3632
Sök

Trafikrelaterade myter i svensk trafik, vilka känner du till ?

KHRacing
25 juni 2011
Trådstartare
#1
Jag börjar med dessa 2:

1: Svenska trafikkameror kan fotografera dig vid laglig hastighet för att kontrollera om du har bilbältet på!   
    Inom regelverket för trafikövervakning så får det ej fotograferas fordon som rör sig inom gränserna för
    laglig hastighet !

2: Om man burnar med sitt fordon så kan det ge 1000kr/metern i böter"   
    Det finns inte & har aldrig funnits en svensk lag som säger att man får böter per meter streck, detta
    har alltid varit en ren o skär skrämseltaktik från polisens sida.
    stillastående burn kan ge böter för :
    Störande utav den allmänna ordningen, skadegörelse m.m
    Rullande burnis kan ge böter/indraget KK för vårdslöshet i trafik.

Fyll på med fler myter !
Senast redigerat av KHRacing (25 juni 2011)

Bilmekaniker
805 Inlägg
25 juni 2011
#2
jag hörde något om att man inte skulle plussa ihop när det tex står 70 på ena sidan och 70 på andra... och köra 140?? det är väl en myt att bara en av skyltarna räknas??

OEM Rox
245 Inlägg
25 juni 2011
#3
Sorry men det här är helt meningslöst utan källor.. Jag kan lika gärna säga att du får lov att köra 200kmh på svenska motorvägar utan att få indraget körkort, betyder ju dock inte att det är sant eller hur?

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.

Bilmekaniker
805 Inlägg
25 juni 2011
#4
Kan intyga om att dem två han skrev stämmer. Frågade snuten uppe på Elmia varför dem inte gör något när folk burnade "Vi bryr oss inte idag, sålänge det inte är i höga hastigheter eller helt idiotiskt bland förmycket folk. Så frågade jag vad som hände ifall dem ville ge böter. Då svarade han vårdslöshet i trafik

killercow
25 juni 2011
Trådstartare
#5
KHRacing skrev:
1: Svenska trafikkameror kan fotografera dig vid laglig hastighet för att kontrollera om du har bilbältet på!   
    Inom regelverket för trafikövervakning så får det ej fotograferas fordon som rör sig inom gränserna för
    laglig hastighet !

Denna var helt ny för mej. aldrig hört talas om

5 198 Inlägg
25 juni 2011
#6
En myt som funnits lika länge som prövotiden på körkortet, är att prövotiden har ändrats till 5 år och att man tappar körkortet för minsta lilla.

Baron
184 Inlägg
25 juni 2011
#7
AnesN skrev:
Kan intyga om att dem två han skrev stämmer. Frågade snuten uppe på Elmia varför dem inte gör något när folk burnade "Vi bryr oss inte idag, sålänge det inte är i höga hastigheter eller helt idiotiskt bland förmycket folk. Så frågade jag vad som hände ifall dem ville ge böter. Då svarade han vårdslöshet i trafik

japp, dom kan sätta skitmycket på just den punkten hmm


5 198 Inlägg
25 juni 2011
#8
Tias88 skrev:
Sorry men det här är helt meningslöst utan källor.. Jag kan lika gärna säga att du får lov att köra 200kmh på svenska motorvägar utan att få indraget körkort, betyder ju dock inte att det är sant eller hur?

Just därför det kallas MYT

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
25 juni 2011
#9
AnesN skrev:
jag hörde något om att man inte skulle plussa ihop när det tex står 70 på ena sidan och 70 på andra... och köra 140?? det är väl en myt att bara en av skyltarna räknas??

Näe, du får köra 140. lol

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

killercow
25 juni 2011
Trådstartare
#10
Vettemannen skrev:
AnesN skrev:
jag hörde något om att man inte skulle plussa ihop när det tex står 70 på ena sidan och 70 på andra... och köra 140?? det är väl en myt att bara en av skyltarna räknas??

Näe, du får köra 140. lol

/Benny

har hört att 140 blir det bara om man kör i mitten av vägen så man kör på båda kör banorna roll

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
25 juni 2011
#11
killercow skrev:
Vettemannen skrev:
AnesN skrev:
jag hörde något om att man inte skulle plussa ihop när det tex står 70 på ena sidan och 70 på andra... och köra 140?? det är väl en myt att bara en av skyltarna räknas??

Näe, du får köra 140. lol

/Benny

har hört att 140 blir det bara om man kör i mitten av vägen så man kör på båda kör banorna roll

Ja, så är det nog! roll

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

killercow
25 juni 2011
Trådstartare
#12
En annan myt är att polisen utreder bilinbrott

1 062 Inlägg
25 juni 2011
#13
Att man inte får ha dimljus och pljus på, på dagtid är en stor myt

"You Go, we go!"

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
25 juni 2011
#14
TLO skrev:
Att man inte får ha dimljus och pljus på, på dagtid är en stor myt

Jo, det är en myt för dimljus får man ha tillsammans med parkeringsljus. I dimma får dom användas tillsammans med halvljus men man ska blända av dimljusen vid möte.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

94 Inlägg
25 juni 2011
#15
Vettemannen skrev:
I dimma får dom användas tillsammans med halvljus men man ska blända av dimljusen vid möte.

/Benny

Det där skulle jag vilja se en paragraf på, Benny!

Nedanstående antar att du/vi kör i mörker:
Det är skottpengar på folk som inte fattar hur mycket dimljusen i kombination med halvljus bländar. I regn är det som värst om du sitter högt som i tex lastbil. Dimljusen är (skall vara) nedåtriktade och reflekteras i vinkel mot marken och ljuset studsar uppåt. Enkelt.
Dimljus + parkeringsljus = sant. I alla väder.
Dimljus + halvljus = långtradarchaffis som suttit vid ratten i 9 timmar tröttnar och slår på ALLT han har, utan att bläda av. Tro mig, det gör jag. För folk är inte villiga att vara aktiva bakom ratten och "minnas" att blända av sina dimljus.

Dagtid:
Använd dimljusen på rätt sätt = helt ok. Även dagtid, för att bla spara på Xenonljusen. Till och med ok enligt polis.


Myt: Det är lag på att man skall blinka in resp ur en cirkulationsplats.

Sanning: finns inget i trafikförordningen som säger att du MÅSTE blinka eller visa tecken på vad du skall göra i en cirkulation. Men däremot står det att man BÖR underlätta genom att ge tecken, dock på ett sådant vis att det inte kan missuppfattas.
Cirkulationen är lik en vanlig T-korsning men är inte jämnställd med denna i lagen.
Visa tecken, det tror jag dom flesta orkar göra. wink
Senast redigerat av GVR4 (25 juni 2011)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
25 juni 2011
#16
GVR4 skrev:
Vettemannen skrev:
I dimma får dom användas tillsammans med halvljus men man ska blända av dimljusen vid möte.

/Benny

Det där skulle jag vilja se en paragraf på, Benny!

Nedanstående antar att du/vi kör i mörker:
Det är skottpengar på folk som inte fattar hur mycket dimljusen i kombination med halvljus bländar. I regn är det som värst om du sitter högt som i tex lastbil. Dimljusen är (skall vara) nedåtriktade och reflekteras i vinkel mot marken och ljuset studsar uppåt. Enkelt.
Dimljus + parkeringsljus = sant. I alla väder.
Dimljus + halvljus = långtradarchaffis som suttit vid ratten i 9 timmar tröttnar och slår på ALLT han har, utan att bläda av. Tro mig, det gör jag. För folk är inte villiga att vara aktiva bakom ratten och "minnas" att blända av sina dimljus.

Dagtid:
Använd dimljusen på rätt sätt = helt ok. Även dagtid, för att bla spara på Xenonljusen. Till och med ok enligt polis.


Myt: Det är lag på att man skall blinka in resp ur en cirkulationsplats.

Sanning: finns inget i trafikförordningen som säger att du MÅSTE blinka eller visa tecken på vad du skall göra i en cirkulation. Men däremot står det att man BÖR underlätta genom att ge tecken, dock på ett sådant vis att det inte kan missuppfattas.
Cirkulationen är lik en vanlig T-korsning men är inte jämnställd med denna i lagen.
Visa tecken, det tror jag dom flesta orkar göra. wink

Man behöver ej blinka in i en cirkulationsplats men man skall blinka ur densamma. Jag vet att dimljus i kombination med halvljus bländar då även i dagsljus men dessa får användas i dimma därav namnet DIMLJUS!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
25 juni 2011
#17
Vettemannen skrev:
TLO skrev:
Att man inte får ha dimljus och pljus på, på dagtid är en stor myt

Jo, det är en myt för dimljus får man ha tillsammans med parkeringsljus. I dimma får dom användas tillsammans med halvljus men man ska blända av dimljusen vid möte.

/Benny

Fel Fel, får aldrig användas med halvljus

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
25 juni 2011
#18
discokapten skrev:
Vettemannen skrev:
TLO skrev:
Att man inte får ha dimljus och pljus på, på dagtid är en stor myt

Jo, det är en myt för dimljus får man ha tillsammans med parkeringsljus. I dimma får dom användas tillsammans med halvljus men man ska blända av dimljusen vid möte.

/Benny

Fel Fel, får aldrig användas med halvljus

Okay, du har rätt, jag har googlat detta nu.......

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

94 Inlägg
25 juni 2011
#19
Benny, man har inget krav på sig att ge tecken ur en cirkulation. Finns massor med dokument på detta.
Detta är för att vanliga korsningar har blivit ombyggda till cikulationer och därmed är införda i dom lokala trafikföreskrifterna som sådan.

Men en helt nybyggd cirkulation kan helt sakna detta krav. Därför finns det flera motioner om att cirkulationen skall jämställas med en vanlig korsning. Som det ser ut just idag kan din kommun ha en uppfattning medans i nästa kommun är det helt tvärt om.

Polisens agerande i Jönköping är en klassiker i cirkulationsfrågan.
Senast redigerat av GVR4 (25 juni 2011)


5 198 Inlägg
25 juni 2011
#20
GVR4 skrev:
Benny, man har inget krav på sig att ge tecken ur en cirkulation. Finns massor med dokument på detta.
Detta är för att vanliga korsningar har blivit ombyggda till cikulationer och därmed är införda i dom lokala trafikföreskrifterna som sådan.

Men en helt nybyggd cirkulation kan helt sakna detta krav. Därför finns det flera motioner om att cirkulationen skall jämställas med en vanlig korsning. Som det ser ut just idag kan din kommun ha en uppfattning medans i nästa kommun är det helt tvärt om.

Polisens agerande i Jönköping är en klassiker i cirkulationsfrågan.

Du menar att detta inte gäller ?

När du kör ut ur cirkulationen
ska du ge tecken
till höger.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Pub … ionsplats/

http://www.ntf.se/konsument/fraga696.asp?katid=21

har även sett sidor där det står att det REKOMMNDERAS att blinka.. så det säkraste sättet är nog att blinka ändå
Senast redigerat av gamlingen (25 juni 2011)


Sök