Hej!
Tänkte visa vad jag sysslar med nu när jag har köpt min första bil!
Bilen är som ni säkert ser och förstår en Saab 9-3 SS Aero av årsm 05 och ca 7000 mil på mätaren.
Bilen införskaffades i slutet av mars så det har gått ett tag sen jag köpte den men här kommer lite bilder och förklaringar på vad jag har gjort under tiden.
Hoppas det är något som faller er i smaken och kom gärna med förslag eller åsikter om ni har några!
Mer bilder kommer då jag har en lista att pricka av på saker jag vill göra
[X] Göra en ordentlig städning inne i bilen.
[X] Fixa lacken på frontspoilern.
[X] Förbättra ljudet i bilen. Högtalarna i IP bytta samt isolering i samtliga dörrar. Slutsteg kopplat till dörrhögtalarna
[/] Minska vägljudet som kommer in i bilen. / det blev tystare men inte helt nöjd.
[X] Skaffa textilmattor som passar till sommaren.
[ ] 08:ans bakljus?
[X] Göra en grundlig polering/waxning
[X] Sätta kolfiber runt växelspaken
[ ] Köpa hirsch läderhandtag osv
[ ] Tona rutorna
[ ] Nya fälgar? om något år eller så. .
[ ] Steg 1 hos Maptun
[X] Fixa de solblekta listerna/dörrhandtagen
För övrigt vill jag ha en clean bil, inte för mycket men inte heller för lite.
Jag hoppas att bilderna är lätta att förstå, har försökt att få med det mesta men vissa saker fastnar inte på bild när man är inne i pillandet
Då börjar vi med lite bilder.
Såhär såg bilen ut efter att ha ägt den i ca 24 timmar, mycket nöjd!
Det fanns dock lite skavanter på den, samt ett dörruppslag på passagerarsidan som inte vill vara med på bild.
Angående dörruppslaget så har jag vart hos en hel hög med "vi-lagar-bucklor" firmor men ingen lyckas göra något åt den.
Tydligen är den för V-formad för att dra ut.. aja, får leva med det
När värmen hade kommit (några månader senare) så var det dags att tvätta och waxa bilen.
Här ser vi sommarfäljarna med
Här trivs jag!
Sedan var det dags att göra något åt ljudet, lät som att högtalarna fick anstränga sig ordentligt när man höjde volymen lite.
Så jag köpte nya för att sätta i IP och skillnaden blev klart märkbar. Musiken är nu skön att lyssna på
Här ser man saabs specialkontakt, efter lite lirkande så insåg jag att det bara finns en lösning..
Klippa klippa, men lagom med sladd så man kan fästa flatstift för att kunna 'skarva' dit de gamla högtalarna om det av någon anledning skulle behövas.
Här är en ny högtalare på plats, passar perfekt
Efter att högtalarna var på plats så blev ljudet bättre, men den lilla basen som fanns kom ifrån dörrhögtalarna och det lät inte så värst mycket.
Fick tips att isolera dörrarna så ljudet bevaras inne i bilen, så jag beställde SilentCoat ifrån blekingebilradio.se och 2 dagar senare hämtade jag ut dem på posten.
Tog bort sidoklädseln och sedan torkade jag bort smuts som fanns på plåten.
När det var rent så var det dags att sätta igång.
Såhär blev framdörren, dubbla lager på ytterplåten
Inte så många bilder men det blev mer när jag skulle fixa bakdörren!
Upptäckte ganska snart att det var riktigt trångt att få in händer mellan vassa plåtkanter men det gick efter mycket pill och några svordommar..
När allt var isolerat med 2 lager så hade jag en del ark kvar så jag passade på att göra baksidan av dörrklädseln, vet inte om det gav så mycket men kände att det var lika bra
Före
Efter
Efter isoleringen framträde basen bra mycket mer än innan vilket är uppskattat! så det var helt klart värt tiden och pengarna.
Dock hördes fortfarande vägljud mer än vad jag ville, så blev ett impulsköp på biltema med nån ljudisolering som jag tänkte fästa i hjulhusen bakom 'Stänkskärmen'?
Torkade rent där ljudisoleringen skulle fästas och sedan tryckte dit den, det självhäftande klistret satt riktigt bra.
Liter bilder på hur det ser ut fram respektive bak
Det hela tog ca 3-4 timmar.
Vet inte om jag inbillar mig men det blev faktiskt ett mer dovt ljud inne i bilen och jag upplever det som tystare
För ca 2 veckor sedan fick jag syn på kolfiber tejp och blev sugen på att testa, köpte 120 x 30cm på ebay och det anlände till mig igår.
Tänkte att jag skulle se om man kunde få aluminiumlooken runt växelspaken att se lite roligare ut.
Såhär såg det ut innan
Redo att fästas med kolfibertejp
Efter att ha klippt ut en lagom bit och sedan fäst den så gällde det att få bort de bubblor som bildades under.
Genom att använda en hårför så blev 'tejpen' mjuk och väldigt böjbar så den passade runt kanterna.
Såhär såg det ut innan utskärning för växelspak och nyckel
Börjar komma på plats nu, inga bubblor finns kvar.
Börjar skära ut och vika runt kanterna för håler där nyckelfästet
Nu var det klart! blev riktigt nöjd med resultatet.
Ser bra ut på plats.
Faktiskt ett lyft jämfört med hur det var tidigare, men det är ju en smaksak
Tänkte visa vad jag sysslar med nu när jag har köpt min första bil!
Bilen är som ni säkert ser och förstår en Saab 9-3 SS Aero av årsm 05 och ca 7000 mil på mätaren.
Bilen införskaffades i slutet av mars så det har gått ett tag sen jag köpte den men här kommer lite bilder och förklaringar på vad jag har gjort under tiden.
Hoppas det är något som faller er i smaken och kom gärna med förslag eller åsikter om ni har några!
Mer bilder kommer då jag har en lista att pricka av på saker jag vill göra
[X] Göra en ordentlig städning inne i bilen.
[X] Fixa lacken på frontspoilern.
[X] Förbättra ljudet i bilen. Högtalarna i IP bytta samt isolering i samtliga dörrar. Slutsteg kopplat till dörrhögtalarna
[/] Minska vägljudet som kommer in i bilen. / det blev tystare men inte helt nöjd.
[X] Skaffa textilmattor som passar till sommaren.
[ ] 08:ans bakljus?
[X] Göra en grundlig polering/waxning
[X] Sätta kolfiber runt växelspaken
[ ] Köpa hirsch läderhandtag osv
[ ] Tona rutorna
[ ] Nya fälgar? om något år eller så. .
[ ] Steg 1 hos Maptun
[X] Fixa de solblekta listerna/dörrhandtagen
För övrigt vill jag ha en clean bil, inte för mycket men inte heller för lite.
Jag hoppas att bilderna är lätta att förstå, har försökt att få med det mesta men vissa saker fastnar inte på bild när man är inne i pillandet
Då börjar vi med lite bilder.
Såhär såg bilen ut efter att ha ägt den i ca 24 timmar, mycket nöjd!
Det fanns dock lite skavanter på den, samt ett dörruppslag på passagerarsidan som inte vill vara med på bild.
Angående dörruppslaget så har jag vart hos en hel hög med "vi-lagar-bucklor" firmor men ingen lyckas göra något åt den.
Tydligen är den för V-formad för att dra ut.. aja, får leva med det
När värmen hade kommit (några månader senare) så var det dags att tvätta och waxa bilen.
Här ser vi sommarfäljarna med
Här trivs jag!
Sedan var det dags att göra något åt ljudet, lät som att högtalarna fick anstränga sig ordentligt när man höjde volymen lite.
Så jag köpte nya för att sätta i IP och skillnaden blev klart märkbar. Musiken är nu skön att lyssna på
Här ser man saabs specialkontakt, efter lite lirkande så insåg jag att det bara finns en lösning..
Klippa klippa, men lagom med sladd så man kan fästa flatstift för att kunna 'skarva' dit de gamla högtalarna om det av någon anledning skulle behövas.
Här är en ny högtalare på plats, passar perfekt
Efter att högtalarna var på plats så blev ljudet bättre, men den lilla basen som fanns kom ifrån dörrhögtalarna och det lät inte så värst mycket.
Fick tips att isolera dörrarna så ljudet bevaras inne i bilen, så jag beställde SilentCoat ifrån blekingebilradio.se och 2 dagar senare hämtade jag ut dem på posten.
Tog bort sidoklädseln och sedan torkade jag bort smuts som fanns på plåten.
När det var rent så var det dags att sätta igång.
Såhär blev framdörren, dubbla lager på ytterplåten
Inte så många bilder men det blev mer när jag skulle fixa bakdörren!
Upptäckte ganska snart att det var riktigt trångt att få in händer mellan vassa plåtkanter men det gick efter mycket pill och några svordommar..
När allt var isolerat med 2 lager så hade jag en del ark kvar så jag passade på att göra baksidan av dörrklädseln, vet inte om det gav så mycket men kände att det var lika bra
Före
Efter
Efter isoleringen framträde basen bra mycket mer än innan vilket är uppskattat! så det var helt klart värt tiden och pengarna.
Dock hördes fortfarande vägljud mer än vad jag ville, så blev ett impulsköp på biltema med nån ljudisolering som jag tänkte fästa i hjulhusen bakom 'Stänkskärmen'?
Torkade rent där ljudisoleringen skulle fästas och sedan tryckte dit den, det självhäftande klistret satt riktigt bra.
Liter bilder på hur det ser ut fram respektive bak
Det hela tog ca 3-4 timmar.
Vet inte om jag inbillar mig men det blev faktiskt ett mer dovt ljud inne i bilen och jag upplever det som tystare
För ca 2 veckor sedan fick jag syn på kolfiber tejp och blev sugen på att testa, köpte 120 x 30cm på ebay och det anlände till mig igår.
Tänkte att jag skulle se om man kunde få aluminiumlooken runt växelspaken att se lite roligare ut.
Såhär såg det ut innan
Redo att fästas med kolfibertejp
Efter att ha klippt ut en lagom bit och sedan fäst den så gällde det att få bort de bubblor som bildades under.
Genom att använda en hårför så blev 'tejpen' mjuk och väldigt böjbar så den passade runt kanterna.
Såhär såg det ut innan utskärning för växelspak och nyckel
Börjar komma på plats nu, inga bubblor finns kvar.
Börjar skära ut och vika runt kanterna för håler där nyckelfästet
Nu var det klart! blev riktigt nöjd med resultatet.
Ser bra ut på plats.
Faktiskt ett lyft jämfört med hur det var tidigare, men det är ju en smaksak
Senast redigerat av jemtegrannen (17 mars 2012)
0
0
0
0