Rika och rika...
Egentligen tycker jag inte det handlar om pengar. En bil från 1996 är idag 15 år gammal och de flesta har råd att köpa en sådan - och har man inte råd med det så är frågan hur det är med råd till bil över huvud taget.
Däremot så tycker jag att det här verkar vara mer en fråga om att plocka billiga poäng för sitt "miljöarbete" än att verkligen se till att det blir någon miljöförbättring.
Bilparken förnyar ju sig själv ständigt - annars hade det fortfarande vimlat av T-Fordar i vardagstrafiken. Trots allt så vill ju de allra flesta köra runt i en så ny bil som möjligt, och det naturliga är ju att man byter upp sig. Någon skrotar sin bil från 1987 och köper en från 1994, han som hade 94an köper en bil från 2000, han som hade 00an köper en från 2005 och han som hade 05an köper en ny, osv...
Visst finns det ju några enstaka entusiaster som har snöat in på saker som "just bruna Saab 99 från 1973 är världens bästa bil, och jag tänker aldrig köra något annat", men de är ju få - och gör knappast skillnad på det stora hela. Så varför inte låta detta sköta sig själv?
För något år sedan var det ett jäkla gnäll på bilar utan katalysator. De nyaste bensinbilarna utan kat är idag 23 år gamla. De allra flesta av dem är nu bortskrotade - det har helt enkelt skött sig själv. Går jag ner på stan och kollar på 100 slumpmässigt utvalda bilar som kör förbi, så är det väl bara en handfull som saknar kat, max. Och de kommer bara bli färre.
Samma sak om man ska ha 1996 som någon "magisk gräns" (man kan undra varför? Vad gör t.ex. en Volvo 940 från 1995 till ett miljösvin medans det bara kommer blommor och citrondoft ur avgasröret på 96an, kan någon förklara skillnaden för mig? 1989 hade varit mer logiskt då det kom katalysatorkrav i den vevan), om några år kommer det knappt existera bilar äldre än 1996 - så varför tro att man räddar miljön med att snabba på den utvecklingen med ett par år?
Det kommer bara göra det extra besvärligt för vissa människor utan att göra annat än psykologisk skillnad i slutänden. Så trots att jag menar att det viktigaste som finns är en ren miljö, så sågar jag detta förslag, som helt uppenbart är ett påhitt av skrivbordsnissar utan verklighetsuppfattning.