3907
Sök

Hjälp med förtändning

96 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
#1
håller på att mappa saaben men har svårt att hitta information hur man gör en bra grundmapp till förtändningen
http://img24.imageshack.us/img24/7770/templc.jpg

Jag har försökt mig på lite, kom med feedback
Turbon är en garrett t3/t4 kopia och jag kör på E85
Senast redigerat av Krogis (20 juni 2011)

Saab 9000 2.0t

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 juni 2011
#2
Tanka bensin och mappa mot spikning.


fixa även din rubrik så slipper vi låsa

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 juni 2011
#3
Generellt bör man väl aldrig gå över 36° total tändförställning? Det fick jag lära mig någon gång men det kanske bara gäller gamla sugmotorer med traditionell fördelare & förgasare? Jag fick lära mig att det fanns någon mer effekt att hämta där men det kanske är fel?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 juni 2011
#4
RD_87 skrev:
Generellt bör man väl aldrig gå över 36° total tändförställning? Det fick jag lära mig någon gång men det kanske bara gäller gamla sugmotorer med traditionell fördelare & förgasare? Jag fick lära mig att det fanns någon mer effekt att hämta där men det kanske är fel?

Det är väldigt individuellt. Min S40 hade med ca 450hk upp emot 26grader förtändning vid 8000rpm och 1.8bar i laddtryck. Andra motorer har bara ett par grader.

Vill man vara riktigt säker så skall man mappa i bromsbänk, men på bensin och mot spikning på gatan fungerar också bra.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

925 Inlägg
21 juni 2011
#5
RD_87 skrev:
Generellt bör man väl aldrig gå över 36° total tändförställning? Det fick jag lära mig någon gång men det kanske bara gäller gamla sugmotorer med traditionell fördelare & förgasare? Jag fick lära mig att det fanns någon mer effekt att hämta där men det kanske är fel?

Kanske på en speciell motor det gäller.
Det finns massor med parametrar som styr hur mycket förtändning man har.
Det kan vara allt mellan 25-45grader. Kanske mer också.

På min hoj är det som exempel 45 grader vid ca 4000rpm. Jag tror att gamla Hemi motorer ligger därikring också. Gemensamt.... dåliga förbränningsrum! Lång väg för flaman att brinna.

Har man modofierat, så är det bara att prova sig fram. Har man lite magkänsla kanske man vet på ett ungefär vart man ska börja.

Mats

96 Inlägg
21 juni 2011
Trådstartare
#6
ok tack så mkt för svar! jag får testa mig fram lite helt enkelt.

Saab 9000 2.0t


Sök