2491
Sök

Hur fungerar linelock?

Skåning
739 Inlägg
12 augusti 2006
Trådstartare
#1
Ja, hur fungerar linelock egentligen?
Vet att man bara kan bromsa med framhjulen när det
är aktiverat....

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

2 Inlägg
13 augusti 2006
#2
mycket komplicerat system på volvo med dubbla system i bromsarna, annars är det en magnetventil som håller trycket kvar på frambromsarna tills du släpper den lilla knappen som aktiverar strömmen till magnetventilen, bornaut även med gammal traktor, piss kul!


Skåning
739 Inlägg
13 augusti 2006
Trådstartare
#3
Okej, men hur manövreras systemet?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

10 287 Inlägg
15 augusti 2006
#4
Linelockventilerna styrs med 12V. Sedan kan du ju koppla det som du vill, tex knapp på växelspaken eller tvåvägs med "Linelock till" på brädan och "Linelock från" kopplad till kopplingspedalen så att linelocken går ur automatiskt när kopplingen är lagomt uppsläppt.

/Göran


Ibanezman skrev:
Okej, men hur manövreras systemet?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Skåning
739 Inlägg
15 augusti 2006
Trådstartare
#5
Ursäkta min dumhet, men jag menar alltså hur verkar linelock
på bromssystemet? Kopplar det bort bakbromsarna eller nåt?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
15 augusti 2006
#6
Det e en Solionid som har en genomförning för broms vätskan
när man aktiverar den så blockeras bromsvätskan att gå vidare till
bromsarna .......

Den koplar bort bromsvärkan på bakhjulen å skickar endast
bromsvätska till frambromsarna ......!!!!

Om man vill ha line Lock på typ en volvo så koplar man linlocken på bakhjulens
broms slangar så när man ska värma däcken så står man stilla å aktiverar linlocken sen
ställer man sig på bromsen ..... sen e det bara att värma tills däcken ger upp ....

Som Sagt har jag en komlett fram vagn på Novan  ... och linlocken e
mont länst bak innan bromsrören går över till bakaxeln ..... super smutt ...

//Sami Wolfy Holm
Senast redigerat av lonewolf-holm (15 augusti 2006)

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
15 augusti 2006
#7
antero skrev:
mycket komplicerat system på volvo med dubbla system i bromsarna, annars är det en magnetventil som håller trycket kvar på frambromsarna tills du släpper den lilla knappen som aktiverar strömmen till magnetventilen, bornaut även med gammal traktor, piss kul!

Om man vill ha line Lock på typ en volvo så koplar man linlocken på bakhjulens
broms slangar så när man ska värma däcken så står man stilla å aktiverar linlocken sen
ställer man sig på bromsen ..... sen e det bara att värma tills däcken ger upp ....

Som Sagt har jag en komlett fram vagn på Novan  ... och linlocken e
mont länst bak innan bromsrören går över till bakaxeln ..... super smutt ...

//Sami Wolfy Holm

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

10 287 Inlägg
15 augusti 2006
#8
Man kan också koppla linelocken så att frambromsarna är låsta när man släpper pedalen, dvs sätta solenoiden på rören till frambromsarna.
Med manuell låda så har man vänsterfoten ledig för kopplingen om man kopplar så.

Jag byggde ett sådant system för några år sedan som dessutom kopplade in varvstopp när man hade kopplingen nertryckt första gången och nästa gång man rörde kopplingen fick man tändningscut för flatshift istället. Mycket smidigt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Skåning
739 Inlägg
15 augusti 2006
Trådstartare
#9
Skitbra, nu fattar jag perfekt big_smile
Men vad är flatshift? När man växlar upp mitt i en börn?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

10 287 Inlägg
16 augusti 2006
#10
Att växla med plattan i mattan. Då dödar man tändningen i ett antal (hundra) millisekunder samtidigt som man rycker i växelspaken.

/Göran

Ibanezman skrev:
Skitbra, nu fattar jag perfekt big_smile
Men vad är flatshift? När man växlar upp mitt i en börn?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 Inlägg
2 juni 2008
#11
Gammal tråd.. men fungerar det att koppla linelock bak på en Bmw e36 med ABS utan att röra abs systemet? Vill kunna döda bakbromsarna på burnout och drift tävlingar!

Gasa tills de rasa


Sök