2666
Sök

Onödig / korkad info i bilannonser

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 juli 2011
skalman1 skrev:
killercow skrev:
"obes för har ej haft tid/orkat, men borde inte vara några problem att att få igenom den"

detta betyder mer eller mindre att den inte kommer gå igenom, med tanke på att den skulle bli mer lättsåld om säljare bes innan han försökte sälja plus att han skulle få ut bra mycket mer.

Nja det håller jag inte riktigt med om, jag har varit väldigt nära att lägga ut firebirden på blocket några gånger som obesiktad och avställd trots att den är felfri och troligtvis kommer igenom med blankt papper.
Jag har mycket att göra just nu så jag har inte tid och ork att fixa det själv även om jag vet att den blir mer svårsåld och att jag tappar ca 15-20000kr på det.

Nu har jag ju bestämt mig för att ha den kvar men ändå. smile

Nu är ju säkert 80% av bilarna som läggs ut på det sättet obesiktbara, så varför skulle man lita på just dig? smile

Såå jobbigt är det väl ändå inte att rulla upp till Hammarmannen en kvart för att få 20 000 spänn mer?

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 juli 2011
skalman1 skrev:
Andromeda skrev:
skalman1 skrev:

Nja det håller jag inte riktigt med om, jag har varit väldigt nära att lägga ut firebirden på blocket några gånger som obesiktad och avställd trots att den är felfri och troligtvis kommer igenom med blankt papper.
Jag har mycket att göra just nu så jag har inte tid och ork att fixa det själv även om jag vet att den blir mer svårsåld och att jag tappar ca 15-20000kr på det.

Nu har jag ju bestämt mig för att ha den kvar men ändå. smile

Nu är ju säkert 80% av bilarna som läggs ut på det sättet obesiktbara, så varför skulle man lita på just dig? smile

Såå jobbigt är det väl ändå inte att rulla upp till Hammarmannen en kvart för att få 20 000 spänn mer?

Tråkigt att besikta.  tongue

Tråkigt att tappa 20k. Antingen skiter du pengar, eller så undanhåller du något wink

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 juli 2011
skalman1 skrev:
Andromeda skrev:
skalman1 skrev:

Tråkigt att besikta.  tongue

Tråkigt att tappa 20k. Antingen skiter du pengar, eller så undanhåller du något wink

eller värst av allt:
Tänk om jag undanhåller att jag skiter pengar?   lol

Det vore hemskt. Det ska skattas vet du, och att lura staten på pengar är värre än mord tongue

Trucker
2 710 Inlägg
3 juli 2011
Jag vill gärna köpa en skattad & besiktigad bil, åtminstone 1 år framåt. Sen beror de på, är det en nyare bil så kan inte mkt gått åt helvete. Är det däremot en 95-00 så kan man ställa sig frågan...

Nu har man ju hört att det är för jävla långa köer, så då får man gå halvvägs med priset te.x smile

Fart missbrukare

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 juli 2011
BMWgrabben skrev:
Jag vill gärna köpa en skattad & besiktigad bil, åtminstone 1 år framåt. Sen beror de på, är det en nyare bil så kan inte mkt gått åt helvete. Är det däremot en 95-00 så kan man ställa sig frågan...

Nu har man ju hört att det är för jävla långa köer, så då får man gå halvvägs med priset te.x smile

Man behöver inte besikta i just västerås t ex. Kan tänka mig att man får en tid betydligt snabbare i Fagersta, Enköping eller Sala bara för att ta några exempel smile

Även om det är en MY95 vet du att du inte behöver bekymra dig om besiktningen på ett år om den är nybesiktad. Och om inte Hammarmannen supit till på jobbet vet du att med stor sannolikhet är bromsar, ABS, leder och bussningar, lambda etc OK.
Köper du en bil som ska in på besiktning om två månader kan du ju med lite otur direkt åka på att byta t ex en länkarm, bakaxelbussning, belägg på två sidor och fel avgasvärden. Då har bilen plötsligt blivit en 5k dyrare.

Är du med på hur jag resonerar?

1 915 Inlägg
3 juli 2011
Håller med!
När jag letade ny bil för ett tag sedan så ringde jag på en V70 GLT av årsmodell -99, den fanns 9mil bort.
Enda fel var lite lite rost på bakskärmarna sa säljaren, annars var den i mycket bra skick.
även däcken var i bra skick.

Kom dit och kollade bilen.
Rost fanns det på bakskärmarna som säljaren sagt i telefon, men han glömde säga att det var mycket rost och att det även var rost på bakluckan, motorhuv, framdörrar, bakdörrar & framskärmar.
Sen var det mycket lacksläpp på bilen.
Inredningen var sliten, avgassystemet var rostigt och ihoplappat 10gånger och satt knappt uppe.
Motor och växellådan var oljiga, kamrem skulle varit bytt för 2000mil sedan.
Sommardäcken gick max en säsong till, vinterdäcken behövdes bytas ut.
Årsmodellen var inte -99, det var en -98.
Och så ville han ha 30k för bilen, för den var ju ändå i så bra skick enligt han.
Blev inget köp......

En annan sak jag blev väldigt förbannad på var när jag för några år sedan skulle åka och kolla på en bil som fanns 25mil bort.
Ringde innan jag åkte och bestämde möte med säljaren och fick vägbeskrivning, när jag nästan var framme så ringde jag till säljaren då jag inte hittade. Får då till svar att han nyss hade sålt bilen.
Då var jag inte glad... Blev 50mil resa i onödan!

Men som tur är så finns det ärliga säljare oxå, som berättar om alla fel som finns och både köpare och säljare är nöjda och glada efter affären.

Billy__bob skrev:
Förstår inte meningen med att skita i att säga alla dessa fel till köparen som har en bra bit att köra.
De tror verkligen att man är sugen på att köpa när man ser en hel rad med fel på plats.
Mvh Billy

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
3 juli 2011
Jag vill också vända på steken angående detta med att bilen ej är i det skick som sägs över telefon.

Jag har sålt 2 bilar där spekulanterna blev sura för att de tyckte bilen var skit och menade på att jag mer eller mindre ljög för dem på telefon.

Vid BÅDA tillfällena hade dem fått korrekt info av mig, vid ena tillfället var jag t.o.m med ute och tittade på bilen och förklarade exakt vart rosten fanns och hur stort rostangreppet var i Cm och om det var genomrostat eller ej. Ändå blev spekulanten irriterad över hur mycket rost där fanns?

Andra tillfället var en bil där kopplingen var dålig som fan men slirade inte och kunde köras i säkert ett par 3 månader till utan problem. Ändå blev spekulanten sur för att kopplingen var så dålig... detta stod i annonsen "kopplingen är dålig och bör bytas men bilen kan köras".

Så ibland är nästan köparna värre än säljarna, för så fort det inte stämmer överänns med deras egna bild dem byggt upp i skallen så luras man och är oärlig fast man informerat om felen samt skicket på bilen.
Senast redigerat av AcesHigh666 (3 juli 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Trucker
2 710 Inlägg
3 juli 2011
För några år sen var jag till Göteborg o skulle kolla på en Rover 620Ti, alltså den med 200hk. Bilen skulle dock ej va till mig..

Ringer o pratar med snubben, allt verkar under kontroll. Åker knappa 50mil enkelväg, väl på plats märker jag att det är hål i avgasröret :S:S. Han påstår att det är sportavgasrör o massa skit. Jag sa: joo det kanske det är men jag åkte 50mil i förhoppning om att den skulle vara ORIGINAL !!!!. Kör den, bromsarna är skeva o det klonkar ngt fruktansvärt från högerfram. Kollar i bespapprena, den hade visserligen gått 2000mil längre för 2 år sedan, än vad mätaren visade vid försäljningstiden..

Fart missbrukare

218 Inlägg
3 juli 2011
Någonting som stör mig enormt: "Obs, lånad mejl"

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.

511 Inlägg
3 juli 2011
Tommty skrev:

Ja eller hur år 2011 i Sverige...smile.

My car Brings Me Women

Motormontör
437 Inlägg
3 juli 2011
Dotzie skrev:
Tommty skrev:

Haha ja va fan det håller jag med om... tydligen är de som säljer bilarna så fattiga att de inte har råd ens med ett hotmail big_smile
Dator kan man ju låna gratis på olika ställen så ja jag hajar inte det där med lånad mejl

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

Muttley
3 juli 2011
Trådstartare
Mazdakillen skrev:
Dotzie skrev:
Tommty skrev:

Haha ja va fan det håller jag med om... tydligen är de som säljer bilarna så fattiga att de inte har råd ens med ett hotmail big_smile
Dator kan man ju låna gratis på olika ställen så ja jag hajar inte det där med lånad mejl

De beror på alla mejlkompisar man får. Hatar att sälja bil eller mc via blocket pga att man får hur många mejl som helst av en massa löst folk.
De är nästan som man inte vill ge ut några kontaktuppgifter alls utan helst bara vill att de kommer med pengar och drar snabbt.

Motormontör
437 Inlägg
3 juli 2011
tkd_rille skrev:
Mazdakillen skrev:
Dotzie skrev:

De beror på alla mejlkompisar man får. Hatar att sälja bil eller mc via blocket pga att man får hur många mejl som helst av en massa löst folk.
De är nästan som man inte vill ge ut några kontaktuppgifter alls utan helst bara vill att de kommer med pengar och drar snabbt.

Jo förvisso men det är ju bara vara tydlig och konsekvent redan i annonsen, om inte annat skapa en tillfällig hotmail typ som man bara har till försäljningen är klar sedan så skiter man bara i den sen.
Kostar ju lixom inget wink

1 215 Inlägg
3 juli 2011
Mazdakillen skrev:
tkd_rille skrev:
Mazdakillen skrev:

Jo förvisso men det är ju bara vara tydlig och konsekvent redan i annonsen, om inte annat skapa en tillfällig hotmail typ som man bara har till försäljningen är klar sedan så skiter man bara i den sen.

+1

tongue

Muttley
3 juli 2011
Trådstartare
Mazdakillen skrev:
tkd_rille skrev:
Mazdakillen skrev:

Och då kommer mailen likväl. Är de inte bättre att få folket som faktiskt är intresserade att ringa ??. Du kan skriva att du inte vill ha bönner brats nördar mm som hör av dig men vad tror du mest hör av sig då ? De läser ju inte.

Motormontör
437 Inlägg
3 juli 2011
tkd_rille skrev:
Mazdakillen skrev:
tkd_rille skrev:

Och då kommer mailen likväl. Är de inte bättre att få folket som faktiskt är intresserade att ringa ??. Du kan skriva att du inte vill ha bönner brats nördar mm som hör av dig men vad tror du mest hör av sig då ? De läser ju inte.

Tja eller så klargör man ordenkligt att jag behöver inte fler kompisar eller bruschor i tillvaron tongue
Show me the money bitch and then the car is yours

Muttley
3 juli 2011
Trådstartare
Mazdakillen skrev:
tkd_rille skrev:
Mazdakillen skrev:

Tja eller så klargör man ordenkligt att jag behöver inte fler kompisar eller bruschor i tillvaron tongue

Jag gjorde det. De ringde en "bilhandlare" från tomelilla, verka lite halvdant men ok då jag skulle ju få bli av med bilen och han skulle ta den. Han ringde x antal gånger.
Jag hade skrivit i annonsen alla symptom och fel som fanns.
Han provkör den ca 200 meter kommer tillbaka och säger att bakvagnen är helt kass för de klonk/skrapa. Jag provkörde bilen och märkte av en bromskiva bak.
Just sådana är man ju inte ute efter att ha med att göra.

Och då skrev jag att jag inte ville ha en massa folk som ringde för att komma och prova för att sen säga nej för att de vara en bil som skulle göras vid. Men ändå kommer folk som tror att jag kan besiktiga den och allt .

Motormontör
437 Inlägg
3 juli 2011
tkd_rille skrev:
Mazdakillen skrev:
tkd_rille skrev:

Jag gjorde det. De ringde en "bilhandlare" från tomelilla, verka lite halvdant men ok då jag skulle ju få bli av med bilen och han skulle ta den. Han ringde x antal gånger.
Han provkör den ca 200 meter kommer tillbaka och säger att bakvagnen är helt kass för de klonk/skrapa. Jag provkörde bilen och märkte av en bromskiva bak.

Och då skrev jag att jag inte ville ha en massa folk som ringde för att komma och prova för att sen säga nej för att de vara en bil som skulle göras vid. Men ändå kommer folk som tror att jag kan besiktiga den och allt .

Ja nä alltså har man skrivit fel man vet om så får ju köparen räkna med dem felen.
Visst ett besiktningsresultat är ju alltid fördel att kunna visa å helst rent men saker kan även gå sönder efter det.
Däremot vill köparen ha ett M test så får ju såklart köparen bekosta det själv.
MEn visst ska man sälja en bil så bör den ju iallafall vara hel men ja småsaker får man ju ibland räkna med.

Muttley
3 juli 2011
Trådstartare
Mazdakillen skrev:
tkd_rille skrev:
Mazdakillen skrev:

Ja nä alltså har man skrivit fel man vet om så får ju köparen räkna med dem felen.
Visst ett besiktningsresultat är ju alltid fördel att kunna visa å helst rent men saker kan även gå sönder efter det.
Däremot vill köparen ha ett M test så får ju såklart köparen bekosta det själv.
MEn visst ska man sälja en bil så bör den ju iallafall vara hel men ja småsaker får man ju ibland räkna med.

De visar bara att folk inte läser. Därför tycker jag de är helt ok att skriva att man inte ha någon mail precis som att man inte skriver med sitt mobilnr.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
3 juli 2011
Mobilnumret kommer sällan fram och skulle jag göra det så ser jag till att alltid stänga av telefonen när jag inte vill bli nådd. Det hjälper inte att skriva mellan vilka tider dem kan ringa för det skiter dem i.

Hade en snubbe som ringde efter midnatt en vardag. Han var helt seriös lät det som. Jag sa till han att han var dum i huvudet sen la jag på och stängde av telefonen....
Senast redigerat av AcesHigh666 (3 juli 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Sök