2511
Sök

Coilovers vs väghållningskit.

49 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
#1
Hejsan Garaget.Har en liten grej jag behöver hjälp med.
Jag äger en volvo s60 som jag tänkte sänka, Men vill inte att den ska bli helt stum.
Vad är mest värt att köpa coilovers eller väghållningskit

http://www.xtremt.se/?cat_id=554 "Väghållningskit"
http://www.scstyling.com/coiloverkit-vo … -1484.aspx "coilovers"

Har hört att coilovers kan bli problem när bilen ska besiktas.

Förslag vad jag kan göra?
Länka gärna smile !

MVH Tompa

49 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
#2
Någon kunnig ? smile

85 Inlägg
13 juni 2011
#3
Har du behov av att kunna sänka/höja bilen när det behövs!? = Coilovers
Vill du där emot bara sänka/ ha en sportigare action!? = Sänkningssats

109 Inlägg
13 juni 2011
#4
Har själv en S60 -01 som ska ner motbacken. Skippar coilovers då jag vet att jag aldrig kommer att sänka/höja bilen. Den ska ju ner mot backen, och stanna där!

Satsar på ett komplett väghållningskit då originaldämparna antagligen kommer ta mycket stryk efter alla år på standardhöjden. Man tappar ju lite komfort, men jag tycker att vägegenskaperna man får uppväger det. (så har det åtminstone varit på mina tidigare bilar som jag har sänkt).

49 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
#5
Okej ! smile Får grunna lite. smile

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
15 juni 2011
#6
Skippa coilovers. Troligtvis kommer du aldrig bry dig om att höja bilen ändå när den väl är nere! big_smile

http://www.chassit.se/butik.htm

Där har du bättre priser. Dom gula är stenhårda och dom svarta är något hårdare än original. Kan jämföras med original sportchassi t.ex.

Jag hade bara köpt fjädrar. Volvos originaldämpare funkar fint med sänkfjädrar. Det blir mycket sportigare och ganska mycket hårdare. Kör du med lågprofilsdäck blir det mer eller mindre stenhårt, och med originalfälgar blir det något bekvämare!

http://www.vparts.se/sv/artiklar/volvo/ … m-s60.html

Dessa rekommenderar jag. Köp hellre kvalité än några för 1600 spänn smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

8 250 Inlägg
15 juni 2011
#7
Jag kör med den mjukare satsen från chassit.se på min S60 och är riktigt nöjd. Vill definitivt inte ha den hårdare till vardags. Och har man dämpare som börjar bli till åren finns ingen vettig anledning till att inte byta dem samtidigt. Ja, om man inte tycker att det är roligt att behöva riva allt igen för att byta dämparna. Men visst, är man snål och bara ha utseendet så kan det väl kanske vara en ide förstås.


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
15 juni 2011
#8
Marlboroman skrev:
Jag kör med den mjukare satsen från chassit.se på min S60 och är riktigt nöjd. Vill definitivt inte ha den hårdare till vardags. Och har man dämpare som börjar bli till åren finns ingen vettig anledning till att inte byta dem samtidigt. Ja, om man inte tycker att det är roligt att behöva riva allt igen för att byta dämparna. Men visst, är man snål och bara ha utseendet så kan det väl kanske vara en ide förstås.

Min bil sänktes vid 16 000 mil. Den har idag gått 29 000 mil. Samma originaldämpare som den hade när den rullade ut ur fabriken. Vänster fram började läcka för 50 mil sedan. Så tycker man klarar sig ganska fint med bara fjädrar ändå!

Tror inte kvalitén är i närheten av samma på G&M's dämpare. Min rullade ju 13 000 mil sänkt plus 16 000 mil original. Frågan är om G&M's dämpare håller ens 13 000 mil? Fjädrarna håller säkert men själva dämparen.

Blir tveksam eftersom jag har en kompis som kör med dessa på sin S60 och den blev mer och mer svampig efter bara några månader. Dock kör han ganska hårt men tycker ju att det borde hålla... roll

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Professionell amatör
451 Inlägg
15 juni 2011
#9
Coilovers alla dar ! Så säger jag som tyskåkare iaf, köpte det till tjejens o nu funderar jag på att byta bil så jag också kan ha coils !

AUDI - Four rings to rule them all

8 250 Inlägg
15 juni 2011
#10
F4S4N skrev:
Min bil sänktes vid 16 000 mil. Den har idag gått 29 000 mil. Samma originaldämpare som den hade när den rullade ut ur fabriken. Vänster fram började läcka för 50 mil sedan. Så tycker man klarar sig ganska fint med bara fjädrar ändå!

Det blir ju en fråga om hur man ser på saken. När en dämpare börjar läka så skulle den ju för funktionens skull ha varit bytt för länge länge sedan. Samma sak med att gunga på en bil och sen om det slutar eller inte. Det räcker ju bara för att konstatera om dämparna är tvärslut eller inte.

Men visst kan man klara sig, men då gäller det att man friska grejer från början eller inser att det bara kommer gå ett tag innan man lär riva allt igen för att byta dämparna. Men någonstans handlar det om att välja mellan billigt och bra, men där har vi ju alla olika ideer.

F4S4N skrev:
Tror inte kvalitén är i närheten av samma på G&M's dämpare. Min rullade ju 13 000 mil sänkt plus 16 000 mil original. Frågan är om G&M's dämpare håller ens 13 000 mil? Fjädrarna håller säkert men själva dämparen.

Originaldämparna, speciellt bak är ju inte kända för att hålla i all evighet. Så någon enorm skillnad i hållbarhet behöver det inte vara. Men då är man ju tillbaks på det jag pratade om innan, hur man definierar hållbarhet.

Hade jag bara bytt fjädrarna på min förra året så hade jag antagligen i år fått bytt dämparna bak på min då dem redan vid dem runt 14000 mil min hade gått vid sänkningen inte var friska.


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
15 juni 2011
#11
Marlboroman skrev:
F4S4N skrev:
Min bil sänktes vid 16 000 mil. Den har idag gått 29 000 mil. Samma originaldämpare som den hade när den rullade ut ur fabriken. Vänster fram började läcka för 50 mil sedan. Så tycker man klarar sig ganska fint med bara fjädrar ändå!

Det blir ju en fråga om hur man ser på saken. När en dämpare börjar läka så skulle den ju för funktionens skull ha varit bytt för länge länge sedan. Samma sak med att gunga på en bil och sen om det slutar eller inte. Det räcker ju bara för att konstatera om dämparna är tvärslut eller inte.

Men visst kan man klara sig, men då gäller det att man friska grejer från början eller inser att det bara kommer gå ett tag innan man lär riva allt igen för att byta dämparna. Men någonstans handlar det om att välja mellan billigt och bra, men där har vi ju alla olika ideer.

F4S4N skrev:
Tror inte kvalitén är i närheten av samma på G&M's dämpare. Min rullade ju 13 000 mil sänkt plus 16 000 mil original. Frågan är om G&M's dämpare håller ens 13 000 mil? Fjädrarna håller säkert men själva dämparen.

Originaldämparna, speciellt bak är ju inte kända för att hålla i all evighet. Så någon enorm skillnad i hållbarhet behöver det inte vara. Men då är man ju tillbaks på det jag pratade om innan, hur man definierar hållbarhet.

Hade jag bara bytt fjädrarna på min förra året så hade jag antagligen i år fått bytt dämparna bak på min då dem redan vid dem runt 14000 mil min hade gått vid sänkningen inte var friska.

Låter vettigt, men när en dämpare börjar läcka så blir den ju kass efter läckan. Den kan lika gärna vara i toppskick innan läckaget!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

huh?
10 427 Inlägg
15 juni 2011
#12
F4S4N skrev:
Min bil sänktes vid 16 000 mil. Den har idag gått 29 000 mil. Samma originaldämpare som den hade när den rullade ut ur fabriken. Vänster fram började läcka för 50 mil sedan. Så tycker man klarar sig ganska fint med bara fjädrar ändå!

Nice, tillverkare av kvalitetsstötdämpare brukar skryta om att deras lite dyrare stötdämpare har hållit ända upp till 16 000 mil wink


http://www.shox.com/images/bilstein_miles_driven3.jpg


KHRacing
15 juni 2011
#13
Ang din fråga om det är lagligt så är svaret JA med coilovers så länge som de ej inkränker på fordonets säkerhet typ

7 274 Inlägg
15 juni 2011
#14
KHRacing skrev:
Ang din fråga om det är lagligt så är svaret JA med coilovers så länge som de ej inkränker på fordonets säkerhet typ

Nja, helfordonsgodkännande säger väl emot där.
Men man kommer till 90% igenom besiktningen ändå trots det.


KHRacing
15 juni 2011
#15
Brains skrev:
KHRacing skrev:
Ang din fråga om det är lagligt så är svaret JA med coilovers så länge som de ej inkränker på fordonets säkerhet typ

Nja, helfordonsgodkännande säger väl emot där.
Men man kommer till 90% igenom besiktningen ändå trots det.

nej du har fel. detta att coilovers är godkänt att byta till finns reglerat fordonskungörelsen.

Så det är alltså lugnt att byta helt lagligt, sålänge som man ej monterar dem totalt stenhårt typ.

...has left the building...
4 474 Inlägg
15 juni 2011
#16
"Coilovers" i all ära (har billiga sådan på mina ena bruxis, dvs endast höjdjustering) men ärligt, HUR ofta justerar man höjden? Man ställer en gång så får det vara. Dessutom att ha "coilisar" på en bruxis som får käka salt mm kommer garanterat leda till att höjdjusteringen kommer haverera, förr eller senare. Jag har mina "coilisar" uppskruvade på det högsta, o det är ändå bra lågt. Med facit i hand borde jag köpt vanliga sportdämpare+fjädrar, men det var det låga priset som lockade med "coilisarna", gav ca 3000....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
16 juni 2011
#17
dawwe skrev:
"Coilovers" i all ära (har billiga sådan på mina ena bruxis, dvs endast höjdjustering) men ärligt, HUR ofta justerar man höjden? Man ställer en gång så får det vara. Dessutom att ha "coilisar" på en bruxis som får käka salt mm kommer garanterat leda till att höjdjusteringen kommer haverera, förr eller senare. Jag har mina "coilisar" uppskruvade på det högsta, o det är ändå bra lågt. Med facit i hand borde jag köpt vanliga sportdämpare+fjädrar, men det var det låga priset som lockade med "coilisarna", gav ca 3000....

Exakt, det ser bra ut på pappret att ha coils big_smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

49 Inlägg
16 juni 2011
Trådstartare
#18
riktigt gött att läsa. Era kommentarer och bilda en egen uppfattning.polaren köpte coilovers får prov åka hans bil först wink
Senast redigerat av STROIN (16 juni 2011)

73 Inlägg
16 juni 2011
#19
Jag hade valt Coilovers av den enkla anledningen att jag själv kan ställa på millimetern så att bilen blir precis så låg jag vill ha den smile

Sen vet jag många som åker lite högra och sen ställer ner sina sommarhalvåret och till träffar!!
Senast redigerat av lind_skog (16 juni 2011)


Professionell amatör
451 Inlägg
17 juni 2011
#20
bytte precis fälgar på tjejens bil, och fick ställa om coilsen efter den nya hjulstorleken, hur smidigt som helt smile

AUDI - Four rings to rule them all


Sök