3217
Sök

Kollar bilprovningen på mätarställningen om den är tillbaka skruven på bilen ?

96 Inlägg
25 juni 2011
Trådstartare
Har då försökt hitta ett svar som jag är ute efter här från några trådar, men verkar inte som att jag lyckas.
Min fråga är då om besiktningen kollar upp mätarställningen när man besiktar en bil nuförtiden ? Alltså, om mätarställningen är tillbaka skruven ?
Någon som vet nått liknande ?

/ BF

Forummoderator
26 339 Inlägg
25 juni 2011
De kollar hur långt bilen har rullat ja, men det beror också på hur noggrann besiktningsmannen är. De kan ju till och med skriva fel själva när de har lite bråttom, och en del kan vara noggrannare.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
25 juni 2011
Dom kollar ju alltid mätarställningen men dom jämför nog inte nuvarande miltal mot förra besiktningens...

Tänker du skruva en bil eller misstänker du att du köpt en skruvad bil ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

193 Inlägg
25 juni 2011
Det gamla mätarhuset gick sönder på min M3a bytte till ett nytt dock fel mätarställning (läs lägre än innan) har nu besiktigat 3ggr sen dess ingen bra att veta inte ens ett påpekande. det är inte längre olagligt att ändra mätarställning sålänge man inte gör det för vinnings skull
Mvh Viktor

KHRacing
25 juni 2011
VilleV skrev:
Det gamla mätarhuset gick sönder på min M3a bytte till ett nytt dock fel mätarställning (läs lägre än innan) har nu besiktigat 3ggr sen dess ingen bra att veta inte ens ett påpekande. det är inte längre olagligt att ändra mätarställning sålänge man inte gör det för vinnings skull
Mvh Viktor

Har aldrig varit olagligt.
Det är ditt fordon, SBP & staten skiter fullständigt i vad mätaren visar, dock kan de såklart fråga/påpeka det !

276 Inlägg
25 juni 2011
KHRacing skrev:
VilleV skrev:
Mvh Viktor

Har aldrig varit olagligt.
Det är ditt fordon, SBP & staten skiter fullständigt i vad mätaren visar, dock kan de såklart fråga/påpeka det !

Njaa, lite intresserade är dom allt! Är det så att du tex krockar och behöver använda din försäkring så kan
försäkringsbolaget begära in besikningsprotokoll från några/något år tillbaka. Är det då så att du kört 2000 mil sedan senaste bes, och betalar för upp till 1500 mil/år så kan dom neka ersättning.

Det är en anleding till att SBP är intresserade av mätarställning!

Om bilen är mätarställd i din ägo kan dom säkert ställa frågan!

killercow
25 juni 2011
En av anledningarna är ju det som nämns med försäkring. försäkringsbolagen kollar alltid upp detta när nått händer pga att många sätter lägre miltal pga lägre premie. dock så gäller fortfarande trafikförsäkringsbiten men inte säkert du får full ersättning på hel och halv.

I nyare bilar så sitter inte miltalen i instrumenthuset utan i data-boxen. så då spelar de ingen roll om du byter instrumenthuset.

På vissa äldre bilar så går mätaren bara till 9999mil så där blir de dumt med bes. min gamla opel från 87 frågade dom hur många ggr den gått runt. en gång fråga dom inte å helt plötsligt hade den gått rätt lite.

Det är olagligt att ändra mätarställningen på en bil å sen sälja den utan att säga detta, kallas bedrägeri.

Kan även räknas som försäkringsbedrägeri. ex du betalar försäkring för 1000mil/år. bilens mätare står på 10000mil vid bes. du skruvar tillbaks till 6000mil. du krockar å mätaren visar 8000mil. då kommer du behöva bevisa att bilen inte gått mer än 1000mil. hur gör man det? försäkringsbolagen är stenhårda för att slippa betala ut. å dom är duktiga på att hitta anledningar

Ska även sägas att dom gånger jag krockat så har dom antecknat miltal på verkstaden till försäkringsbolaget
Senast redigerat av killercow (25 juni 2011)

Truckerwannabe
58 Inlägg
25 juni 2011
om vi nu säger att man använder eftermarknadsdelar när det gäller Tex hastighetsmätare och därmed inte har ngn km räknare, hur gör besiktning och försäkringsbolaget då?

killercow
25 juni 2011
OMRT skrev:
om vi nu säger att man använder eftermarknadsdelar när det gäller Tex hastighetsmätare och därmed inte har ngn km räknare, hur gör besiktning och försäkringsbolaget då?

Kan du ge ex på dessa med länk?

Är dessa E-märkta?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
25 juni 2011
OMRT skrev:

Är du inte skyldig att ha kilometerräknare? Det är inte säkert att den där "eftermarknadsdelen" är godkänd. Försäkringsbolaget vill nog kunna se hur långt bilen gått om det händer nåt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

killercow
25 juni 2011
http://shop.j-spec.se/cgi-bin/ibutik/AI … PK-WA9587B

Hittade dessa CE-godkännda. Men det betyder ju inte att sbp godkänner att du enbart har denna utan att du kan ha den som kompliment. gör du däremot ett hemmabygge å använder dessa så kan de väl bli knivigt.

Dessutom så är det du som får problem med försäkringsbolaget om du krockar. Nekar dom ersättning pga att det inte går att se om bilen rullat mer än det du registrerat hos dom så är det upp till dej som försäkringstagare att bevisa att bilen inte rullat över gränsen. hur gör du de?

89 Inlägg
25 juni 2011
killercow skrev:

Hittade dessa CE-godkännda. Men det betyder ju inte att sbp godkänner att du enbart har denna utan att du kan ha den som kompliment. gör du däremot ett hemmabygge å använder dessa så kan de väl bli knivigt.

Dessutom så är det du som får problem med försäkringsbolaget om du krockar. Nekar dom ersättning pga att det inte går att se om bilen rullat mer än det du registrerat hos dom så är det upp till dej som försäkringstagare att bevisa att bilen inte rullat över gränsen. hur gör du de?

CE godkända är inte samma sak som E godkända vilket krävs för att få använda på allmän väg.

CE märkningen är mer eller mindre att tillverkaren intygar att produkten är säker att använda.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
25 juni 2011
micke bl skrev:
killercow skrev:

CE godkända är inte samma sak som E godkända vilket krävs för att få använda på allmän väg.

CE märkningen är mer eller mindre att tillverkaren intygar att produkten är säker att använda.

CE-märkningen handlar väl mest om elsäkerhet? Kanske nåt annat oxå kanske.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

96 Inlägg
25 juni 2011
Trådstartare
Okej, tack så mycket för alla svar.

Jag körde igår 140 mil fram och tillbaka för att köpa en Golf, 04, som gått 11 000 mil, enligt instrumentpanelen, men själva bilen verkar vara helt slut i motorn, liksom går väldigt trög, och lite oljud från motorn och sånt, och det fick mig misstänka att bilen kanske rullat mer än 20 000 mil..
Andra sidan så är bilen besiktigat för ca 2 veckor sedan, och där står det ca 10 600 mil, jag tänkte då att ifall bilen är tillbaka skruven på mätarställningen, så hade kanske besiktningen kunnat se det ? Och lagt som anmärkning, eller vad de nu gör..
Jag kan också ha helt fel, har aldrig haft en Golf innan, men jag bara själv tycker att den går lite trög och lite oljud från motorn.., det är 3 ägare totalt på bilen..så..;S

5 198 Inlägg
25 juni 2011
BF_KS skrev:
Okej, tack så mycket för alla svar.

Jag körde igår 140 mil fram och tillbaka för att köpa en Golf, 04, som gått 11 000 mil, enligt instrumentpanelen, men själva bilen verkar vara helt slut i motorn, liksom går väldigt trög, och lite oljud från motorn och sånt, och det fick mig misstänka att bilen kanske rullat mer än 20 000 mil..
Andra sidan så är bilen besiktigat för ca 2 veckor sedan, och där står det ca 10 600 mil, jag tänkte då att ifall bilen är tillbaka skruven på mätarställningen, så hade kanske besiktningen kunnat se det ? Och lagt som anmärkning, eller vad de nu gör..
Jag kan också ha helt fel, har aldrig haft en Golf innan, men jag bara själv tycker att den går lite trög och lite oljud från motorn.., det är 3 ägare totalt på bilen..så..;S

Du kan kolla bes pappren bakåt i tiden,, bara kontakta sbp det..

killercow
25 juni 2011
du kan få ut bes papper av sbp på några år tillbaks

killercow
25 juni 2011
Vettemannen skrev:
micke bl skrev:
killercow skrev:

CE-märkningen handlar väl mest om elsäkerhet? Kanske nåt annat oxå kanske.

/Benny

Fint nu vet jag skillnaden. E-godkännda visste ja att saker måste vara. alltid trott ce var nått liknande roll

96 Inlägg
25 juni 2011
Trådstartare
Okej, ska man då ringa till de, eller kan man göra det via nätet. hur går det till ? jag har aldrig gjort något liknande så jag vet inte riktig..

5 198 Inlägg
25 juni 2011
BF_KS skrev:
Okej, ska man då ringa till de, eller kan man göra det via nätet. hur går det till ? jag har aldrig gjort något liknande så jag vet inte riktig..

Du kan gå in via nätet www.bilprovningen.se och loggar in med regnummer och lösen (fyra sista siffror i personnummer),, eller oxå åker du till närmast sbp

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
25 juni 2011
Bilprovningen skriver bara upp den mätarställning som står... Jag har tom ett protokoll där det står oläslig mätarställning.... Så e det när man inte orkar bläddra på färddatorn..

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Sök