22 juni 2011
Trådstartare
Hej.
Det är så här att min Volvo 850 GLT av 1992 års modell bokstavligen pissar ut kylarvätskan.
Allt går hela vägen in i kupen, och rinner ut på golvet på både höger och vänster fram.
Det läcker alltså som ett såll ur värmepaketet bakom konsolen.
Jag rev av inredning+gummit och kollade hela värmepaketet och de rinner från vardera sida ut till höger och vänster.
Lite symptom
1.Vid körning kommer det ånga ur fläktarna på vänster och höger sida.
2. Kunde se vitt skum i expansionskärlet
3. Om jag fyller expansionskärlet töms den på ca 20 sekunder. Det forsar alltså rakt ur den och in i kupen
Oljan är jättefin, Det finns alltså inget vatten i olja.
Den går precis som vanligt vid körning vid helt normal temperatur. Den går inte ryckigt eller dyl.
Den verkar släppa ut vattnet direkt bara vid avstänging av bilen, då trycket sänks.
Locket till kärlet ser slitet ut på sidorna, som om det är små jack i (kan det släppa in/ut luft?(tycker inte det borde pissa ut vid avstängd motor iallafall då)
Avgaserna är normala inget vitt
Allt jag kommer på inom denna ramen, Nog för jag googlat och kollat en miljon trådar men det ger ingen exakt statistik på vad just mitt fel är. mer snarlika fel. eller enstaka med 1 av mina fel.
Några ideer?
Tack på förhand
En japansk bil går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.