3331
Sök

Har du blivit blåst av en bilhandlare nån gång?

Forummoderator
18 009 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
Nu är det så att man får inte hänga ut nån enskild handlare om inte det fallit dom i just det fallet!

Däremot kan man dela med sig av sina erfarenheter så att andra kan läsa och ta med sig när de ska köpa en bättre begagnad bil. Jag har själv varit bilhandlare i många år och råkat ut för alldeles för mycket. Från rena fel som kunden orsakat till att medvetet mörka saker som inte stod rätt till vid köp på chefens begäran. Därför jobbar jag inte i branschen sedan många år. Men kunskapen delar jag gärna med mig om!

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 198 Inlägg
2 juli 2011
Bilhandlare är nog det enda jobb jag inte skulle vilja ha.. är alldeles för ärlig

Forummoderator
18 009 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
gamlingen skrev:
Bilhandlare är nog det enda jobb jag inte skulle vilja ha.. är alldeles för ärlig

...Vilket var orsaken till att jag "Fick gå" Skräpjobb.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

8 883 Inlägg
2 juli 2011
Finns rötägg inom alla yrken dom bilfösäljare jag känner eller köpt bil av har alla varit 100% korrekta.
Byt ut bilhandlare mot random yrke och svaren blir det samma som i den här tråden

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Forummoderator
18 009 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
Hamilton skrev:
Finns rötägg inom alla yrken dom bilfösäljare jag känner eller köpt bil av har alla varit 100% korrekta.
Byt ut bilhandlare mot random yrke och svaren blir det samma som i den här tråden

Mvh
Hamilton

Tyvärr är väl bilhandlare ämnet för dagen Hamliton. Då vi är på en bilsida. Tänkte det kunde vara bra för folk att känna till fallgroparna. Jag tror mig känna till flertalet. Köper man en ny bil är det för det mesta lungt. Men när priset börjar dala mot 15000:- eller i värsta fall under detta så blir det problem.

Dieselsmurfen.

1 798 Inlägg
2 juli 2011
Aldrig köpt en bil av en bilhandlare men har ju hört o många andra som blitt blåsta även släktingar

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 juli 2011
Dieselsmurfen skrev:
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

Tyvärr är väl bilhandlare ämnet för dagen Hamliton. Då vi är på en bilsida. Tänkte det kunde vara bra för folk att känna till fallgroparna. Jag tror mig känna till flertalet. Köper man en ny bil är det för det mesta lungt. Men när priset börjar dala mot 15000:- eller i värsta fall under detta så blir det problem.

Dieselsmurfen.

Under 15k behöver en bilhandlare inte lämna några garantier va? Det blir s.k. Runt-hörnet-garanti?

Forummoderator
18 009 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
Andromeda skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

Dieselsmurfen.

Under 15k behöver en bilhandlare inte lämna några garantier va? Det blir s.k. Runt-hörnet-garanti?

Helt riktigt! 14900:-? Nej du... Eller kolla noga. Pruta och chansa. Man kan göra fynd! Men på egen risk!

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 juli 2011
Dieselsmurfen skrev:
Andromeda skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Dieselsmurfen.

Helt riktigt! 14900:-? Nej du... Eller kolla noga. Pruta och chansa. Man kan göra fynd! Men på egen risk!

Ja, hittar man en bil på firma som borde kosta 20-25 k utsatt för 14 900 bör man väl vända på klacken smile

Bilköp är alltid på egen risk. Frågan är inte om man blir lurad, utan hur mycket.

Själv är jag sådär naivt ärlig, och har faktiskt aldrig sålt en bil oärligt. Eller inte haft chansen att dölja brister heller ärligt talat. Men jag skulle nog inte pallat det. Som köpare har jag däremot blivit mer och mer misstänksam och bitter.
Senast redigerat av Andromeda (2 juli 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 juli 2011
Dieselsmurfen:

Du kanske kan delge oss några vanliga bilhandlarknep?

Bananer i växellådan och tjockare olja har man ju hört att hederlige Harry använder t ex.
Senast redigerat av Andromeda (3 juli 2011)

8 883 Inlägg
3 juli 2011
Dieselsmurfen skrev:
Andromeda skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Dieselsmurfen.

Men det gäller väll oavsett om du köper av handlare eller privat?
Ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte syftet med tråden.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Forummoderator
18 009 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
Hamilton skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Andromeda skrev:

Mvh
Hamilton

Syftet är att köper man en bil av en handlare så kan det vara värt att känna till deras knep och eller åtaganden. Trådar med folk som känner sig blåsta dyker ju upp ibland. Privat är Privat och då får man skylla sig själv. Oavsett pris. Men känns tråden irrelevant så lås/radera. Men som sagt delar jag gärna med mig av mina erfarenheter och hoppas andra gör det med. Alltid hjälper det någon.

Forummoderator
18 009 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
Andromeda skrev:
Dieselsmurfen:

Du kanske kan delge oss några vanliga bilhandlarknep?

Bananer i växellådan och tjockare olja har man ju hört att hederlige Harry använder t ex.

Just de exemplen är väl lite föråldrade i nuläget då bilar idag styrs mycket av elektronik. Men jag förstår vad du menar! Har själv sett en del söta exempel som gått hem!

Ger handlaren minst 15000:- för din bil vid inbyte? Bilen de ger som exempel är (ofta ett flertal) överprisad eller osäljbar. Tänk om.

Säger handlaren "Det ordnar vi sen" -efter köp alltså- och du inte får papper på det? Typ lackskada. Inget på papper? Problem sen... Ord mot ord.

Bränsleförbrukning stämmer inte? Ops! Skrivfel i annons! Kolla och googla!

Finns hur mycket som helst...
Senast redigerat av Dieselsmurfen (3 juli 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 juli 2011
Jo, får du ett bra inbytespris betyder det ju att det är hög prutmån på bilen du köper. Det jämnar ut sig i slutändan, och bilfirman tjänar lika mycket smile

Att köpa med Blocket-försäkring verkar ju vara en rätt säker deal tycker jag. Folk får ju hjälp även om dyra saker går sönder, om ändå till en saftig självrisk. Men om jag köper en bil privat sparar jag ju ändå så mycket jämfört med firma att jag har råd med 1500 + 15% av kostnaden för motorbyte på märkesverkstad. Den försäkringen måste vara ett litet helvete för handlare av bättre begagnat smile

61 Inlägg
3 juli 2011
Blir man inte alltid blåst vid köp av begagnad bil av en bilhandlare?????

Dom lever ju faktiskt på att köpa beggade bilar billigt och sälja dem dyrt.... mellanskillnaden är ju deras levebröd...

Naturligtvis är ju blåsningen (levebrödet) i en gråzon... en del e ju svarta som synden...

1 171 Inlägg
3 juli 2011
Jag har inte blivit blåst men tänkte bara säga att bara för att man får fin garanti betyder inte det att man kan känna sig lugn och trygg, särskillt inte om man är snäll som person och kanske inte kan så mycket om bilar. Dyker det upp något fel på bilen så kan man få jobba och argumentera och måste vara otrevlig till slut innan det händer något. De försöker hela tiden in i det längsta att det inte ska vara något fel (det där är normalt) eller att saker man kommit överens om inte ska gälla. Jag var jättetydlig med att jag bara kunde tänka mig att köpa bilen om bromsskivorna bak byttes då de bara tog på halva ytan. Ändå så försöker de med att precis slinka igenom besiktningen med "bra att veta"-anmärkning. Sedan betedde sig växellådan konstigt och de visste om det men sa att det är normalt och hade någon förklaring på snålställd motor eller något sådant. Fick själv felsöka och konstatera att nivån var för hög och fick tjata mig till ett oljebyte i lådan, efter det blev det bra.

Allting ordnade sig till slut, men det var mycket diskussioner och försök att bortförklara, vilket gjorde hela upplevelsen av att köpa bil från bilhandlare mindre rolig och otrygg, man sitter som i händerna på dem. Hade varit enklare att bara fixat grejjerna själv och fått bilen till ett lägre pris privat. Köper man från bilhandlare är det en stor fördel om den ligger nära också då det kan bli några vändor...

Forummoderator
18 009 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
Andromeda skrev:
Jo, får du ett bra inbytespris betyder det ju att det är hög prutmån på bilen du köper. Det jämnar ut sig i slutändan, och bilfirman tjänar lika mycket smile

Att köpa med Blocket-försäkring verkar ju vara en rätt säker deal tycker jag. Folk får ju hjälp även om dyra saker går sönder, om ändå till en saftig självrisk. Men om jag köper en bil privat sparar jag ju ändå så mycket jämfört med firma att jag har råd med 1500 + 15% av kostnaden för motorbyte på märkesverkstad. Den försäkringen måste vara ett litet helvete för handlare av bättre begagnat smile

Förvisso. Försäkringen har dock många fallgropar som ska kollas upp! Minsta fel i denna så är du körd. De kan sina regler. Även handlare kan teckna denna försäkring även om den heter annorlunda. Men visst är den bra!

Forummoderator
18 009 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
Mikke_I skrev:
Blir man inte alltid blåst vid köp av begagnad bil av en bilhandlare?????

Dom lever ju faktiskt på att köpa beggade bilar billigt och sälja dem dyrt.... mellanskillnaden är ju deras levebröd...

Naturligtvis är ju blåsningen (levebrödet) i en gråzon... en del e ju svarta som synden...

En handlare kan byta in en bil som betingar ett pris av 50000:- på blocket för 25000:- Den kanske läggs ut för 52500:- sen? I det fallet är handlaren bra!

En handlare ska ha löner, el, hyra osv. betalt. Men de behöver inte vara markant dyrare! I synnerhet gamla lyxbilar tycker jag nog är bra att köpa hos handlare. Oftast inte så dyra. Garanti även om osäker. Bättre än inget. Regler finns men komplicerade.

Sen säljer handlaren iväg äldre objekt till diverse mindre nogräknade herrar. Vilket jag har för intention att köpa upp på måndag hos en en i mina ögon känd handlare. Kanske 10 bilar? Behöver inte vara kass för det men risken är stor! Sen vad jag lämnar för garanti i form av en inte MRF-ansluten handlare är upp till mig! Är man ansluten MÅSTE man följa ARN:s beslut i frågan/tvisten. Aldrig haft nån tvist själv dock.

Forummoderator
18 009 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
zoopåse skrev:
Jag har inte blivit blåst men tänkte bara säga att bara för att man får fin garanti betyder inte det att man kan känna sig lugn och trygg, särskillt inte om man är snäll som person och kanske inte kan så mycket om bilar. Dyker det upp något fel på bilen så kan man få jobba och argumentera och måste vara otrevlig till slut innan det händer något. De försöker hela tiden in i det längsta att det inte ska vara något fel (det där är normalt) eller att saker man kommit överens om inte ska gälla. Jag var jättetydlig med att jag bara kunde tänka mig att köpa bilen om bromsskivorna bak byttes då de bara tog på halva ytan. Ändå så försöker de med att precis slinka igenom besiktningen med "bra att veta"-anmärkning. Sedan betedde sig växellådan konstigt och de visste om det men sa att det är normalt och hade någon förklaring på snålställd motor eller något sådant. Fick själv felsöka och konstatera att nivån var för hög och fick tjata mig till ett oljebyte i lådan, efter det blev det bra.

Allting ordnade sig till slut, men det var mycket diskussioner och försök att bortförklara, vilket gjorde hela upplevelsen av att köpa bil från bilhandlare mindre rolig och otrygg, man sitter som i händerna på dem. Hade varit enklare att bara fixat grejjerna själv och fått bilen till ett lägre pris privat. Köper man från bilhandlare är det en stor fördel om den ligger nära också då det kan bli några vändor...

Köpte själv en helt fabriksny Chrysler 300C 2009-06-25. Michael Jackson kolade samma dag... Nu i maj var just bromsskivorna sneda. Har varit så ett tag men jag kör ju inte bilen på vintern. Reklamerade i maj 2011. Ersättes ej. Därför att bilen rullat för mycket. Slitage. 2500 mil. Har levt rövare i systemet och även den lokala tidningen Göteborgs-Posten har sagt att det tar upp ärendet i augusti när deras konsumentredaktion börjar igen så vill de inte inte ersätta skivorna. Får ta bilen och vänta till augusti men sen... Garantin är luddig på den punkten så vi får se. Men att media uppmärksammar saken brukar hjälpa till. Tyvärr.

1 515 Inlägg
3 juli 2011
Hamilton skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Andromeda skrev:

Mvh
Hamilton

Du värkar ha emot 99% av alla trådar folk lägger upp lol Utifrån vad man kan se på dina kommentarer iaf, no offence tongue

- Själv så tycker jag att det var ett bra initiativ utav Dsmurfen att lägga upp en tråd som detta där folk kan lära sig och ta nytta utav handel med bilfirmor. . . Finns säkert en hel del nyttig info som man kan ta lärdom av smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

Sök