2954
Sök

Best driving road i sverige. finns var???

226 Inlägg
24 juni 2011
Trådstartare
satt å tänkte på det när ja åkte hem från jobbet i går.

så vart finns den bästa kör vägen i sverige nånstans??
ungefär som den som top gear hittade i rumänien.

kom med förslag nu smile

mvh fredrik.

671 Inlägg
27 juni 2011
Bullet beskriver Härjedalen mkt fina sträckor där,, ska dit på fiske i sommar men det blir i familjebilen.
Dalarna, Jämtland där det är kuperad terräng har många fina sträckor där man bara kan ligga på fullt lääänge.....
Det viktigaste med sträckan är knappt till inga av och påfarter, gårdar/samhällen/större vägar.
Det ska inte vara någon trafikintensitet i normala fall.
Har ett par sådana platser i en 10-mila radie hemifrån men i bergig miljö blir det roligare.
Norska berg är för dramatiska och där går det för långsamt då ska man vara i Österdal,Femundsmarka för roligare norska vägar, ja just ja nordnorge där har man fått en del race i bergen.
Norra sverige har mkt att erbjuda helst den västra delen.
Senast redigerat av endorfinslaven (27 juni 2011)

16 Inlägg
27 juni 2011
Var på Öland i helgen och där fanns det många roliga och kurviga småvägar som går att ha riktigt kul på, dock kvalar nog dessa inte in på Bäst i Sverige, men bra roliga i all fall!

I Östergötland finns det många småvägar som är roliga, men de är alldeles för korta tyvärr.

Norrland har nog ändå de bästa vägarna, speciellt nyplogade vintervägar runt Arvidsjaur/Arjeplog (där även BMW/Porsche/Lamborghini/Bosch etc testar sina bilar!

Meldem
917 Inlägg
27 juni 2011
Aviation skrev:
Var på Öland i helgen och där fanns det många roliga och kurviga småvägar som går att ha riktigt kul på, dock kvalar nog dessa inte in på Bäst i Sverige, men bra roliga i all fall!

I Östergötland finns det många småvägar som är roliga, men de är alldeles för korta tyvärr.

Norrland har nog ändå de bästa vägarna, speciellt nyplogade vintervägar runt Arvidsjaur/Arjeplog (där även BMW/Porsche/Lamborghini/Bosch etc testar sina bilar!

Bosch? va e de för nått bilmärke, har jag aldrig hört talas om :S

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

16 Inlägg
27 juni 2011
Marticus skrev:
Aviation skrev:

Bosch? va e de för nått bilmärke, har jag aldrig hört talas om :S

Haha, nej Robert Bosch GMBH bygger inte bilar. Skulle skrivit där olika företag testar bilar och utrustning istället så hade det blivit mer korrekt.
Senast redigerat av Aviation (27 juni 2011)

BT
110 Inlägg
27 juni 2011
Mitt tips på detta är att man börjar i Järpen i Jämtland.
Man kör länsväg 336 mot Kall-Kallsedet-Norska gränsen. Sen när man åker in i Norge fortsätter man då på norska fylkesvei 72 (samma väg, byter namn vid gränsen) till Sandvika. I Sandvika svänger man vänster in på fylkesvei 756 (skyltad som 332). Efter 500 meter kommer man in i Sverige igen.big_smile Och så tar man länsväg 332 (Skalstuguvägen) via Skalstugan och Saxvallen vidare till Staa. I Staa svänger man vänster på E14 mot Duved-Åre, och åker tillbaka till Järpen.

Denna sträcka är drygt 20 mil lång. Om man kör när det är bra väder så är den väldigt underhållande. Storslagna utsikter över fjällandskap och sjöar. Att köra denna sträcka en sen sommarkväll med bra väder kan bara beskrivas som magiskt.

Sträckan utmärkt på eniro: http://kartor.eniro.se/m/aPLlY
En liten varning bara: Mellan Anjan och norska gränsen (ca 2-2,5 mil) är det grusväg. Även någon kortare sträcka på Skalstuguvägen (lv 332) är grusad vill jag minnas. Ett tag sen jag körde här nu...

Om man har "vägarna förbi" tycker jag absolut att man kan kolla in denna pärla!

There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up.

Makaronborrare
993 Inlägg
29 juni 2011
Kustvägen söder om Falkenberg är fin att köra sommartid smile

28 Inlägg
6 juli 2011
Också intresserad, ev. Sverige-Danmark-Norge road trip planerad så från Stockholm och söderut!

Hej jag är Sara!
Följ mig på: www.getpalmd.com -- Twitter -- Facebook

671 Inlägg
6 juli 2011
Vackra vyer
Kultsjödalen upp mot gränsen slår det mesta i Skandinavien.
Du börjar i skogslandskap och följer dalen upp till kalfjället och parkerar på kalfjället.
Vackraste väg jag åkt i Skandinavien och jag har åkt mkt.
Jag är inte mkt för fjordlandskap,,,

Körvägar
Åk upp mot sälen då följer du västerdalälvens dalgång sväng av mot trysil därefter norrut mot Engerdal sedan tillbaks österut mot Idre åk ner efter österdalälven till älvdalen och söderut.
Mkt underhållande väg nattetid inte för tvära o långsamma kurvor !

Vill du ha tvära kurvor åk in i Norge på västlandet men det är nattetid som gäller då där är mkt turister.
Får o kossor går också lösa på många håll....
Norge nära svenska gränsen är bättre för körning pga flackare fjälllandskap...
Det finns många partier i Jämtland o Dalarna pga kuperad terräng och inte alltför mkt folk.
Medger fina snittfarter tack vare lite byar o folk...

Norra Norge där finns fina vägar som medger lite snittfart då bergen blir mindre dramatiska.

KHRacing
6 juli 2011
Söderåsen runt Ring Knutstorp.

Sök