsa hela inlägget!

104 Inlägg
8 juni 2011
#2
Offtopic men jag bytte bakre skivor,belägg och handbromsbackar på min BMW för 6700:-. Arbetet gjordes på en auktoriserad BMWverkstad så priset du fick låter sjukt bra.

huh?
10 427 Inlägg
8 juni 2011
#3
Att byta bromsskivor eller bromsbelägg ska inte vara några konstigheter.
Men det är viktiga detaljer så därför bör man vara noggrann wink

Om inte dina bromsskivor bak sitter bakom något hjullager så är det i princip bara
att ta bort en skruv och ta bort dem om de inte rostat fast mot navet eller liknande.
Monteringssatser för bromsbelägg behöver inte vara helt nödvändiga om inte de nuvarande
har rostat bort totalt.

Inte tvunget att använda en tving för att pressa tillbaka kolven/kolvarna i bromsoket,
brukar kunna räcka med en "vanlig" polygriptång (bara man är noga med att inte skada
gummidamasken runt kolven). Kan hända att du har speciella bromsok där kolven är gängad
i bromsoken vilket kräver en annan metod... Har dock ingen aning om just Peugeot använder såna
bromsok.

Tänkvärt är att bromssystemet är ett slutet system med en typ hydraulvätska (lite kompressibel kanske).
Dvs när bromsbeläggen (och skivorna till viss del) börjar bli slitna så hamnar kolvarna
i bromsoken allt längre ut för att kunna nypa åt vilket leder till att bromsvätskenivån sjunker.
Dvs man behöver inte fylla på bromsvätska om man har tänkt byta bromsdelar wink
Vad var då poängen med de sista? Jo när du har pressat in kolvarna i bromsoken måste
du pumpa ut bromsvätskan som pressades åter för att få någon bromsverkan igen.
Men det märker du nog om inte annat.
Edit: Bromsvätskan suger åt sig fukt så den brukar ska bytas vartannat år (för att inte
koka vid hårda inbromsningar). Inte säkert att den ligger med i den vanliga servicen på bilen.

Att bromsarna skriker kan bero på att bromsskivorna blivit repiga eller att tex
bromsbeläggen har blivit smutsiga över åren. Det senare brukar drabba mig
som bromsar ganska hårt. Dvs smuts hamnar mellan bromsokkolv och bromsbelägg
vilket tillåter att bromsbeläggen vibrerar litegrann vid bromsning = oljud.
Man brukar smörja ytorna på bromsbelägg som ligger emot bromsokskolven (dvs baksidan)
och ev kanterna som "vilar" mot bromsoket. Gäller bara att se till att man inte får
något fett på anliggningsytan på bromsbeläggen eller bromsskivorna. För att smörja
brukar man använda bromsfett (typ CRC Bräklube) eller tex mer traditionellt - kopparpasta.

Du kan även ha parkeringsbromsen bak av trumbromstyp som mekaniskt
trycker mot insidan av bakre bromsskivorna med bromsbackar. Kan även vara lönt
att byta dessa samtidigt som bromsskivorna byts. Lite mer meck med trumbroms.

Hoppas du har någon nytta av mitt inlägg wink
Senast redigerat av steifan (8 juni 2011)


229 Inlägg
8 juni 2011
#4
http://www.peugeot-sport-club.com/ frågar du på forumet där kan du nog få en hel del vettiga svar wink

62 Inlägg
8 juni 2011
#5
jag orkade inte läsa alla inlägg, så jag tipsar lite iallafall. skall du handla delar, om du vill gå till mekonomen/ad center/ biltema och handla. skall du beställa online, kolla in på www.skruvat.se (billiga delar och snabbt kommer dom hem också) och slå in reg nummer så får du fram delar till din bil! och sen kan du åka till biltema och köpa en haynes bil bok, så står det exakt hur du gör vid byta av allt nästan!

hoppas jag hjälpte dig lite iallafall
MVH

2 924 Inlägg
8 juni 2011
#6
Bli inte överraskad av att en del skruvar kan sitta ordentligt fast (väldigt utsatta delar för vägsalt, smuts, olika temperaturer mm) och man kan behöva rejäla verktyg och använda dem på rätt sätt.
Ev kan gasolvärmare komma till hands för att lossa bultar till t.ex bromsok-hållare.

Se även till att inget kärvar vid hopmontering, allt ska bara falla enkelt på plats och om något kärvar så blir det snart problem igen och man får göra om det...

3 tips
* Rengöring med stålborste/fil
* Ingen smörjolja (typ 5-56, WD40 osv) på gummidelar.
* Kopparpasta på glidytor (inte bromsytor!)
* Ha gott om tid, stressa inte

En bra grej är att detta göres inför en besiktning/ombesiktning, för då får man kvitto om det blev bra eller inte direkt efteråt, vilket även är väldigt bra eftersom detta är säkerhetsdetaljer smile

Lite upprepningar sen tidigare inlägg men värt att poängtera en gång för mycket. smile

~ Life is short, have FUN! ~

2 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#7
Tack för alla bra tips hittils!
Det känns ju inte omöjligt längre, om än lite vanskligt, men det är ju kul om man lyckas. smile

Vad tror ni andra om bromsvätska rent generellt?
Tänker främst på det steifan sa:

steifan skrev:
Jo när du har pressat in kolvarna i bromsoken måste
du pumpa ut bromsvätskan som pressades åter för att få någon bromsverkan igen.
Men det märker du nog om inte annat.
Edit: Bromsvätskan suger åt sig fukt så den brukar ska bytas vartannat år (för att inte
koka vid hårda inbromsningar). Inte säkert att den ligger med i den vanliga servicen på bilen.

Hur gör man för att pumpa ut bromsvätskan? Med "märker du nog", menar du i form av att jag kör iväg utan fungerande broms? smile
Vad jag vet har det inte bytts nån bromsvätska i denna bil. Om det har det så var det minst 5 år sen. Hur viktigt är det? Bör jag passa på att byta den samtidigt? Känns ju skönt att göra allt på samma gång, men om det är mindre nödvändigt så känns det skönt att inte göra ett halvt omöjligt projekt omöjligare.

Om man måste ta till våld/brännare/borr för att få bort nån skruv/mutter på till exempel bromsok/liknande delar, hur sjutton gör man då för att få ihop det igen?
Har en "riktigt" mekaniker alltid ett gäng olika sorters skruvar som bara råkar passa för ändamålet? Köper man nya skruvar? Isåfall, hur hittar man såna? Har ju inte direkt nåt artikelnr att gå på i det fallet.

Tror ni jag borde köpa "monteringssats" som backup och lämna tillbaka om jag inte behöver använda't? Fattar jag rätt om den används för att hålla fast bromsbeläggen i bromsoket?

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
8 juni 2011
#8
Med "pumpa" menar han pumpa ut bromsvätkan med bromspedalen innan man kör iväg. Blir lätt obehagligt vid första inbromsningen annars när bromspedalen går i golvet utan att det bromsar ett dugg.

Drar du av eller borrar sönder någon bult rekommenderr jag peguot originalbultar som ersättning eftersom du inte har någon aning om vilken hållfasthetsklass som änvänts. Köps på peugot och bli inte förvånad om de är svindyra men de brukar vara lagervara.

Du har troligen trumma för handbromsen och den MÅSTE justeras dvs ställa in de nya bromsbanden mot trumman. I handbromsen finns det mycket som kan rosta och kärva och bör lämnas över till en verkstad om du inte har koll på mekanik. Handbromsen är helt mekanisk och består av en spännare, en hävarm två bromsband samt tre fjädrar och monteringsklips, naturligtvis också bromtrumma. Akta ögonen när du jobbar med fjädrarna för är man ovan blir de lätt projektiler.

Jag avråder dig inte till jobbet men råder dig att införskaffa en handbok så du kan läsa på steg för teg samt få en bild på hur det är monterat.

Tips! Skruva en sida i taget så kan du kika på andra sidan hur det ser ut rätt monterat...

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

huh?
10 427 Inlägg
9 juni 2011
#9
tackle skrev:
steifan skrev:
Jo när du har pressat in kolvarna i bromsoken måste
du pumpa ut bromsvätskan som pressades åter för att få någon bromsverkan igen.
Men det märker du nog om inte annat.
Edit: Bromsvätskan suger åt sig fukt så den brukar ska bytas vartannat år (för att inte
koka vid hårda inbromsningar). Inte säkert att den ligger med i den vanliga servicen på bilen.

Hur gör man för att pumpa ut bromsvätskan? Med "märker du nog", menar du i form av att jag kör iväg utan fungerande broms? smile
Vad jag vet har det inte bytts nån bromsvätska i denna bil. Om det har det så var det minst 5 år sen. Hur viktigt är det? Bör jag passa på att byta den samtidigt? Känns ju skönt att göra allt på samma gång, men om det är mindre nödvändigt så känns det skönt att inte göra ett halvt omöjligt projekt omöjligare.

Om man måste ta till våld/brännare/borr för att få bort nån skruv/mutter på till exempel bromsok/liknande delar, hur sjutton gör man då för att få ihop det igen?
Har en "riktigt" mekaniker alltid ett gäng olika sorters skruvar som bara råkar passa för ändamålet? Köper man nya skruvar? Isåfall, hur hittar man såna? Har ju inte direkt nåt artikelnr att gå på i det fallet.

Tror ni jag borde köpa "monteringssats" som backup och lämna tillbaka om jag inte behöver använda't? Fattar jag rätt om den används för att hålla fast bromsbeläggen i bromsoket?

Ja precis, du kör iväg utan broms tongue Handlar bara om att förflytta bromsvätskan tillbaka i rören/slangarna
så det kan krävas några pumpningar ibland. För att motionera bromsokskolvar så pressar man in dem
sätter någonting emellan (förslagsvis gamla bromsbeläggen och bromsskivan) och pumpar ut kolven med bromspedalen och repeterar tills det "känns" bra. Förhoppningsvis så glider nog dina kolvar lätt i oken så inte säkert att det behövs repeteras.

Att byta bromsvätska är lite mer stök & bök, sitter små nipplar på varje bromsok som man släpper
på för att få ut vätskan. Kan vara lämpligt att vara mer än en om man ska byta bromsvätska.
Annars kan nog verkstaden göra det för inte alldeles för stor penning vid nästa vanliga service.

Gällande skruvar så tror jag inte att du kommer få några större problem. Blir hyfsat väldigt
jobbigt om du skulle dra av en skruv eller liknande. Ett tips är att försöka slå loss skruvar som
sitter ordentligt. Dvs om du inte rubbar skruven med inte helt omänskliga krafter så kan du försöka
slå på ringnyckeln med en gummiklubba/vadsomfinnstillgängligt, då sträcker man inte skruven lika
hårt som att försöka dra loss skruven med både arm och benkraft smile Min gyllene regel när det gäller
att skruva med bilar är att i princip aldrig ge upp trots att det inte går / passar osv. cool

Ett annat tips är att ta bild på prylarna innan du demonterar dem, så du har något att gå efter
vid återmontering om minnet sviker tongue

Och om du mot förmodan skulle tappa bort en skruv du skruvat ur så bör du nog kontakta
en Peugeot-återförsäljare så går det nog att fixa fram om du vet någorlunda var den satt eller liknande.


Elektriker
718 Inlägg
9 juni 2011
#10
steifan skrev:
Min gyllene regel när det gäller
att skruva med bilar är att i princip aldrig ge upp trots att det inte går / passar osv. cool

Om det inte passar måste det väl ändå va bättre å skaffa rätt delar innan man försöker?;Phaha

Angående byta av bromsvätskan så ja, det är väl rekomenderat att göra de vart annat år. Men rullar nog bra många 740is där ute med samma bromsvätska som för 20år sedan.
Sen om det är att rekommendera är ju en annan 5a...

Som att kasta vatten i sjön.

huh?
10 427 Inlägg
9 juni 2011
#11
monno skrev:
steifan skrev:
Min gyllene regel när det gäller
att skruva med bilar är att i princip aldrig ge upp trots att det inte går / passar osv. cool

Om det inte passar måste det väl ändå va bättre å skaffa rätt delar innan man försöker?;Phaha

haha eller så gör man om och gör rätt wink


Forummoderator
9 299 Inlägg
9 juni 2011
#12
Ytterligare tips:
Närt du ska pressa tillbaka bromscylindern bak med en tving så kan du upptäcka att det är kolv som skruvas in. Då är det någon form av kryssmönster på den, eller spår. En tång med böjda käftar fungerar utmärkt som man sedan skruvar in kolven med, den är helt enkelt gängad. Endast bak dock.

Innan du gör det bör du öppna behållaren för bromsvätska och vara beredd med lite papper. Slå en knut papper runt behållaren, ifall det rinner över.

Innan du pumpar tillbaka kolven med fotbromsen måste du stänga locket igen. Gäller båda fram och bak.

Smörja: Jag rekommenderar bromsfett. Följer ibland med i satsen, eller så köper du en liten tub på Mekonomen. Använd inte kopparpasta på styr/glidpinnarna (de som håller oket och som gör att det rör sig i sidled.

Att få kolven att löpa fint gör man genom att man pressar in den, pumpar ut den med bromsen, pressar in den 3-4ggr. Behövs knappast på en så ny bil.

Tänk på locket på behållaren. Om du glömmer sätta på locket kommer det spruta bromsvätska över ditt motorrum, och bromsvätska är mycket skadligt för lacken. Mycket.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

hondaaaaa
411 Inlägg
10 juni 2011
#13
En ide är också att söka lite på hur man bytar bromsar på youtube eller liknande. Vet att där finns några personer som lägger upp väldigt detaljerade videoguider. wink kan nog hjälpa.

Old hondas never die, they just get faster!
"Learn to drive a slow car fast. Otherwise you'll just drive a fast car, slow."
Club JDM of Sweden

309 Inlägg
10 juni 2011
#14
en väldigt bra sak att skaffa sig är haynes boken till din bil så kan du se exakt hur det ska göras innan du ger dig in på det, lätt värt 2-300kr och så har du bra info inför andra problem i framtiden
Senast redigerat av jonas_ahman (10 juni 2011)

Läser och släcker felkoder. pm för info

Team Breehäng
1 623 Inlägg
15 december 2011
#15
Vad du än gör, så köp inte bromsbackar på Biltema! Har haft sånna förrut och dom börjar bara gnissla fasten dom är nya!
Och vill bara tillägga att man inte brukar behöva ta loss oken då man ska byta bromsbackar big_smile Fast du ska ju byta skivorna också då, så det blir ju lite mer jobb tongue
Ett tips är att köpa en Haynes bok som handlar om just din Peugeot. Jag köpte en som handlar om min bil och den är riktigt bra, det står allt man behöver veta cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169506/169506-283d5e281984e4b0515884fce01d3d91.jpg
De finns på Biltema, men jag tror Mekonomen har dom också roll
Senast redigerat av -BASmannen- (15 december 2011)

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
15 december 2011
#16
-BASmannen- skrev:
Vad du än gör, så köp inte bromsbackar på Biltema! Har haft sånna förrut och dom börjar bara gnissla fasten dom är nya!
Och vill bara tillägga att man inte brukar behöva ta loss oken då man ska byta bromsbackar big_smile Fast du ska ju byta skivorna också då, så det blir ju lite mer jobb tongue
Ett tips är att köpa en Haynes bok som handlar om just din Peugeot. Jag köpte en som handlar om min bil och den är riktigt bra, det står allt man behöver veta cool
http://www1.garaget.org/gallery/images/170/169506/169506-283d5e281984e4b0515884fce01d3d91.jpg
De finns på Biltema, men jag tror Mekonomen har dom också roll

har det fram på min 740..skrek som fan..men blev förbannad så efter en hård inbromsing i 210 så höll dom käften sen smile

men som sagt man ska undvika skiten då dom sotar och inte alls är lika bra som orginal eller liknande kvalite
i mitt fall var det en nödlösning då jag såg att beläggen var dåliga 45minuter innan bes  smile
och biltema låg närmast

Kör fort så hinner inget hända...

...has left the building...
4 474 Inlägg
15 december 2011
#17
Ja belägg som sotar är rikitgt illa. "Dammar" däremot gör alla belägg, vissa mer andra betydligt mindre. Jag körde ca 15000mil med Biltema belägg med min gamla bruxis, utan problem med vare sig bromsverkan eller gnissel.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
15 december 2011
#18
dawwe skrev:
Ja belägg som sotar är rikitgt illa. "Dammar" däremot gör alla belägg, vissa mer andra betydligt mindre. Jag körde ca 15000mil med Biltema belägg med min gamla bruxis, utan problem med vare sig bromsverkan eller gnissel.

damm sot kalla det va du vill

biltemas belägg är ungefär hälften så bra som mintex beläggen på mekonomen
och dom är hälften så bra som volvo orginal beläggen
enligt mina ovetenskapliga tester smile

på min 245:A testade jag och kom fram till att orginal beläggen var dom som fungerade bäst fast jag t.o.m varmkörde dom så bromskivan glödde en gång

Kör fort så hinner inget hända...

...has left the building...
4 474 Inlägg
15 december 2011
#19
Väldig ovetenskapliga tester... Men visst mycket tänkbart/rimligt att Biltema beläggen inte är lika "bra" som andra mer kända märken eller original för den delen. Mina höll i ca 15000 mil iaf (mest landsväg), har oftast kört Biltema belägg på min bruxisar. På min "nya" bruxis så kör jag "Waico" belägg, verkar helt OK. Det intressanta när det kommer till belägg är dels hur länge de räcker, hur bra bett de har kalla respektive varma samt hur mycket/lite de dammar. Jag är tveksam att Biltema beläggen är såååå mycket sämre än tex Volvo original, men det finns säkert skillnader som motiverar skillnaden i pris.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
15 december 2011
#20
dawwe skrev:
Väldig ovetenskapliga tester... Men visst mycket tänkbart/rimligt att Biltema beläggen inte är lika "bra" som andra mer kända märken eller original för den delen. Mina höll i ca 15000 mil iaf (mest landsväg), har oftast kört Biltema belägg på min bruxisar. På min "nya" bruxis så kör jag "Waico" belägg, verkar helt OK. Det intressanta när det kommer till belägg är dels hur länge de räcker, hur bra bett de har kalla respektive varma samt hur mycket/lite de dammar. Jag är tveksam att Biltema beläggen är såååå mycket sämre än tex Volvo original, men det finns säkert skillnader som motiverar skillnaden i pris.

dels dammar biltemas belägg aservärt mer än orginal...STOR skillnad

och sen klarar inte biltemas belägg samma värme blir väldigt lätt glasade

bevisligen kör du riktigt j-vla lungt som får ett par belägg att hålla 15.000mil

jag kommer sällan längre än 1000mil på en uppsättning
om ens det ibland

men det är skillnad på att bromsa försiktigt ifrån 70 och hårt från 200-250blås smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök