3393
Sök

Öppen eller sluten låda?!

Fotograf
51 Inlägg
10 augusti 2006
Trådstartare
Undrar bara vad skillnaden blir i ljud?!

Alla säger olika och det är svårt att skapa sig en riktigt bra uppfattning även fast man lyssnat på flera olika?!

//MVH Johan

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
10 augusti 2006
på mina specifikationer på högtalarna jag nyss köpt så säger dom att bandpass var bäst för dom, sen öppen och sist sluten.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

21 761 Inlägg
10 augusti 2006
Du säger öppen låda, menar du basreflexlåda då?

Fotograf
51 Inlägg
10 augusti 2006
Trådstartare
Japp öppen - basreflex

6 851 Inlägg
10 augusti 2006
Man kan inte säga att en låda låter bättre än någon annan. Allt hänger på vad för bas det är. Vissa basar gillar inte alls portad medans andra inte gillar slutna eller bandpass...

21 761 Inlägg
10 augusti 2006
Håller med, om en låda låter bättre än en annan kan man ju bara säga själv. Folk gillar olika karaktär på ljudet, en del vill att det bara ska dunka och en del vill ha mer djupbas än dunk.

Några saker som man kan säga ganska generellt är att en basreflexlåda ofta låter mer dunk(tryck?)än en sluten och den får i princip alltid en baspeak vid ett ganska snävt frekvensområde som gör att det blir högre ljudtryck från den lådan jämfört med en sluten.

Den slutna lådan kan få en dunk-karaktär också om man vill men inte lika markant som en basreflex. Eftersom den slutna lådan har en mindre baspeak så blir frekvensgången jämnare och då kommer de djupa bastonerna fram lite tydligare, på det sättet låter lådan mer djupbas. Den slutna lådan har i princip alltid bättre transientförmåga, dvs att den reagerar mer exakt vid mycket snabba basdunk och toner.
En bra uträknad basreflexlåda har dock en ganska bra transientförmåga också men inte riktigt lika bra som en sluten.

Sök