3659
Sök

Kylarvätska läckage Volvo 850 GLT 1992. Toppackningen körd?

168 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
Hej.
Det är så här att min Volvo 850 GLT av 1992 års modell bokstavligen pissar ut kylarvätskan.
Allt går hela vägen in i kupen, och rinner ut på golvet på både höger och vänster fram.
Det läcker alltså som ett såll ur värmepaketet bakom konsolen.

Jag rev av inredning+gummit och kollade hela värmepaketet och de rinner från vardera sida ut till höger och vänster.
Lite symptom

1.Vid körning kommer det ånga ur fläktarna på vänster och höger sida.
2. Kunde se vitt skum i expansionskärlet
3. Om jag fyller expansionskärlet töms den på ca 20 sekunder. Det forsar alltså rakt ur den och in i kupen

Oljan är jättefin, Det finns alltså inget vatten i olja.
Den går precis som vanligt vid körning vid helt normal temperatur. Den går inte ryckigt eller dyl.
Den verkar släppa ut vattnet direkt bara vid avstänging av bilen, då trycket sänks.
Locket till kärlet ser slitet ut på sidorna, som om det är små jack i (kan det släppa in/ut luft?(tycker inte det borde pissa ut vid avstängd motor iallafall då)
Avgaserna är normala inget vitt

Allt jag kommer på inom denna ramen, Nog för jag googlat och kollat en miljon trådar men det ger ingen exakt statistik på vad just mitt fel är. mer snarlika fel. eller enstaka med 1 av mina fel.

Några ideer?

Tack på förhand

En japansk bil går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

Forummoderator
26 363 Inlägg
22 juni 2011
Kanske dags för byte av värmepaket..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

168 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
AirOne skrev:

Skulle omformulerat mig, Min mening med tråden var att försöka säkerställa om det kunde bero på något annat än värmepaketet. smile

En japansk bil går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

Forummoderator
26 363 Inlägg
22 juni 2011
hasse83 skrev:
AirOne skrev:

Skulle omformulerat mig, Min mening med tråden var att försöka säkerställa om det kunde bero på något annat än värmepaketet. smile

Att säkerställa vad problemet är torde vara ganska svårt eftersom ingen utav oss står vid din bil just nu och tittar och undersöker, men visst - det kan vara toppackningen som har gått, men i och med att du säger att oljan ser fin ut och så vidare, så känns det föga troligt.
Men. Det är bara min åsikt från en hobbymekaniker som man törs kalla sig..

168 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
Därav "försöka säkerställa" cool

Tack för ditt svar.

496 Inlägg
22 juni 2011
Jag tror att det är värmepaketet då allting hamnar i bilen för det brukar ju göra det då. Och kan säga att det är super enkelt att byta på dessa bilar. Jag tar av värmepaketet på ca 10 min. Så det är en enkel sak om man inte har tummen mitt i näven.

Mvh Billy

Forummoderator
26 363 Inlägg
22 juni 2011
Billy__bob skrev:
Jag tror att det är värmepaketet då allting hamnar i bilen för det brukar ju göra det då. Och kan säga att det är super enkelt att byta på dessa bilar. Jag tar av värmepaketet på ca 10 min. Så det är en enkel sak om man inte har tummen mitt i näven.

Mvh Billy

Jo jag tror också det är värmepaketet.
Fick läcka på det när jag hade Hondan, och jäklar vilken pöl man hade i bilen då..

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
22 juni 2011
det är iaf inte toppackningen. du behöver bara fixa värmepaketet.

Sök