3507
Sök

Sjunkande och lågt laddtryck A4 Turbo

124 Inlägg
21 juni 2011
Trådstartare
#1
Hej! Har fått ett litet problem med laddtrycket på audin(chippad). När jag först började åka med bilen efter trimning/renoveringen så fungerade allt mycket bra , bilen var rapp och hade god respons, eftertid tyckte jag att bilen kändes lite slöare men tänkte att man vänjer sig med "acclerationen".

kollade lite snabbt på laddtrycksmätaren ibland och det så bra ut( laddade runt 0,8-1 bar ) men allteftersom så gick bilen sämre och sämre(Slöare altså inte typ blöddrade o misstände). Nu laddar den ca 0,5-0,7 och känns lite rappare än orginal. Vad är fel?? Är det wastegaten som blivit "slö" eller kan det vara nått med tändning/bränsle som gör att bilen inte känner att den kan ladda på mer?? Fel på magnetventilen?? Funderar på att koppla ur magnetventilen o se vad som händer, under försiktighet förståss. Vore fint med lite hjälp!! MVH Jocke


537 Inlägg
22 juni 2011
#2
har du nån form av laddtrycksreglering? isåfall kan väl den spöka. om du kopplar ur magnetventilen så kommer bilen överladda och gå som ett skollat troll men turbon kommer inte må bra. smile


124 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
#3
Jaa motorn justerar laddtrycket med hjälp av samtliga givare och styrdon som känner av o komminucerar med varandra, tror att bilen kommer gå som en säck potatis när jag drar ur magnetventilen, styrdonen kommer och spärra sig (tror jag) och lägga sig i typ "limphome" läge...


Optimist
145 Inlägg
22 juni 2011
#4
Kolla alla slangar med. De kanske var gamla och dåliga och när du då krämade på med mer tryck kanske någon av dem gav sig.

Här kan man skriva något vettigt

537 Inlägg
23 juni 2011
#5
Audifreak122 skrev:
Jaa motorn justerar laddtrycket med hjälp av samtliga givare och styrdon som känner av o komminucerar med varandra, tror att bilen kommer gå som en säck potatis när jag drar ur magnetventilen, styrdonen kommer och spärra sig (tror jag) och lägga sig i typ "limphome" läge...

ja det har du nog rätt i. det skulle inte kunna va nåt med wastegaten då, att nån packning läcker eller att stången kärvar, så att den inte stänger helt.


JKarlzzon
23 juni 2011
#6
Prova byta till orginalfilter, ibland så brukar man kunna få jävla massa "konstiga fel" när ma har öppent filter. Även när man monterar annan dump så det dumpar ut genom filtret, då blir det fel för luftmassemätaren.
Sen sitter det en backventl under insuget, som brukar gå sönder, väldigt vanligt på A4 1.8T. Men kolla näven alla slangar för får du läck på någon tryckslang så kan den inte bygga något tryck i systemt. Din wg kan ju strula men den borde inte göra det eftersom det är nytt som jag förstår ?
Mvh Jonny

124 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
#7
neej den borde inte strula, somsagt har ju kört med den ett tag och förstår inte varför felen skulle komma nu och inte från början??(altså kört med filtret ett tag och likaså dumpen, fungerade ju prerfa för nån vecka sedan)


JKarlzzon
4 juli 2011
#8
Ibland så måste inte felen uppkomma direkt. Du har ju ett system i bilen som känner av alla dina värden, dom kan efter tag känna så det blir fel om du förstår min förklaring eller så kan du ha fått in mycket skit i din LMM som kan ha blivit förstörd, prova med någon annans LMM som du vet är hel.

124 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#9
ok kan kolla på det!



Sök