4594
Sök

Volvo 940 ltt skakar vid bakning samt vid acceleration.

142 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
Hej.

Jag har en volvo 940 ltt, 95:a, laddar 05-06 bar, sänkt fram.

när jag börjar backa lite fortare än "normalt" så börjar hela bilen hacka?, bara när jag backar lite fortare?

sen när jag ligger i ca 80-100 Km/h och börjar accelera så hackar den likadant, men inte så mycket, har jag sen någon i baksätet, behöver bara en normal stor person, så hackar den mer, har jag sen full bil eller någon större person så hackar den mycket, inte i själva motorn utan i hela bilen, som om där e obalans i något?

27-an

385 Inlägg
14 juni 2011
Kolla över stödlagert! Kontrollera ifall kardanen har blivit delad och ihop satt fel samt kolla hur sprucken din hardyskiva är. Är de inget av dessa kontrollera infästningar, momentstag och olja i bakaxeln.

Mvh

Whatever :)
1 652 Inlägg
14 juni 2011
Min 940 är likadan i gas på drag.. Så är lite också intresserad på vad det kan vara. Har redan kollat stödlager och resterande men har detta ryckandet kvar..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

385 Inlägg
14 juni 2011
min 740 är likadan och på min är hardy skivan som ny fast stödlagret har gjort sitt men kolla över dom två sakerna så har du nog hittat din bov smile

börn i varje hörn är fett rätt;)

385 Inlägg
14 juni 2011
Då finns det bara diffklumpen kvar, ta loss kåpan på diffklumpen och kontrollera kronhjul, pinjong mm. Kolla om de finns något kugghjul som är skadat. Är det överväxel på bilen så kolla även ingående axel ifall den ser konstig ut, eventuellt plocka bort överväxeln och sätt dit en från en bil som inte skakar, är hyffsat vanligt med krånglande överväxlar sm ger upphov till vibrationer vid b.la. bakning.
Mvh

Sök