3415
Sök

Slutsteget vägrar sättas på alls, hjälp?

81 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
Tja! det är så att jag har skaffat mig 2 12" spl med en klass D monoblock spl ice-800. Det är 350w rms på varsin bas och 800w rms på slutsteget.

http://dbakuten.se/detail-item_id-318902

Jag har en Saab 9-3 SE -02 2.0T T7 och jag började med att dra plus kabeln från batteriet med säkring ett par centimeter ifrån och sedan bak in i slutstegets 12v ingång. Sen jordade jag inte på bältesfästet men precis bredvid den då hålet på kabelskon var för liten för hålet i bältesfästet. Jag slipade rent bort färget med sandpapper, borrade hålet och skruvade fast det... Hårt. Sen så körde jag in jordningen in i slutstegets jord ingång , symbolen med 3 streck över varandra. Från huvudenheten körde jag backes lågnivå adapter som jag satte in i originalstereons DIN kontakt och fick ut 4 rca utgångar, 2 röda och 2 vita. Sen så kopplade jag lågnivå kabelns röda och vita till respiktive rca utgång och sedan in i slutstegets input L/R ingång.

Efter det tog jag en sladd av 2.5mm2 högtalar kabeln och skarvade ihop den med den blå/vita kabeln som ska väl vara remoten? Och körde sedan in den i REM ingången på slutsteget. Och till sist så körde jag högtalar kablarna in i baslådans terminaler med plus från slutsteg till plus på terminalerna och samma med minus.

Problemet: Slutsteget vägrar gå igång.. alls.. den varken lyser i "run" eller något annat, första gången jag startade bilen så brumma det till eller kanske vinade varje gång motorfläkten går igång, men sedan försvann det. Kan också notera att gaffel skorna jag fick med för plus kabeln och jordningen fick inte plats in i slutstegets ingång, så jag använde mig inte av någon sko utan körde kabeln rent in och där så skruvar man uppifrån ner så det klämmer till. Vad kan vara felet?

Skulle vara så jätte tacksam för svar, MVH

81 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Fel kabel till remoten, den ska vara grön på Saaben och sitta i kammare 7 i ISO-block A.

Jaha okej, men om jag drar en liten kabel mellan 12 ingången på slutsteget till rem ingången på slutsteget borde den sättas på va?
Senast redigerat av NomOur (2 juli 2011)

Konsult
1 247 Inlägg
2 juli 2011
NomOur skrev:
Swedenrockers skrev:
Fel kabel till remoten, den ska vara grön på Saaben och sitta i kammare 7 i ISO-block A.

Jaha okej, men om jag drar en liten kabel mellan 12 ingången på slutsteget till rem ingången på slutsteget borde den sättas på va?

Såfort du sätter +12v på remote ska steget gå igång. Förutsatt att steget har ström. I min 9-3 är remote draget från röd på stereon kopplad med strömbrytare och sen vidare till steget.

81 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
Okej tack för alla svar, jag tog grön kabel men det ledde till att slutsteget blinkade i 2 sek och la av igen, så jag körde en kabeln från 12v i slutsteg och en kabel från REM i slutsteg fram till mig i en strömbrytare och verkar funka toppen hitills

Sök