Lexus IS 200 - Inkoppling utav bas och slutsteg

ptjern5
1 juli 2011 · 78 Inlägg

Drönirettab skrev:
Där blev det inget rätt. hmm

Den röd/svarta kabeln, hur sitter den fast i terminalen?

Blå och vit kabel ska sitta på vardera bas iaf, men på varje bas måste ju talspolarna kopplas ihop också. På varje bas ska du koppla båda svarta anslutningarna till minus på lådterminalen, sedan samma sak med röda anslutningarna. Stämmer bra det. Behövs dock lite mer kabel för att kunna koppla ihop dem.

När allting är färdigkopplat inuti lådan så får du koppla vardera terminal till vardera plus och minus på stegets utgångar. smile

Okej nu är jag med. Röd/svart kabeln är kopplat till en kontakt som är en 3,5mm hane på utsidan av terminalen.. Om det var det du undra smile Jag kan tillägga att jag fick med 2st 3,5mm honor på ca 10 cm st som man kunde koppla in på utsidan av terminalen

Drönirettab
1 juli 2011 · 21 761 Inlägg

Det enda "vettiga" jag kan komma på är att röd/svart kabel ska gå till en eventuell belysning av något slag (om man vill ha en sån), har ingen aning om vad det annars skulle vara till. Någon annan får ge råd, tex dbakuten eftersom du köpte sakerna där.

Vad står det egentligen i baslådans instruktionspapper?

Jag tycker ju att instruktionerna borde ge så pass mycket info om allt som tillhör lådan att man ska kunna slänga ihop den utan problem. smile

ptjern5
1 juli 2011 · 78 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det enda "vettiga" jag kan komma på är att röd/svart kabel ska gå till en eventuell belysning av något slag (om man vill ha en sån), har ingen aning om vad det annars skulle vara till. Någon annan får ge råd, tex dbakuten eftersom du köpte sakerna där.

Vad står det egentligen i baslådans instruktionspapper?

Jag tycker ju att instruktionerna borde ge så pass mycket info om allt som tillhör lådan att man ska kunna slänga ihop den utan problem. smile

Det var det jag hade räknat med (att det skulle finnas en instruktionsbok med till basarna).

Men nu vet jag ju hur basarna ska kopplas smile Borde jag ta bort den röd/svarta kabeln för att den inte ska ligga i lådan och skrammla?

Nu när du väl säger "belysning" så tror jag mycket väl att det skulle kunna vara det..

Jag har dock inte köpt någon remote kontroll/sladd eller vad det kallas som man verkar använda till att basen ska stängas av när man stänger av stereon. Eftersom jag inte har en sådan kommer slutsteget vara på hela tiden då?

Kan tillägga att jag har en volymkontroll som kopplas till ett 3,5mm jack på slutsteget, vet ej ifall det går att stänga av steget med den för jag har inte testat smile

Senast redigerat av peterniklas (1 juli 2011)

Drönirettab
1 juli 2011 · 21 761 Inlägg

peterniklas skrev:
Det var det jag hade räknat med (att det skulle finnas en instruktionsbok med till basarna).

Men nu vet jag ju hur basarna ska kopplas smile Borde jag ta bort den röd/svarta kabeln för att den inte ska ligga i lådan och skrammla?

Då bör du nog höra med dbakuten vad de föreslår. Ägaren finns här på forumet också (heter dbakuten). smile

peterniklas skrev:
Jag har dock inte köpt någon remote kontroll/sladd eller vad det kallas som man verkar använda till att basen ska stängas av när man stänger av stereon. Eftersom jag inte har en sådan kommer slutsteget vara på hela tiden då?

På lågnivåkabeln finns en tunn kabel i mitten, den går att använda som remotekabel om man vill. Eftersom den är väldigt tunn och kanske inte når riktigt (man kanske blir tvungen att skarva på mer kabel) så föredrar jag personligen att dra en ny separat remotekabel, det duger gott och väl med 1,5 mm2 med tanke på att det inte gäller någon stor ström där.

Om du inte sätter någon remotekabel så går inte steget igång alls när stereon slås på.

peterniklas skrev:
Kan tillägga att jag har en volymkontroll som kopplas till ett 3,5mm jack på slutsteget, vet ej ifall det går att stänga av steget med den för jag har inte testat smile

Okej, det var den kabeln jag trodde du menade (röd/svarta alltså) när du skrev 3,5 mm hane. Kontrollen stänger inte av steget, den reglerar basnivån. Står i stegets manual (heter Remote Bass Level Control). smile

Senast redigerat av Drönirettab (1 juli 2011)

ptjern5
1 juli 2011 · 78 Inlägg

Drönirettab skrev:

peterniklas skrev:
Det var det jag hade räknat med (att det skulle finnas en instruktionsbok med till basarna).

Men nu vet jag ju hur basarna ska kopplas smile Borde jag ta bort den röd/svarta kabeln för att den inte ska ligga i lådan och skrammla?

Då bör du nog höra med dbakuten vad de föreslår. Ägaren finns här på forumet också (heter dbakuten). smile

peterniklas skrev:
Jag har dock inte köpt någon remote kontroll/sladd eller vad det kallas som man verkar använda till att basen ska stängas av när man stänger av stereon. Eftersom jag inte har en sådan kommer slutsteget vara på hela tiden då?

På lågnivåkabeln finns en tunn kabel i mitten, den går att använda som remotekabel om man vill. Eftersom den är väldigt tunn och kanske inte når riktigt (man kanske blir tvungen att skarva på mer kabel) så föredrar jag personligen att dra en ny separat remotekabel, det duger gott och väl med 1,5 mm2 med tanke på att det inte gäller någon stor ström där.

Om du inte sätter någon remotekabel så går inte steget igång alls när stereon slås på.

peterniklas skrev:
Kan tillägga att jag har en volymkontroll som kopplas till ett 3,5mm jack på slutsteget, vet ej ifall det går att stänga av steget med den för jag har inte testat smile

Okej, det var den kabeln jag trodde du menade (röd/svarta alltså) när du skrev 3,5 mm hane. smile

Ok, jo när jag läst mina tidigare inlägg så har jag sätt att jag skrivit lite otydligt, hehe. Tack för all din hjälp, har lärt mig massor med nytt smile

Kanske hör av mig med fler jobbiga frågor ifall jag ställer till det wink

ptjern5
1 juli 2011 · 78 Inlägg

På lågnivåkabeln finns en tunn kabel i mitten, den går att använda som remotekabel om man vill. Eftersom den är väldigt tunn och kanske inte når riktigt (man kanske blir tvungen att skarva på mer kabel) så föredrar jag personligen att dra en ny separat remotekabel, det duger gott och väl med 1,5 mm2 med tanke på att det inte gäller någon stor ström där.

Om du inte sätter någon remotekabel så går inte steget igång alls när stereon slås på.

Men kan jag starta steget på något annat sätt än via stereon eller måste jag dra en remotekabel?

Drönirettab
1 juli 2011 · 21 761 Inlägg

Steget måste ha någon form av remotekabel som aktiverar påslaget. Visst kan man koppla 12 V till en strömbrytare och vidare till stegets remoteingång, eller låta tex spänningen från ett bakljus sköta om detta, men meningen är ju att steget bara ska vara igång när stereon är igång (finns ingen anledning att göra annorlunda helt enkelt). smile

ptjern5
1 juli 2011 · 78 Inlägg

Drönirettab skrev:
Steget måste ha någon form av remotekabel som aktiverar påslaget. Visst kan man koppla 12 V till en strömbrytare och vidare till stegets remoteingång, eller låta tex spänningen från ett bakljus sköta om detta, men meningen är ju att steget bara ska vara igång när stereon är igång (finns ingen anledning att göra annorlunda helt enkelt). smile

Okej, får fixa det då smile

Fick svar från dbakuten att jag skulle skippa den röd svarta kabeln smile

Senast redigerat av peterniklas (1 juli 2011)

ptjern5
1 juli 2011 · 78 Inlägg

Kom på en sak, har funderat på att sätta slutsteget under förarsätet, eftersom jag just nu bara har sladdar för 10 meter och jag har 2 terminaler på baslådan som ska kopplas till slutsteget, vilket betyder att det ska vara 4 sladdar där imellan, 10/4=2,5 vilket jag inte tror räcker.

kan jag seriekoppla terminalerna eller då kanske det blir knas?

Drönirettab
1 juli 2011 · 21 761 Inlägg

Det borde ju gå åt mindre mängd kabel om steget sitter i bagaget, låt steget vara där i så fall. Att montera slutsteg under ett säte gör att det blir viktigare med bra ventilation också, ofta får man bättre ventilation i bagaget. smile

ptjern5
1 juli 2011 · 78 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det borde ju gå åt mindre mängd kabel om steget sitter i bagaget, låt steget vara där i så fall. Att montera slutsteg under ett säte gör att det blir viktigare med bra ventilation också, ofta får man bättre ventilation i bagaget. smile

Man får det alltså? Känns som att det nästan borde bara bättre under sätet då man har ett luftsprut eller vad det heter där, hehe.. dock på vinter bör det bli varmt om jag drar på sätesvärmare..

ptjern5
1 juli 2011 · 78 Inlägg

Räcker 5meter fram till pluspolen på batteriet då tror du?

Drönirettab
1 juli 2011 · 21 761 Inlägg

peterniklas skrev:
Man får det alltså? Känns som att det nästan borde bara bättre under sätet då man har ett luftsprut eller vad det heter där, hehe.. dock på vinter bör det bli varmt om jag drar på sätesvärmare..

Det blir mindre luftutrymme som kan leda bort värmen, på så sätt kan det nog bli "varmt" trots att luftkanalen går där.

peterniklas skrev:
Räcker 5meter fram till pluspolen på batteriet då tror du?

Beror lite på hur pass "rakt" man kan dra kabeln, ibland går det åt lite drygt 5 meter. smile

ptjern5
1 juli 2011 · 78 Inlägg

Drönirettab skrev:

peterniklas skrev:
Man får det alltså? Känns som att det nästan borde bara bättre under sätet då man har ett luftsprut eller vad det heter där, hehe.. dock på vinter bör det bli varmt om jag drar på sätesvärmare..

Det blir mindre luftutrymme som kan leda bort värmen, på så sätt kan det nog bli "varmt" trots att luftkanalen går där.

peterniklas skrev:
Räcker 5meter fram till pluspolen på batteriet då tror du?

Beror lite på hur pass "rakt" man kan dra kabeln, ibland går det åt lite drygt 5 meter. smile

Okej, får testa mig fram, sitter på jobbet nu och bara väntar på att få gå hem och fixa till grejerna! smile

ptjern5
1 juli 2011 · 78 Inlägg

Håller nu på att försöka få ihop det här. Har kommit till ett problem.

Här är en slideshow med bilder på anslutningarna som finns på min stereo, sladdarna som är kopplade till stereon och sedan mina 4 sladdar från hög till lågnivå adatern.

http://img835.imageshack.us/slideshow/w … 442663.jpg

problemet är alltså att jag inte vet vart jag ska koppla in dessa 4 sladdar från adaptern.

ptjern5
1 juli 2011 · 78 Inlägg

önskar ett svar gärna, snälla någon kunnig hjälp mig!

Drönirettab
1 juli 2011 · 21 761 Inlägg

Den enda bilden med fyra kablar var nr 2 (röd, svart, gul, vit), är det alltså den du menar?
Kommer den ut från adaptern (SLI2)?
Fanns det ingen monteringsanvisning?

Jag glömde ju bort att SLI2 har remoteutgång, det innebär att du inte ska behöva dra en remotekabel från stereon. smile

ptjern5
1 juli 2011 · 78 Inlägg

Drönirettab skrev:
Den enda bilden med fyra kablar var nr 2 (röd, svart, gul, vit), är det alltså den du menar?
Kommer den ut från adaptern (SLI2)?
Fanns det ingen monteringsanvisning?

Jag glömde ju bort att SLI2 har remoteutgång, det innebär att du inte ska behöva dra en remotekabel från stereon. smile

missade tydligen att ladda upp en bild, från min adapter så har jag en svart vit grön och brun sladd, som är helt lösa.. dom ska alltså tryckas på någon sådan vit koppling som fanns på bild

Drönirettab
1 juli 2011 · 21 761 Inlägg

Då borde det väl vara ingående kablar till adaptern, dvs högnivåkablar (högtalarkablar) som kommer från stereon. Vad jag vet så brukar det vara enklast att skarva från bilens högtalarkablar, tex bakre kablar. jag har dock inte haft en sån där adapter och utgår bara ifrån vad jag har läst i olika trådar, kan hända jag missförstår dig igen.

Skulle vara bra om någon med erfarenhet av den adaptern kan ge bättre råd, blir tyvärr mycket gissningar från mig. smile

ptjern5
2 juli 2011 · 78 Inlägg

Drönirettab skrev:
Då borde det väl vara ingående kablar till adaptern, dvs högnivåkablar (högtalarkablar) som kommer från stereon. Vad jag vet så brukar det vara enklast att skarva från bilens högtalarkablar, tex bakre kablar. jag har dock inte haft en sån där adapter och utgår bara ifrån vad jag har läst i olika trådar, kan hända jag missförstår dig igen.

Skulle vara bra om någon med erfarenhet av den adaptern kan ge bättre råd, blir tyvärr mycket gissningar från mig. smile

Nu är det så att när jag skulle beställa den adaptern med remote så var den slut i lager. Då sa dom att dom kunde fixa en utan remote så får jag den innan helgen. Så jag valde det vilket betyder att jag måste koppla in remoten någon annanstans som jag inte har någon aning om.

Enda jag har kar är att installera adaptern och remote grejen smile

hur man nu gör det, hehe smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang