När det gäller strömmen så ska man först och främst se till att den ordinarie strömförsörjningen (dvs batteri+generator+tillhörande kablar) fungerar så bra som möjligt. Batterikablar och generatorkablar plockas bort, kontaktytor slipas plåtrent innan kablarna sätts tillbaka igen. Att byta ut kablarna till grövre är ofta en bra ide, originalkablar brukar ju bara vara anpassade till bilens originalutrustning.
När man är helt säker på att generatorn laddar korrekt, batteriet är fräscht och att alla strömförsörjningskablar är i bra skick och har bra kontakt så provar man att spela med den volym man vill kunna spela.
Detta bör testas successivt, man ska inte vrida upp på nästan max direkt. Gör man testet försiktigt så hinner man stanna upp i tid innan eventuella spänningsdippar blir för stora. Visar det sig att ordinarie försörjning helt enkelt inte räcker till, fastän de fungerar som de ska, så är det dags för uppgradering av batteri (och gärna generator om det går att sätta dit en större).
DLS A6 kan dra en hel ström när det belastas med 1 Ohm, där är egentligen ett standardbatteri i minsta laget. En generell "tumregel" är ett bra batteri per 1000 WRMS, vilket skulle betyda att detta steg bör har två batterier när det ska utnyttjas fullt ut.
Lägg dock märke till att jag skrev "1 Ohm" och "fullt ut", det funkade ju bevisligen för TT-Avant med endast ett batteri med hans uppsättning.