Hej Garaget!
Jag är rätt så okunnig när det gäller bilar (kan massor om datorer/programmering istället) så jag hoppas att ni kanske kan ge lite vänliga tips huruvida jag vågar åta mig detta projekt eller inte.
Har en Peugeot 206 CC 2001 "vanlig" (inte nån racing-variant) som jag nyss hade på service (första Juni 2011) och fick stark anmärkning på att jag bör byta belägg och skivor fram och bak. Hade bilen på service september 2008 sist och då var det inga anmärkningar på vare sig belägg eller skivor. Peugeot ville ha 5200:- för nya belägg/skivor inkl byte. Det går inte med min nuvarande ekonomi därav denna idé.
Jag har på senare dagar försökt googla mig fram till hur sjutton man gör. Har lärt mig massor och även kollat igenom en hel del belägg/skivbyten på YouTube (främst på amerikanska sportbilar som givetvis inte ser ut som min skruttiga Peugeot).
Där fick jag nyss lära mig bland annat att när bromsarna skriker så är det för att varna att dom börjar bli gamla. "Skitsmart!" tänkte jag, samtidigt som jag inser att jag haft skrikande bromsar sen början på 2008. Skumt att dom inte sa nåt på vare sig besiktning eller service.
Jag tänkte sammanfatta lite vad jag lärt mig om processen (kanske kan hjälpa nån annan nybörjare), så får ni gärna rätta mig om jag har fel:
1. Ta bort hjul
2. Skruva bort bromsok och avlägsna från skivan, men ta inte bort bromsslangen (om man gör det måste man tänka på luftning av bromsvätska och annat säkerligen skitsvårt för den okunnige), häng istället upp oket i något så man inte skadar slangen.
3. Plocka ur gamla belägg ur oket.
4. Använd en tving för att trycka ut en kolv som sitter i oket. Ingen aning om detta stämmer men jag har sett många göra så på YouTube. Vet inte om min bil har dessa ens. Min vilda gissning är att denna kolv trycker ihop beläggen så dom nyper åt om skivan, därav bromseffekt.
5. Stoppa i nya belägg, viktigt att rätt belägg hamnar åt rätt håll. Har fått en uppfattning om att det yttre "icke rörliga" belägget ska ha några små metallclips som gör att man kan identifiera det. Annars rätt osäker på hur man ska veta att det blir rätt på rätt plats. Är det skillnad på vänster/höger i övrigt?
6. Ta bort bromsskivan, kan eventuellt behövas lite lättare våld här om det sitter hårt.
7. Sätt dit ny skiva, sätt tillbaka bromsok och skruva fast det, sist sätt på hjulet igen.
Jag skulle inte bli förvånad om jag glömt något viktigt i mina steg.
Några till saker jag har funderingar över är bland annat:
"Vård" av grejerna — Ska man smörja belägg? Eller skivor? Ska man rengöra dom med något? Vad kan man rengöra med?
"Monteringssatser" — I samband med att jag sökt på alternativa köpställen av nya prylar så stöter jag på alla dessa monteringssatser av olika slag. Är det nåt man behöver?
Exempel:
http://seekpart24.com/ate/accessory-kit … p;at=11777
Slutligen vill jag passa på och fråga om nån har nån rekommendation var jag bäst köper belägg och skivor (och kanske monteringssats om det är nåt man ska ha). Biltema? Mekonomen?
Är det skillnad på fram- och bak-belägg/skivor? Har kollat lite på Biltemas prylar och det känns inte som jag hittar 100% rätt, men det kanske inte måste vara det.
Som referens kan jag visa vilka prylar verkstan skrev upp i deras offert, jag skriver artnr benämning pris samt länk till en sida som har prylar som överensstämmer med dom artikelnummer jag fått:
4254 42 - BROMSBELÄGG 331:-
Länk:
http://seekpart24.com/bosch/brake-pad-s … p;at=11777
4252 29 - BROMSKLODS 505:-
Länk:
http://seekpart24.com/metzger/brake-pad … p;at=11777
4246 W5 - BROMSSKIVSATS 815:-
Länk:
http://seekpart24.com/trw/brake-disc-df … p;at=11777
4249 F5 - BROMSSKIVSATS 609:-
Länk:
http://seekpart24.com/bosch/brake-disc- … 4?c=100032
Vore tacksam för all hjälp (förutom den som är förenad med livsfara)!
En eloge till dom som orkat läsa hela inlägget!
Jag är rätt så okunnig när det gäller bilar (kan massor om datorer/programmering istället) så jag hoppas att ni kanske kan ge lite vänliga tips huruvida jag vågar åta mig detta projekt eller inte.
Har en Peugeot 206 CC 2001 "vanlig" (inte nån racing-variant) som jag nyss hade på service (första Juni 2011) och fick stark anmärkning på att jag bör byta belägg och skivor fram och bak. Hade bilen på service september 2008 sist och då var det inga anmärkningar på vare sig belägg eller skivor. Peugeot ville ha 5200:- för nya belägg/skivor inkl byte. Det går inte med min nuvarande ekonomi därav denna idé.
Jag har på senare dagar försökt googla mig fram till hur sjutton man gör. Har lärt mig massor och även kollat igenom en hel del belägg/skivbyten på YouTube (främst på amerikanska sportbilar som givetvis inte ser ut som min skruttiga Peugeot).
Där fick jag nyss lära mig bland annat att när bromsarna skriker så är det för att varna att dom börjar bli gamla. "Skitsmart!" tänkte jag, samtidigt som jag inser att jag haft skrikande bromsar sen början på 2008. Skumt att dom inte sa nåt på vare sig besiktning eller service.
Jag tänkte sammanfatta lite vad jag lärt mig om processen (kanske kan hjälpa nån annan nybörjare), så får ni gärna rätta mig om jag har fel:
1. Ta bort hjul
2. Skruva bort bromsok och avlägsna från skivan, men ta inte bort bromsslangen (om man gör det måste man tänka på luftning av bromsvätska och annat säkerligen skitsvårt för den okunnige), häng istället upp oket i något så man inte skadar slangen.
3. Plocka ur gamla belägg ur oket.
4. Använd en tving för att trycka ut en kolv som sitter i oket. Ingen aning om detta stämmer men jag har sett många göra så på YouTube. Vet inte om min bil har dessa ens. Min vilda gissning är att denna kolv trycker ihop beläggen så dom nyper åt om skivan, därav bromseffekt.
5. Stoppa i nya belägg, viktigt att rätt belägg hamnar åt rätt håll. Har fått en uppfattning om att det yttre "icke rörliga" belägget ska ha några små metallclips som gör att man kan identifiera det. Annars rätt osäker på hur man ska veta att det blir rätt på rätt plats. Är det skillnad på vänster/höger i övrigt?
6. Ta bort bromsskivan, kan eventuellt behövas lite lättare våld här om det sitter hårt.
7. Sätt dit ny skiva, sätt tillbaka bromsok och skruva fast det, sist sätt på hjulet igen.
Jag skulle inte bli förvånad om jag glömt något viktigt i mina steg.
Några till saker jag har funderingar över är bland annat:
"Vård" av grejerna — Ska man smörja belägg? Eller skivor? Ska man rengöra dom med något? Vad kan man rengöra med?
"Monteringssatser" — I samband med att jag sökt på alternativa köpställen av nya prylar så stöter jag på alla dessa monteringssatser av olika slag. Är det nåt man behöver?
Exempel:
http://seekpart24.com/ate/accessory-kit … p;at=11777
Slutligen vill jag passa på och fråga om nån har nån rekommendation var jag bäst köper belägg och skivor (och kanske monteringssats om det är nåt man ska ha). Biltema? Mekonomen?
Är det skillnad på fram- och bak-belägg/skivor? Har kollat lite på Biltemas prylar och det känns inte som jag hittar 100% rätt, men det kanske inte måste vara det.
Som referens kan jag visa vilka prylar verkstan skrev upp i deras offert, jag skriver artnr benämning pris samt länk till en sida som har prylar som överensstämmer med dom artikelnummer jag fått:
4254 42 - BROMSBELÄGG 331:-
Länk:
http://seekpart24.com/bosch/brake-pad-s … p;at=11777
4252 29 - BROMSKLODS 505:-
Länk:
http://seekpart24.com/metzger/brake-pad … p;at=11777
4246 W5 - BROMSSKIVSATS 815:-
Länk:
http://seekpart24.com/trw/brake-disc-df … p;at=11777
4249 F5 - BROMSSKIVSATS 609:-
Länk:
http://seekpart24.com/bosch/brake-disc- … 4?c=100032
Vore tacksam för all hjälp (förutom den som är förenad med livsfara)!
En eloge till dom som orkat läsa hela inlägget!
0
0
0
0