För 20k skulle jag titta på 9000 Aero i så fall, finns t ex en ute nu på Blocket för 25k som bör gå för 20k. Den har ju samma motor och växellåda som 2,3T men annan turbo och 25 hk mer, lite snyggare stolar och kjolar.
Fördelar 9000:
2,3T har skönt vrid över hela registret, känns nästan som att köra diesel med skillnaden att de är rappa högre upp i registret också. Varvar hela 2300 rpm på femman i 110, 1200 i 50 på fyran osv

Turbon laddar på ganska bra redan från 1500 och ger fullt ladd vid 1800 och uppåt

Volvon har ju bara lättrycksturbo, och en sådan brukar förutom halva laddtrycket mot fullturbo ha ett smalare varvtalsområde där man får max laddtryck, typ som på Saabarna där 2,3 ltt laddar fullt mellan 1800-3500 och 2,3 ftt laddar fullt mellan 1800-5000 ca. LTT är alltså slöare, tappar orken, på högre varv jämfört med fulltryck.
Bra komfort trots åldern, men instrumentbrädan känns lite omodern (precis som V70 gör). I regel bra utrustade med skinnklädsel, ACC, elhissar och speglar, farthållare, fjärrstyrt larm etc. De var ju rätt dyra och påkostade som nya. Faktiskt mycket tyst från väg och motor med 15". Motorn hörs knappt under 3000 rpm, men mycket vindbrus från speglar i 9000 om det är blåsigt ute. Ok ljud för en annan med original högtalare. De flesta har satt i CD-spelare i sina förstås.
Rquired, vår egen BMW-fetischist, tycker att stolarna är för mjuka

Drar oförskämt lite soppa. 0,64 landsväg enligt boken, inte illa för 200/225 hk. Den kan nog dra en halvliter/ mil mindre än Volvon i vissa fall.
Tål att trimma med hög driftsäkerhet. Inga problem att komma över 300 hk utan att öppna motorn som behövs på 9-5.
Nackdelar:
Gamla. Hittar du en rostfri är det tyvärr bara en tidsfråga innan den rostar om du fortsätter vinterköra, tråkigt men sant.
Jag hittade en med fungerande AC, men det är också svårt numera.
Vanliga typfel på 9000:
Centrallåsmotor eller relä ger upp. Kostar 200-300 på skroten.
Slavcylinder till koppling, pedalen stannar i golvet. Ofta runt 20000 mil.
Topplockspackningen på hårt körda exemplar. De gillar inte att belastas hårt med kall motor.
Växellådan om man kör vårdslöst. Enkla sätt att döda den är att t ex spinna över brunnslock där den tappar fästet och snabbt får tillbaka det igen. Från 96-98 är växellådan lite förstärkt på 2,3T och Aero och med diffbroms.
Har du stort behov av 4WD så finns ju inte det på 9000 förstås.