En S-klass är en mycket mer avancerad bil än en 5-serie och där är således mer som kan krångla och betydligt mer som kan resultera i dyra reparationer, att årsmodell 2001-2003 hör till de årsmodellerna som representerar Mercedes stora kvalitétstapp gör inte saken bättre: MB har haft stora problem med både rost och elektronikfel och även om man inte ser många rostiga S-klass finns dem. Jag antar att det beror på att ägarna tar bättre hand om sina dyrgripar än den generella C-klass eller E-klass ägaren?
Om man bortser från rostskydd och elektronik är dock Mercedes riktiga kvalitétsbilar, och 25.000mil bör inte vara någonting på en S400 men det beror på hur den är körd och skött förstås. Tänk dock på att den förmodligen blir väldigt svårsåld i framtiden om du lägger en 5000mil eller mer på mätaren!
Nu har jag inte haft någon S-klass, och inte någon BMW E6x heller men med två sådana i familjen och när jag får rycka ut så fort något skall göras bör jag ha lite koll på dem. En 530d har spjäll i insuget som har trillat i bitar och ner i motorn vilket orsakar totalhaveri och motorbyte på några enstaka 30d, men jämfört med antalet sålda bilar med samma motor är antalet försumbart. Har ett samband med chiptrim, nästan alla haverister var trimmade i olika grad. En bil av årsmodell 2004 eller nyare har kraftigare spjäll.
En bra bil, men även den avancerad. Om du läser på
www.autopower.se finns där en begagnatguide över vad man skall se upp med på en E60/E61. Tycker dock du skall ta en titt på en 535d med, verkligen en härlig dieselmaskin i den! Dubbla turbo och 272hp/560Nm eller 286hp/620Nm på nyare årsmodeller, snorstark var ordet.

Lycka till med köpet!