3664
Sök

AutoStudio T-2, något att ha?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 juni 2011
4Ohm tveklöst, effekten räcker till, steget drar lite ström och du får bra kontroll på basen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 468 Inlägg
27 juni 2011
Pexi92 skrev:
Då blir det Audison Steget smile Men andra frågan som jag ställde tidigare men ingen svarat på!
1 ohm eller 4 ohm med det steget och basen som finns in första inlägget?

1ohm om du vill ha lite mer kraft i basen medan 4 ohm kanske bara blir en utfyllnad i ljudet med en bra kontroll på basen.

1ohm = mer kraft dvs den vill ha mer effekt som gör att du inte bara hör basen utan lär känna den med lite mer.

4ohm= mer kvalité på ljudet och mer kontroll på basen.

cool

1 468 Inlägg
27 juni 2011
ChriZtoffer skrev:
4Ohm tveklöst, effekten räcker till, steget drar lite ström och du får bra kontroll på basen.

hah fan du hann före XD

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 juni 2011
Ja och jag tror du har snurrat till det lite också. wink Den basen tål inte alltför mycket effekt så 600Wrms som den får när man kör steget i 4Ohm lär nog räcka till. TS kan såklart testa att köra steget i 1Ohm också men jag är tveksam till att det kommer göra särskilt stor skillnad.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 468 Inlägg
27 juni 2011
ChriZtoffer skrev:
Ja och jag tror du har snurrat till det lite också. wink Den basen tål inte alltför mycket effekt så 600Wrms som den får när man kör steget i 4Ohm lär nog räcka till. TS kan såklart testa att köra steget i 1Ohm också men jag är tveksam till att det kommer göra särskilt stor skillnad.

nae jätteskillnad blir det nog inte beroende på vad man är ute efter.
Bygg rätt låda så pallar dom flesta basar en del iaf smile.

Vet själv en B2 ES-8 tål lite över 1000rms i 8ohm trots sina 200rms i specen wink

Visst. sen är det ju såklart skillnad på basar o basar japps.

Själv kör jag nästan aldrig basar i 1 ohm utan väljer högre ohm-antal för att behålla lite kontroll med smile

Ålänning!
532 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
Tackar! Kommer troligen att testa skillnaden mellan 1 ohm och 4 ohm. Kör man med 1 ohm så kan man ju dra ner lite på gain och få samma effekt.
Idag har jag byggt en basplatta i trunken som lådan och steget kommer att stå på. Kanske startar en bygg tråd när jag ändå gör en youtube serie.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 juni 2011
Om du kör steget i 1Ohm och ställer ner gain så kan du få samma nivå på basen som med högre ställd gain och steget i 4Ohm ja, men du tappar dämpfaktor och steget drar mer ström.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Ålänning!
532 Inlägg
Gladen Audio
2 388 Inlägg
28 juni 2011
Pexi92 skrev:
Då blir det Audison Steget smile Men andra frågan som jag ställde tidigare men ingen svarat på!
1 ohm eller 4 ohm med det steget och basen som finns in första inlägget?

Testa både 1ohm och 4ohm är mitt enda råd, se vilket du gillar bäst. om det spelar på med mer tryck och lite sämre kontroll i 1ohm är det kanske något du gillar framför en mer korrekt bas i 4ohm.
Eller så märker du inte själv mkt skillnad i tryck mellan 4ohm och 1ohm men det låter bättre i 4ohm så kör då på det du gillar bäst.

Audison steget tror ja kommer passa dig bra oavsett.

Du har ju möjlighet att prova bägge kopplingarna, gör det.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 juni 2011
Bara för att klargöra en sak för Leo angående Audison.

JA de blir VARMA. Dock är de konstruerade för det.
Både SRx/SR och LRx har en normal intern arbetstemperatur på runt 80 grader. Under det låter de SKIT.
Jo jag lever med båda stegen, men värmen är inget problem för stegen.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 468 Inlägg
28 juni 2011
Lonefox skrev:
Bara för att klargöra en sak för Leo angående Audison.

JA de blir VARMA. Dock är de konstruerade för det.
Både SRx/SR och LRx har en normal intern arbetstemperatur på runt 80 grader. Under det låter de SKIT.
Jo jag lever med båda stegen, men värmen är inget problem för stegen.

Tack för den infon.

Uppskattas stort smile

7 241 Inlägg
28 juni 2011
Dessutom går överhettningsskyddet in om det blir för varmt ;-)

1 468 Inlägg
28 juni 2011
Lonefox skrev:

en tanke jag hade angående att det blir så varmt mellanåt. hur går det på vintern då med värme expantion och sen när det "krymper" när det blir kallt?

80 grader varmt och så sen "hastigt" sjunker ner till minus 30 (om det blir kall vinter igen)

Lek med tanken om man säger.

mvh smile

7 241 Inlägg
29 juni 2011
Leo86 skrev:
Lonefox skrev:

en tanke jag hade angående att det blir så varmt mellanåt. hur går det på vintern då med värme expantion och sen när det "krymper" när det blir kallt?

80 grader varmt och så sen "hastigt" sjunker ner till minus 30 (om det blir kall vinter igen)

Lek med tanken om man säger.

mvh smile

Aldrig märkt ngt kring hållbarhet under allaår jag har hållt på. Inte haft ett steg som gett upp pga dessa temperaturskillnader.
Dessuton svalnar de inte SÅ fort, inte värms de upp så fort heller.
Det du oroar dig för kräver direkta temperaturskillnader.
Om du går från 80 plus till 30 minus i temperatur på bara ngn sekund så ja......då kan det hända grejer.
Men hur ofta sker det i realiteten?

Återigen......de låter förbannat illa.......
De tar längre tid på sig att låta bra vintertid.
Här i trakterna kunde det ta 20-30 min innan det lät bra. Och då var det runt 20 minus.
Både steg o högtalare behövde komma upp i temp. Kupévärmare is the shit.

Sök