3423
Sök

Montera 2,5tdi (140hk) motor i Volvo 740/760

3 292 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#1
Har under ett tag funderat över hur man kan göra för att sätta ner en motor som rubriken lyder 2,5tdi i en Volvo 7 serie.. vissa säger att principen är den samma som T5 projekten.. o det fattar ju jag med, men då använder man ju 960 oljetråg och kortar det så det passar på T5 motorn..

I detta fallet tror jag inte ett sånt tråg passar på en 2,5tdi.. antar att även tråget är lika som på Audi då i övrigt är samma motor... ?

Samt att jag åxå skulle vilja veta om Volvo motorn som är 2,5tdi har vajer till gasen.. eller om det är elektroniskt som på audi.. då blir det ju bra mycket krångligare att sätta in en sån motor i Volvo 7 serie..

Nån som besitter några kunskaper inom området.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#2
Ingen som har erfarenhet av hur en 2,5tdi motor skulle passa i en Volvo 7 serie.. ?

Såg nån som hade satt i en sån motor i sin 760.. minns dock inte vart jag såg det.. :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

519 Inlägg
15 juni 2011
#3
ej någon gasvajer på dessa motorer,..

3 292 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#4
mtudiesel skrev:
ej någon gasvajer på dessa motorer,..

Då blir det rätt så mycket avancerad el och styrboxar som ska monteras åxå.. :S  mindre kul kanske.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
16 juni 2011
Trådstartare
#5
Man lär måsta plocka det mesta i elektronikväg till tdi motorn för att få allt att funka som det ska. Grunnar lite på hur det är med motorfästen osv, om det är mycket att bygga om, tror det är bäst att utgå ifrån en framvagnsbalk till en B230 vanlig 4 cyl.

Känns inte som jag vill påstå att oljetråg från D24 passar om man kortar av det.. men jag ska undersöka o se...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
17 juni 2011
Trådstartare
#6
Ang Växellåda så tror jag M90 med adapterplatta som passar på motorn blir perfekt. Det är nog inte så värst mycket jobb att få motorn och lådan på plats direkt, det värsta blir nog med elen för att få det att funka som det ska.. behöver leta mer info om hur mycket el och styrboxar det igentligen är på en 2,5tdi motor.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

63 Inlägg
17 juni 2011
#7
Du kan ju köpa en V70 diesel från 98 ist, En sån kostar väl typ 5000 med rasad låda, den motorn har ganska lite el, Hade funderingar på att lyfta i en sån i min 240diesel smile


3 292 Inlägg
17 juni 2011
Trådstartare
#8
Winternight skrev:
Du kan ju köpa en V70 diesel från 98 ist, En sån kostar väl typ 5000 med rasad låda, den motorn har ganska lite el, Hade funderingar på att lyfta i en sån i min 240diesel smile

Är det mer el på en V70 från 00 än 98 ?  trodde alla 2,5tdi var lika .. !?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

63 Inlägg
17 juni 2011
#9
Danne_1977 skrev:
Winternight skrev:
Du kan ju köpa en V70 diesel från 98 ist, En sån kostar väl typ 5000 med rasad låda, den motorn har ganska lite el, Hade funderingar på att lyfta i en sån i min 240diesel smile

Är det mer el på en V70 från 00 än 98 ?  trodde alla 2,5tdi var lika .. !?

Jaha är det från en 00a, Det har inte framkommit nånstans i tråden så jag trodde du funderade på en typ 05a,


3 292 Inlägg
17 juni 2011
Trådstartare
#10
Winternight skrev:
Danne_1977 skrev:
Winternight skrev:
Du kan ju köpa en V70 diesel från 98 ist, En sån kostar väl typ 5000 med rasad låda, den motorn har ganska lite el, Hade funderingar på att lyfta i en sån i min 240diesel smile

Är det mer el på en V70 från 00 än 98 ?  trodde alla 2,5tdi var lika .. !?

Jaha är det från en 00a, Det har inte framkommit nånstans i tråden så jag trodde du funderade på en typ 05a,

Nej.. 2,5tdi fanns inte 05 vad jag vet.. dom slutade väl använda dom 01 har jag för mig.. D5:an satt väl som standard i alla V70 Diesel från 02 om jag inte är helt ute och cyklar.. ?

2,5tdi är alltså den äldre motorn som även satt i 855tdi.. men åxå den nya V70N fast bara till 01.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

93 Inlägg
17 juni 2011
#11
Det mesta är rätt basic.

Motorfästena får man bygga egna.

Oljetråg tar man från D24 och kortar samt byter främre delen av fattningen mot motorn då endel hål skiljer.

Växellåda passar alla som passar på D24 i 7/900 serien.

Observera att sprängkåpa, spakställ, kardan, oljetråg och insug inte passar mellan 240 och 7/900 på dieslarna
Elsystem plockar man från 850/v70 96-98.

99 kom MSA 15,8 och därmed en om än bara halvvägs en övergång till canbus.
Vilket gör det hela onödigt komplicerat.

Alla tdi motorer har elektroniska styrsystem.

Gaspedalen är som sagt elektronisk (1kontakt-5kablar)

Sen så måste man se till att få med immobilizer boxen,nyckeln och antennringen. 
Man kopplar in dom komponenterna och låter det ligga typ i handskfacket.


760in jag byggde om 2009

http://www.garaget.org/?car=164824
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … album=8161
Senast redigerat av Hopstadius (17 juni 2011)

3 292 Inlägg
17 juni 2011
Trådstartare
#12
Har kollat in alla bilderna nu... och jag måste säga att det är imponerande jobb du har gjort Hopstadius, verkligen bra jobbat.. det är ju faktiskt mer jobb än jag kunde tänka mig.. fast det är det väl för det mesta vad än man ska göra..

Motorfästena på framvagnsbalken.. vad kommer dom ifrån.. ?

Imobilizer sitter det väl inte på alla bilar.. ?

Verkar ju väldigt fyndigt att insuget från D24 och grenrör från Audi tdi går att använda rakt på i stort sätt.. förutom att man måste korta insuget då vill säga.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

93 Inlägg
17 juni 2011
#13
Danne_1977 skrev:
Har kollat in alla bilderna nu... och jag måste säga att det är imponerande jobb du har gjort Hopstadius, verkligen bra jobbat.. det är ju faktiskt mer jobb än jag kunde tänka mig.. fast det är det väl för det mesta vad än man ska göra..

Motorfästena på framvagnsbalken.. vad kommer dom ifrån.. ?

Imobilizer sitter det väl inte på alla bilar.. ?

Verkar ju väldigt fyndigt att insuget från D24 och grenrör från Audi tdi går att använda rakt på i stort sätt.. förutom att man måste korta insuget då vill säga.

Motorfästena på framvagnsbalken kommer från nån 740 med bensinmotor.

Immobilizer sitter vad jag vet på alla med tdi motor. Då det kom under modellåret 1996 samtidigt som tdi motorn lanserades.


Använde original grenrör och insug från 2,5 tdi motorn.

Blev dock lite knixig slangdragning för o få plats vid torpeden.
Kortade av insuget på den sidan rejält också.

MolnbyPerformance
365 Inlägg
18 juni 2011
#14
Mycket bra med en tråd om frågor för motorbyte till nyare diesel big_smile

Ska själv ta hissa i en nyare motor i min för att få ner bränsleförbrukning med mera.
Har just tittat på ta från 850/v70 då motorn är mycke billigare att få tag på än nyare v70 över 00 tongue

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"

3 292 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
#15
Hopstadius skrev:
Danne_1977 skrev:
Har kollat in alla bilderna nu... och jag måste säga att det är imponerande jobb du har gjort Hopstadius, verkligen bra jobbat.. det är ju faktiskt mer jobb än jag kunde tänka mig.. fast det är det väl för det mesta vad än man ska göra..

Motorfästena på framvagnsbalken.. vad kommer dom ifrån.. ?

Imobilizer sitter det väl inte på alla bilar.. ?

Verkar ju väldigt fyndigt att insuget från D24 och grenrör från Audi tdi går att använda rakt på i stort sätt.. förutom att man måste korta insuget då vill säga.

Motorfästena på framvagnsbalken kommer från nån 740 med bensinmotor.

Immobilizer sitter vad jag vet på alla med tdi motor. Då det kom under modellåret 1996 samtidigt som tdi motorn lanserades.


Använde original grenrör och insug från 2,5 tdi motorn.

Blev dock lite knixig slangdragning för o få plats vid torpeden.
Kortade av insuget på den sidan rejält också.

Såg ut som kuddarna satt så platt så jag tänkte att det kan inte vara 740 standardmotorkuddar.. :S  haha

Det lär ju ska blir en relativt stor skillnad på bränsleförbrukning åxå med 2,5tdi då dessa är ganska snåla.. kanske inte lika snåla som D5 men .. endå..

Som jag sa tidigare.. det är nog bra med jobb.. men väl värt det kan jag tro.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
#17

Ja där ser man... bra att veta.. försöker notera allt nu så man får en samanställning på det.

Men det måste ju verkligen ha varit ren tur att Volvo sprängkåpa från 2/7 serien passar rakt på tdi motorn.. alltså är det volvos diesellådor som passar.. eller bensinarna.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

MolnbyPerformance
365 Inlägg
18 juni 2011
#18
Danne_1977 skrev:

Ja där ser man... bra att veta.. försöker notera allt nu så man får en samanställning på det.

Men det måste ju verkligen ha varit ren tur att Volvo sprängkåpa från 2/7 serien passar rakt på tdi motorn.. alltså är det volvos diesellådor som passar.. eller bensinarna.. ?

Om jag förstod rätt så var det sprängkåpan från d24 som passade 2.5tdi tongue

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"

3 292 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
#19
ADiKO skrev:
Danne_1977 skrev:

Ja där ser man... bra att veta.. försöker notera allt nu så man får en samanställning på det.

Men det måste ju verkligen ha varit ren tur att Volvo sprängkåpa från 2/7 serien passar rakt på tdi motorn.. alltså är det volvos diesellådor som passar.. eller bensinarna.. ?

Om jag förstod rätt så var det sprängkåpan från d24 som passade 2.5tdi tongue

Ja just det.. tack... så var det ja.. men det är ju kanonbra, trodde faktiskt inte att ett skit skulle passa från D24 till 2,5tdi.. men så visar det sig att ett modifierat oljetråg, sprängkåpa, modifierat insug (från sugdiesel) samt att Audi 2,5 tdi grenrör passar nästan bolt on.. hahaha..

Men att lådan passar på motorn gör ju det hela mycket mycket lättare.. big_smile

Nästa svåra del är väl att modifiera D24 oljetråget så det blir bra och tätt..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
#20
Hopstadius skrev:
Det mesta är rätt basic.

Motorfästena får man bygga egna.

Oljetråg tar man från D24 och kortar samt byter främre delen av fattningen mot motorn då endel hål skiljer.

Växellåda passar alla som passar på D24 i 7/900 serien.

Observera att sprängkåpa, spakställ, kardan, oljetråg och insug inte passar mellan 240 och 7/900 på dieslarna
Elsystem plockar man från 850/v70 96-98.

99 kom MSA 15,8 och därmed en om än bara halvvägs en övergång till canbus.
Vilket gör det hela onödigt komplicerat.

Alla tdi motorer har elektroniska styrsystem.

Gaspedalen är som sagt elektronisk (1kontakt-5kablar)

Sen så måste man se till att få med immobilizer boxen,nyckeln och antennringen. 
Man kopplar in dom komponenterna och låter det ligga typ i handskfacket.


760in jag byggde om 2009

http://www.garaget.org/?car=164824
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … album=8161

Funderar lite.. men måste man riva ut så mycket av orginal elsystem.. alltså borde ju gå att haka på tdi motorns elgrejer direkt på orginalsystemet.. ? 

Är nämligen inte så bra på just bilel.. så tanken på att riva ut instrumentbräda och elsystem skrämmer mig lite.. :S  haha

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **


Sök