Vettemannen skrev:
I dimma får dom användas tillsammans med halvljus men man ska blända av dimljusen vid möte.
/Benny
Det där skulle jag vilja se en paragraf på, Benny!
Nedanstående antar att du/vi kör i mörker:
Det är skottpengar på folk som inte fattar hur mycket dimljusen i kombination med halvljus bländar. I regn är det som värst om du sitter högt som i tex lastbil. Dimljusen är (skall vara) nedåtriktade och reflekteras i vinkel mot marken och ljuset studsar uppåt. Enkelt.
Dimljus + parkeringsljus = sant. I alla väder.
Dimljus + halvljus = långtradarchaffis som suttit vid ratten i 9 timmar tröttnar och slår på ALLT han har, utan att bläda av. Tro mig, det gör jag. För folk är inte villiga att vara aktiva bakom ratten och "minnas" att blända av sina dimljus.
Dagtid:
Använd dimljusen på rätt sätt = helt ok. Även dagtid, för att bla spara på Xenonljusen. Till och med ok enligt polis.
Myt: Det är lag på att man skall blinka in resp ur en cirkulationsplats.Sanning: finns inget i trafikförordningen som säger att du MÅSTE blinka eller visa tecken på vad du skall göra i en cirkulation. Men däremot står det att man BÖR underlätta genom att ge tecken, dock på ett sådant vis att det inte kan missuppfattas.
Cirkulationen är lik en vanlig T-korsning men är inte jämnställd med denna i lagen.
Visa tecken, det tror jag dom flesta orkar göra.