2542
Sök

Byta hjulbult - demontering ett måste?

170 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Ska byta åtminstone en av mina hjulbultar (har skivor runt om). Någon som gjort detta och vet om man måste plocka av så väl bromsoket som bromsskiva för att komma åt, eller om man kan slå ut dem och plocka ut dem via hålen i bromsskölden (samt givetvis stoppa i ny bult)?

Om ok och skiva ska plockas av, är det något särskilt man bör tänka på? Gissar att momenten man drar bulten med är ganska nog så att inte hjulagren belastas för mycket eller för lite.

Mvh /Peter

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 juni 2011
#2
Det brukar räcka att ta bort oket och skivan, själva lagret brukar man slippa att ta bort. Åtdragningsmomentet är inte så petigt på dom grejorna. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
19 juni 2011
#3
Wait... What?

Hjulbult = bulten som håller fast hjulet i navet? Sitter dom på baksidan navet? tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

170 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
#4
Leafbox: Man knackar ut dem bakvägen, som jag fattat det.

RD_87: Fast det sitter väl ett lager på var sida, så det yttre åker väl bort innan skivan tas av.

EDIT: Näe, lagret följer inte med bromskivan.... Glöm vad jag skrev. :-)
Senast redigerat av Metica (19 juni 2011)

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar

170 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
#5
Leafbox: Så här ser det ut:
http://www.ehow.com/video_2328000_repla … studs.html

Mvh /Peter

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
19 juni 2011
#6
Metica skrev:
Leafbox: Så här ser det ut:
http://www.ehow.com/video_2328000_repla … studs.html

Mvh /Peter

Jaaaaaa, det var gängstänger. Jag trodde det var sånna här hjulbultar ni snackade om tongue
http://www.allproducts.com/manufacture100/zonbix/product3.jpg

Nu blev allting mkt mer logiskt roll

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

12 086 Inlägg
19 juni 2011
#7
Det gör han också, dom två längst ner i bild smile

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
19 juni 2011
#8
JapMax skrev:
Det gör han också, dom två längst ner i bild smile

Så hjulet sitter fast med "vanliga" hjulbultar ifrån insidan navet? tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

12 086 Inlägg
19 juni 2011
#9
LeafBox skrev:
JapMax skrev:
Det gör han också, dom två längst ner i bild smile

Så hjulet sitter fast med "vanliga" hjulbultar ifrån insidan navet? tongue

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
19 juni 2011
#10
JapMax skrev:
LeafBox skrev:
JapMax skrev:
Det gör han också, dom två längst ner i bild smile

Så hjulet sitter fast med "vanliga" hjulbultar ifrån insidan navet? tongue


Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

12 086 Inlägg
19 juni 2011
#11
JapMax skrev:
LeafBox skrev:
Metica skrev:
Leafbox: Så här ser det ut:
http://www.ehow.com/video_2328000_repla … studs.html

Mvh /Peter

Jaaaaaa, det var gängstänger. Jag trodde det var sånna här hjulbultar ni snackade om tongue
http://www.allproducts.com/manufacture100/zonbix/product3.jpg

Nu blev allting mkt mer logiskt roll

Det gör han också, dom två längst ner i bild smile

170 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
#12
Varför postar ni en masas tomma citat?

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar

Svetsare
3 150 Inlägg
19 juni 2011
#13
Metica skrev:
Varför postar ni en masas tomma citat?

Kolla så ser du att dom har ändrat sina texter  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

170 Inlägg
21 juni 2011
Trådstartare
#14
Jag plockade av broms-ok, men det hade inte behövts. Det finns hål i bromsskölden så det är bara att slå ut den gamla bulten och stoppa i en ny.

Tack för assistansen.

Mvh /Peter

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar


Sök