3394
Sök

AC/ECC Volvo 850 -97, Läckage?

1 878 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#1
Tjena,

Jag hade min bil inne på auktoriserad verkstad för AC reparation/AC påfyllning.
Problemet när jag lämnade in bilen var så att AC'n inte kylde något, när vi kopplade oss AC-rören så fanns det inget tryck alls, och killen sa att det inte änns fanns en gnutta R-134a kvar i systemet, eller ytterst lite.

Vi trycksatte AC-Systemet till 10bar med kväve, och körde in bilen i ett becksvart garage och lät den stå dör i ett par timmar. Sedan läcksökte vi runt hela AC-paketet samt alla AC-rör. men det fanns inte en läcka någonstans, såvitt vi hittade, och systemet höll fortfarande sina 10bar.

Sen fyllde vi på med 0,75kg R-134a. och nu kyler bilen underbart.

Men frågan är i det hela vart tusan kan allt kylmedia tagit vägen tidigare?
AC'n är ett slutet system och det skall inte kunna förbrukas tills det tar slut.
Enligt tidigare ägare skall AC'n bara tvärt slutat att kyla.


Någon som har råkat ut för samma sak, eller har teorier?


1 353 Inlägg
6 juli 2011
#2
efter 14 år.. dessutom gummislangar, osv, de försvinner till slut...
varför vill du ens veta när allt funkar som de ska tongue kör o njut av den svala miljön i den varma sommaren smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
6 juli 2011
#3
försvinner alltid lite gas så det är inte konstigt att systemet har för långt tryck tillslut och då startar det ej

får hoppas att inte din koppling till pumpen inte är sliten som min =/
kyler skitbra en stund sen greppar den inte är det svalt ute fungerar den hela tiden

men så fort värmen infinner sig så kyler den i 5minuter eller liknande innan den slår av och min ecc är helt ny fylld =/ så lagom roligt att pilla loss pumpen och försöka chimasa om pumpen utan att tömma systemet

Kör fort så hinner inget hända...

646 Inlägg
6 juli 2011
#4
Growe skrev:
försvinner alltid lite gas så det är inte konstigt att systemet har för långt tryck tillslut och då startar det ej

får hoppas att inte din koppling till pumpen inte är sliten som min =/
kyler skitbra en stund sen greppar den inte är det svalt ute fungerar den hela tiden

men så fort värmen infinner sig så kyler den i 5minuter eller liknande innan den slår av och min ecc är helt ny fylld =/ så lagom roligt att pilla loss pumpen och försöka chimasa om pumpen utan att tömma systemet

Nej det försvinner inte alltid lite gas då det är ett slutet system!

Till trådskaparen, standardfel på 850 är torkfilter samt evaporatorn som sitter under din instrument panel i värmepaketet.Man får plocka bort handsfacket och skruva loss den lilla kylfläns som sitter in i paketet sen kan du kolla om där är läckage!

I alla dom 850 jag har felsökt ac läckor så har det till 99% vart uteslutande evaporator samt torkfilter som gett sig!

Mvh Mikael

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
6 juli 2011
#5
Camitz skrev:
Growe skrev:
försvinner alltid lite gas så det är inte konstigt att systemet har för långt tryck tillslut och då startar det ej

får hoppas att inte din koppling till pumpen inte är sliten som min =/
kyler skitbra en stund sen greppar den inte är det svalt ute fungerar den hela tiden

men så fort värmen infinner sig så kyler den i 5minuter eller liknande innan den slår av och min ecc är helt ny fylld =/ så lagom roligt att pilla loss pumpen och försöka chimasa om pumpen utan att tömma systemet

Nej det försvinner inte alltid lite gas då det är ett slutet system!

Till trådskaparen, standardfel på 850 är torkfilter samt evaporatorn som sitter under din instrument panel i värmepaketet.Man får plocka bort handsfacket och skruva loss den lilla kylfläns som sitter in i paketet sen kan du kolla om där är läckage!

I alla dom 850 jag har felsökt ac läckor så har det till 99% vart uteslutande evaporator samt torkfilter som gett sig!

Mvh Mikael

visst om förutsättningarna är dom bästa försvinner ingen gas men förutsättningarna i sverige är absolut dom sämsta och derför läcker det alltid ur gas ur bilarna här i sverige

Kör fort så hinner inget hända...

1 878 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#6
Camitz skrev:
Growe skrev:
försvinner alltid lite gas så det är inte konstigt att systemet har för långt tryck tillslut och då startar det ej

får hoppas att inte din koppling till pumpen inte är sliten som min =/
kyler skitbra en stund sen greppar den inte är det svalt ute fungerar den hela tiden

men så fort värmen infinner sig så kyler den i 5minuter eller liknande innan den slår av och min ecc är helt ny fylld =/ så lagom roligt att pilla loss pumpen och försöka chimasa om pumpen utan att tömma systemet

Nej det försvinner inte alltid lite gas då det är ett slutet system!

Till trådskaparen, standardfel på 850 är torkfilter samt evaporatorn som sitter under din instrument panel i värmepaketet.Man får plocka bort handsfacket och skruva loss den lilla kylfläns som sitter in i paketet sen kan du kolla om där är läckage!

I alla dom 850 jag har felsökt ac läckor så har det till 99% vart uteslutande evaporator samt torkfilter som gett sig!

Mvh Mikael

Ska se hur länge påfyllningen håller. om det läcker ut skall jag prova med detta. Tack för tipset!


646 Inlägg
6 juli 2011
#7
Growe skrev:
Camitz skrev:
Growe skrev:
försvinner alltid lite gas så det är inte konstigt att systemet har för långt tryck tillslut och då startar det ej

får hoppas att inte din koppling till pumpen inte är sliten som min =/
kyler skitbra en stund sen greppar den inte är det svalt ute fungerar den hela tiden

men så fort värmen infinner sig så kyler den i 5minuter eller liknande innan den slår av och min ecc är helt ny fylld =/ så lagom roligt att pilla loss pumpen och försöka chimasa om pumpen utan att tömma systemet

Nej det försvinner inte alltid lite gas då det är ett slutet system!

Till trådskaparen, standardfel på 850 är torkfilter samt evaporatorn som sitter under din instrument panel i värmepaketet.Man får plocka bort handsfacket och skruva loss den lilla kylfläns som sitter in i paketet sen kan du kolla om där är läckage!

I alla dom 850 jag har felsökt ac läckor så har det till 99% vart uteslutande evaporator samt torkfilter som gett sig!

Mvh Mikael

visst om förutsättningarna är dom bästa försvinner ingen gas men förutsättningarna i sverige är absolut dom sämsta och derför läcker det alltid ur gas ur bilarna här i sverige

Det handlar ju inte om dom rätta förutsättningar, eller jo jag e med på vad du menar men läcker det då är ju systemet trasigt å måste lagas! Det innebär ju inte att det alltid läcker gas.

646 Inlägg
6 juli 2011
#8
Frozen1985 skrev:
Camitz skrev:
Growe skrev:
försvinner alltid lite gas så det är inte konstigt att systemet har för långt tryck tillslut och då startar det ej

får hoppas att inte din koppling till pumpen inte är sliten som min =/
kyler skitbra en stund sen greppar den inte är det svalt ute fungerar den hela tiden

men så fort värmen infinner sig så kyler den i 5minuter eller liknande innan den slår av och min ecc är helt ny fylld =/ så lagom roligt att pilla loss pumpen och försöka chimasa om pumpen utan att tömma systemet

Nej det försvinner inte alltid lite gas då det är ett slutet system!

Till trådskaparen, standardfel på 850 är torkfilter samt evaporatorn som sitter under din instrument panel i värmepaketet.Man får plocka bort handsfacket och skruva loss den lilla kylfläns som sitter in i paketet sen kan du kolla om där är läckage!

I alla dom 850 jag har felsökt ac läckor så har det till 99% vart uteslutande evaporator samt torkfilter som gett sig!

Mvh Mikael

Ska se hur länge påfyllningen håller. om det läcker ut skall jag prova med detta. Tack för tipset!

Det var så lite så, vet du om verkstaden fyllde på spårmedel också eller?

1 878 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#9
Camitz skrev:
Frozen1985 skrev:
Camitz skrev:

Nej det försvinner inte alltid lite gas då det är ett slutet system!

Till trådskaparen, standardfel på 850 är torkfilter samt evaporatorn som sitter under din instrument panel i värmepaketet.Man får plocka bort handsfacket och skruva loss den lilla kylfläns som sitter in i paketet sen kan du kolla om där är läckage!

I alla dom 850 jag har felsökt ac läckor så har det till 99% vart uteslutande evaporator samt torkfilter som gett sig!

Mvh Mikael

Ska se hur länge påfyllningen håller. om det läcker ut skall jag prova med detta. Tack för tipset!

Det var så lite så, vet du om verkstaden fyllde på spårmedel också eller?

Jag vet iaf att det var nåt medel som han nämnde med UV ljus, när vi gick över ledningarna när dem var fyllda med kväve..


646 Inlägg
6 juli 2011
#10
Ja det e det spårmedel dom fyllde med också! Kvävet trycksätter dom systemet precis som du sa å och dom inte hittar en läcka så brukar dom fylla upp systemet med gas å spårmedel och så får man kör 3-4veckor med det å sedan komma tillbaka för en undersökning!

Forummoderator
18 038 Inlägg
30 juli 2011
#11
Kring detta ämne råder det ofta stor förvirring eller okunskap. Ett ac-system är ett trycksatt kylskåp som sagt. Kylmediet är extremt flyktigt och letar sig ut i slangarna och kopplingar. Om än så lite! Efter 5-10 år är trycket så lågt att vakten slår ifrån och kompressorn startar inte. Att då med en gång som TS gör åka och fylla är bra. Då håller det lika länge igen om man har tur.

Att vänta till året efter med fyllning är inte bra då slangar och packningar torkar ut samt att inte övriga delar av systemet får jobba. I De flesta instruktionsböcker framgår det att man bör köra ac minst en gång i månaden eller mer även på vintern. Är det några plus ute så startar kompressorn snällt en stund.

Samma problem dök upp på min V70 nu idag (Sökte på forumet och hittade denna tråd) så jag ska ut och koppla förbi tryckvakten och se om det går mer än de 2-3 minuter som det gör nu. Misstänker dock kompressorn med dess koppling... För när det väl kyler är det iskallt.

Mvh

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 822 Inlägg
30 juli 2011
#12
Growe skrev:
får hoppas att inte din koppling till pumpen inte är sliten som min =/
kyler skitbra en stund sen greppar den inte är det svalt ute fungerar den hela tiden

men så fort värmen infinner sig så kyler den i 5minuter eller liknande innan den slår av och min ecc är helt ny fylld =/ så lagom roligt att pilla loss pumpen och försöka chimasa om pumpen utan att tömma systemet

jag gjorde det på min V70 för bara ca 1 vecka sen då den precis som din bara fungerade när det inte va så varmt ute och gick bara en lite stund när det va varmt ute och den va inga större bekymmer att shimsa om den, passade på att göra det när jag bytte kylet så man hade lite plats att spela på, jag kopplade aldrig ifrån kompressorn ifrån systemet utan jag hade allting ihop och hängde bara ner den framför subframen så att man kom åt att jobba med den under ifrån. Nu fungerar den precis som den ska igen och kyler helt underbart smile

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.


Sök