2348
Sök

Oljud 9-3ss aero

166 Inlägg
17 juni 2011
Trådstartare
hejsan!!

Jag har fått ett oljud på häger sida bak! det kommer oftast när man svänger ått höger och ibland när man kör rakt . det låter ungefär som att vov,vov,vov ja inte som en hund nu haha!! har försökt å kolla vad det kan vara men kan varken se eller känna att det är nått som är tokigt .dessutom så byte jag både skivor och belägg & ok bak på en verkstad så bromsarna kan det ju knapast vara tycker jag. har haft såna här ljud för när bromssargen eller skydet har legat emot men det gör den inte!!

vore tacksam för lite hjälp vad detta kan vara!!

sen kanske någon kan veta vad mitt andra problem kan vara !!

i min ratt så har jag fått ett oljud som låter som att det ligger en lös metallplatta som låter när man svänger? det bara kom kan inte fatta vad det kan vara som låsnat ellerr gått sönder ..men som sakt kanske finns någon saab kunig kille/tjej här på garaget !!
Senast redigerat av Linderoth (17 juni 2011)

Mds

82 Inlägg
18 juni 2011
Förta problemet låter som det är ljullagret som börjar ge sig. Eftersom att när du svänger åt ett visst håll så blir det extra belasning på ena hjullagret. Därför så låter det.

166 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
ja det låter även när man står helt still å bara svänger ått varje håll.

jonnielahti skrev:
angående styrningen, om du står på ett rakt underlag, låter de bara eller känns det även konstigt i ratten?

Mds

166 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
nja vette fan asså orskar du skulle åkte me å lysnat någon gång det är lite anorlunda ljud ..ibland kan man tro att det är stenar som fastnat i mönstret på däcken ..

OskarLB skrev:
Förta problemet låter som det är ljullagret som börjar ge sig. Eftersom att när du svänger åt ett visst håll så blir det extra belasning på ena hjullagret. Därför så låter det.

Mds

166 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
ja det finns det men det är inget sådant ljud det är mer som en metall ring som låter när man vrider på ratten i bilen ..

jonnielahti skrev:
finns de tillräckligt med olja i servon?

Mds

82 Inlägg
18 juni 2011
Linderoth skrev:
nja vette fan asså orskar du skulle åkte me å lysnat någon gång det är lite anorlunda ljud ..ibland kan man tro att det är stenar som fastnat i mönstret på däcken ..

OskarLB skrev:

Men du är i stan i helgen? Hör av dig så kan jag åka med en sväng.

166 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
uppdaterar lite: bilen är besiktigad i augusti och på bestigningen hittade dom inget glapp eller liknande .var även i kontakt med verkstaden som bytte skivor,belägg samt oken på båda sidor bak och han hittade inget fel på hjullagret eller något glapp i andra delar.. min och min fars funderingar är att det kan ha med deras arbete att göra som dom gjorde med bromsarna att göra . typ som att det skulle vara nått i oken som spökar eller liknande . kan inte fatta detta ljud det låter som ett helikopter ljud som kommer och går men om du drar i handbromsen när det väll låter så slutar det för stunden och kan komma tillbaka vid ett senare tillfälle.

har även fått ett ljud från vänster bak som låter när man kör på kullersten eller små hålor , det är ett svagt skramlande/Metalliskt lunkande/rasslande . som även det försvinner när man drar i handbromsen och med en gång du släpper hand bromsen så börjar det igen ..vad kan detta vara? kan även det ha med det dom bytte? eftersom att det inte är glapp i leder bussningar eller hjullager enligt besiktning och verkstad, och att det är ju dessa saker som skivor,belägg samt oken dom bytt så finns det inte så mycket annat det kan vara en att det  är nått av det dom bytte som gått sönder/fel monterat m.m

snälla hjälp mig med detta jävla konstiga ljud blir tokig när jag inte kan hitta vad felet är .

Mds

845 Inlägg
3 oktober 2011
jonnielahti skrev:
något fel på handbromsbackarna!

Finns inga backar. Handbromsen går på fotbromsens belägg.

166 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
japp det finns inga backar så vette fan vad detta mystiska kan vara!!!!

Mds

562 Inlägg
4 oktober 2011
Angående första problemet: Sitter bromsbeläggen korrekt monterade? Tyvärr har jag inte i minnet hur det exakt ska vara, men vart med om 9-3 SS som klonkat/ljud bak vid felaktigt monterade klossar..

9-5 Aero Sedan -05

166 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
micke-opel skrev:
Angående första problemet: Sitter bromsbeläggen korrekt monterade? Tyvärr har jag inte i minnet hur det exakt ska vara, men vart med om 9-3 SS som klonkat/ljud bak vid felaktigt monterade klossar..

har ingen anning det var en verkstad som bytte allt för 7000kr så då får jag åka tillbaka med detta så dom får kolla upp det .eftersom dom sa att jag kunde komma tillbaka.

Mds

Sök