3315
Sök

DLS A6 monoblock strömförsörja?

bira bira bira,bärs bärs bärs!
313 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
Ja.. hur ska jag lyckas få ut ström ur en vanlig personbil utan extra batterier osv...? läst runt och detta steg kräver ström tydligen.. Provade tidigare idag att köra en ground zero 8" dubbla 2Ohms spolar,lät bra,men kändes som att steget kan leverera MYCKET mer effekt. Just nu kör jag tyvärr,pinsamt med också sant... Biltemas kabelkitt...Kanske är för klent...Normalt sett kör jag en MDS 12" Fanatic -xmax serien om jag minns namnet rätt... Och den får jag inte ljudet jag vill ha... låter helt fel bara.

Huvudenheten är en finare modell av Pioneer... minns ej namnet nu, men den äre inge fel på smile

Så nån som vet vad som krävs? rekommendationer på lämplig bas osv? ska snart in med barnvagn,så lådan ska spela riktigt bra,men ta minimalt med plats smile

Sen hoppas jag nån kan förklara Ohm biten... Hur man spelar i 1ohm 2ohm 4ohm osv... då vissa basar har enkel spole vissa dubbla osv...

Tack på förhand.

///Widell

6 851 Inlägg
3 juli 2011
i mitt galleri finns hur jag byggde för att få plats med bas och steg samt barnvagn..Ett bra batteri, typ 70Ah AGM och 50mm2 kabel bak funkar för A6 steget. Att köra det i 1ohm äör ej att rek. för dagligt bruk..drar mycke ström och låter inte lika bra ljudmässigt som i 4ohm eller 2ohm.

21 761 Inlägg
3 juli 2011
När det gäller strömmen så ska man först och främst se till att den ordinarie strömförsörjningen (dvs batteri+generator+tillhörande kablar) fungerar så bra som möjligt. Batterikablar och generatorkablar plockas bort, kontaktytor slipas plåtrent innan kablarna sätts tillbaka igen. Att byta ut kablarna till grövre är ofta en bra ide, originalkablar brukar ju bara vara anpassade till bilens originalutrustning.

När man är helt säker på att generatorn laddar korrekt, batteriet är fräscht och att alla strömförsörjningskablar är i bra skick och har bra kontakt så provar man att spela med den volym man vill kunna spela.

Detta bör testas successivt, man ska inte vrida upp på nästan max direkt. Gör man testet försiktigt så hinner man stanna upp i tid innan eventuella spänningsdippar blir för stora. Visar det sig att ordinarie försörjning helt enkelt inte räcker till, fastän de fungerar som de ska, så är det dags för uppgradering av batteri (och gärna generator om det går att sätta dit en större).

DLS A6 kan dra en hel ström när det belastas med 1 Ohm, där är egentligen ett standardbatteri i minsta laget. En generell "tumregel" är ett bra batteri per 1000 WRMS, vilket skulle betyda att detta steg bör har två batterier när det ska utnyttjas fullt ut. smile

Lägg dock märke till att jag skrev "1 Ohm" och "fullt ut", det funkade ju bevisligen för TT-Avant med endast ett batteri med hans uppsättning.

6 851 Inlägg
3 juli 2011
Ja, men när jag körde det i 1ohm och fullt ut så va det med TVÅ batterier, i 2ohm så funkar ett batteri av bra kvalité bra till steget. Men det är om allt är som det ska i övrigt, som du redan skrivit ovanför.

313 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
Okey, men om jag kör en bas med dubbla spolar på 2ohm styck... på kanske säg 500rms. Vad krävs då? samt spelar steget i 2ohm då?

///Widell

6 851 Inlägg
3 juli 2011
ska du ha EN bas och steget i 2ohm, då måste du ha en bas med enkel 2ohms spole, eller en med dubbla 4ohms spolar. Det sista vill jag inte rek då dem inte låter bra till musik, oftast.

313 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
aha okey,så en bas med dubbla 2ohm spolar gör att steget spelar i 1ohm? Så om jag vill kunna spela fint kontrollerat så ska jag helst spela med vad?

///Widell

21 761 Inlägg
3 juli 2011
En bas med dubbla 2 Ohms spolar kan kopplas till antingen 1 Ohm (parallellkopplade spolar) eller 4 Ohm (seriekopplade spolar). Vill du få kontrollerat ljud med en sån bas så ska talspolarna seriekopplas till 4 Ohm. smile
Senast redigerat av Drönirettab (3 juli 2011)

313 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
En bas med dubbla 2 Ohms spolar kan kopplas till antingen 1 Ohm (parallellkopplade spolar) eller 4 Ohm (seriekopplade spolar). Vill du få kontrollerat ljud med en sån bas så ska talspolarna seriekopplas till 4 Ohm. smile

Okey,vet inte om det är jag som är trög idag tongue Steget har ju 2 utgångar... förstår inte riktigt hur jag ska koppla för att spela i 4ohm, och i 1ohm...  2 kablar en på varje spole ger 4ohm eller vadå?

///Widell

6 851 Inlägg
3 juli 2011
vill man få välljudande bas skaffar man en bas med enkel 4ohm spole. vill man kunna spela på lite mera så kan dubbla 4ohms vara bra för att lasta ner till 2ohm.

6 851 Inlägg
3 juli 2011
att steget har två ugångar är för att underlätta vid inkolling av men en en spole. en +  och en - till var kanal på steget så är det två ohm.

Red.* tror jag börja bli tött nu, stava som en kratta iaf. *
Senast redigerat av TT-Avant (3 juli 2011)

20 Inlägg
4 juli 2011
jag hade ett sånt steg , ja fick ha 2st batterier och en kondensator för att de skulle leverera riktigt med ström till basen smile

854 Inlägg
4 juli 2011
Körde A6 steget på ett Optima yellowtop 55 med 50mm2 kabel ca 5m. Lastat i 2 ohm via en Alpine Type-R 10". Fungerade kanon även vid full kräm.

6 851 Inlägg
4 juli 2011
Kmarcus skrev:
Körde A6 steget på ett Optima yellowtop 55 med 50mm2 kabel ca 5m. Lastat i 2 ohm via en Alpine Type-R 10". Fungerade kanon även vid full kräm.

Ja, som jag skriver, ner till 2ohm är inga problem med det steget och ett normalbra batteri, men under 2ohm så bör man ha mera ström att tillgå.

3 466 Inlägg
4 juli 2011
Kollar man lite snabbt på DLS hemsida så hittar man detta:
http://dls.se/files/631/1/Subwooferinkoppling.pdf
http://dls.se/files/172/1/Manual_A-amp_11_swe.pdf

Tror att du hittar svaret på de flesta av dina frågor här..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

1 581 Inlägg
5 juli 2011
volvo-91 skrev:
jag hade ett sånt steg , ja fick ha 2st batterier och en kondensator för att de skulle leverera riktigt med ström till basen smile

Ja för kondensatorn tillförde ju mycket ström i sammanhanget.

Sök