2126
Sök

Konstig "dosa" i motorrummet, någon som vet vad det är? :S

Svetsare
3 150 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
#1
Hittade denna häromdagen i A100:an då jag höll på med annat och undrar om någon vet vad det är?

Slangen har nämligen hoppat ur i båda ändarna.

Här är själva "dosan" då:

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87989/87989-e4c90e10eff4ba8e652d85a61803b6bb.jpg
Det tomma hålet har slangen hoppat ur från.


Sen andra änden hänger under bilen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87989/87989-520513d60d8e19cab819e02c336f368a.jpg




Någon som vet vad "dosan" är för något och var slangen ska sitta som är under bilen?
Senast redigerat av ZonaX (7 juli 2011)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Svetsare
3 150 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
#2
Ingen som vet verkligen?  :S

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

15 Inlägg
8 juli 2011
#3
Kolkanister ??

335 Inlägg
8 juli 2011
#4
sniddi skrev:
Kolkanister ??

Ja hade fan chansat på det också...  Ser lite ut som på min cheva..
Googlade lite..   ett citat från en chachad sida " Din kolkanister ska sitta i bakre delen av främre höger hjulhus bakom plastinnerskärmen"


Så de bör va den va ? wink


Svetsare
3 150 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
#5
Hahaha, inte för att vara sån men vad fan är en kolkanister?  tongue  Vad gör den?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 juli 2011
#6
Kolkanister är en sak som ska suga upp bensinångor.

Men njaa,  Jag har en likadan i quattron.
Den går till Insuget, Centrallåset, Diffarna och nånting mer, kommer inte ihåg.

Men aldrig till tanken iaf.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Svetsare
3 150 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
#7
LeafBox skrev:
Kolkanister är en sak som ska suga upp bensinångor.

Men njaa,  Jag har en likadan i quattron.
Den går till Insuget, Centrallåset, Diffarna och nånting mer, kommer inte ihåg.

Men aldrig till tanken iaf.

Hmm, undrar då var fan slangen ska sitta  hmm  Alla anslutningarna på insuget är pluggade och jag har inget centrallås och ingen fyrhjulsdrift  hmm


Och som man ser på bilden så är det 2st slangar påkopplade redan, den gröna som har hoppat ur vet jag inte var den ska sitta  hmm
Senast redigerat av ZonaX (8 juli 2011)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 juli 2011
#8
ZonaX skrev:
LeafBox skrev:
Kolkanister är en sak som ska suga upp bensinångor.

Men njaa,  Jag har en likadan i quattron.
Den går till Insuget, Centrallåset, Diffarna och nånting mer, kommer inte ihåg.

Men aldrig till tanken iaf.

Hmm, undrar då var fan slangen ska sitta  hmm  Alla anslutningarna på insuget är pluggade och jag har inget centrallås och ingen fyrhjulsdrift  hmm


Och som man ser på bilden så är det 2st slangar påkopplade redan, den gröna som har hoppat ur vet jag inte var den ska sitta  hmm

Jag har tom ett litet schema i motorutrymmet som visar vart slangarna går.
Kan gå ut och kolla upp vad dom säger, brb!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 juli 2011
#9
Grön - Vacumbehållare (Bara en låda fylld med vacum tongue)
Röd - Gasspjäll (Längst åt vänster sett framifrån)
Blå - Termokontakt (Sitter på samma kontakt som en Gul, och den går vidare till EGR-ventilen)
Vit - Gasspjäll igen.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Svetsare
3 150 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
#10
LeafBox skrev:
Grön - Vacumbehållare (Bara en låda fylld med vacum tongue)
Röd - Gasspjäll (Längst åt vänster sett framifrån)
Blå - Termokontakt (Sitter på samma kontakt som en Gul, och den går vidare till EGR-ventilen)
Vit - Gasspjäll igen.

Tack  big_smile


Men vit och blå har jag inte  tongue  Har bara röd, grön och svart, så kanske får chansa då att den gröna ska sitta i nån jävla vacumlåda  xD

Förresten vet du vad som händer om den inte är inkopplad, den gröna slangen?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 juli 2011
#11
ZonaX skrev:
LeafBox skrev:
Grön - Vacumbehållare (Bara en låda fylld med vacum tongue)
Röd - Gasspjäll (Längst åt vänster sett framifrån)
Blå - Termokontakt (Sitter på samma kontakt som en Gul, och den går vidare till EGR-ventilen)
Vit - Gasspjäll igen.

Tack  big_smile


Men vit och blå har jag inte  tongue  Har bara röd, grön och svart, så kanske får chansa då att den gröna ska sitta i nån jävla vacumlåda  xD

Förresten vet du vad som händer om den inte är inkopplad, den gröna slangen?

Intressant, kanske är ngt helt annat på din då tongue
Ingen aning, man jag tror inte dom satt dit ngt i onödan så att säga

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Svetsare
3 150 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
#12
LeafBox skrev:
ZonaX skrev:
LeafBox skrev:
Grön - Vacumbehållare (Bara en låda fylld med vacum tongue)
Röd - Gasspjäll (Längst åt vänster sett framifrån)
Blå - Termokontakt (Sitter på samma kontakt som en Gul, och den går vidare till EGR-ventilen)
Vit - Gasspjäll igen.

Tack  big_smile


Men vit och blå har jag inte  tongue  Har bara röd, grön och svart, så kanske får chansa då att den gröna ska sitta i nån jävla vacumlåda  xD

Förresten vet du vad som händer om den inte är inkopplad, den gröna slangen?

Intressant, kanske är ngt helt annat på din då tongue
Ingen aning, man jag tror inte dom satt dit ngt i onödan så att säga

Haha  tongue  Var exakt hittade du den där beskrivningen?  tongue

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 juli 2011
#13
ZonaX skrev:
LeafBox skrev:
ZonaX skrev:

Tack  big_smile


Men vit och blå har jag inte  tongue  Har bara röd, grön och svart, så kanske får chansa då att den gröna ska sitta i nån jävla vacumlåda  xD

Förresten vet du vad som händer om den inte är inkopplad, den gröna slangen?

Intressant, kanske är ngt helt annat på din då tongue
Ingen aning, man jag tror inte dom satt dit ngt i onödan så att säga

Haha  tongue  Var exakt hittade du den där beskrivningen?  tongue

Sitter en metallbricka i motorutrymmet på min bil, alldeles vid huvlåset

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Svetsare
3 150 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
#14
LeafBox skrev:
ZonaX skrev:
LeafBox skrev:

Intressant, kanske är ngt helt annat på din då tongue
Ingen aning, man jag tror inte dom satt dit ngt i onödan så att säga

Haha  tongue  Var exakt hittade du den där beskrivningen?  tongue

Sitter en metallbricka i motorutrymmet på min bil, alldeles vid huvlåset

Ok, får kika det sen då  tongue  Känns lite sådär att slangen är urkopplad när den kanske egentligen bör vara inkopplad  tongue

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

1 938 Inlägg
8 juli 2011
#15
Veva igång maskineriet och gå ut å täta me ett finger å se va som händer.

Svetsare
3 150 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
#16
Såg denna nu på undersidan av huven:

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87989/87989-54ab1c844b6c898b1de0287d2fba5102.jpg

Den gröna ska tydligen gå till en "reservoir", antagligen den vacumlådan du snackade om Leafbox  tongue


Går motorn bättre eller sämre utan den här grejen?  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
9 juli 2011
#17
ZonaX skrev:
Såg denna nu på undersidan av huven:

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … ba5102.jpg

Den gröna ska tydligen gå till en "reservoir", antagligen den vacumlådan du snackade om Leafbox  tongue


Går motorn bättre eller sämre utan den här grejen?  smile

Har ingen aning om vad den har för praktiska egenskaper.
Men som sagt, dom lär ju knappast satt dit den bara för kul tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
9 juli 2011
#18
Nu vet jag inte vad audi har vacum till men på Jeep så används vacum till farthållaren och till att styra spjällen i kupefläkten, det kan ju vara nått sånt audi med har det till.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
9 juli 2011
#19
Vad den går till är ju redan löst?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Svetsare
3 150 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
#20
Pierre_r skrev:
Nu vet jag inte vad audi har vacum till men på Jeep så används vacum till farthållaren och till att styra spjällen i kupefläkten, det kan ju vara nått sånt audi med har det till.

Hmm, ne  hmm  Har ingen farthållare och spjällen till fläkten ändrar man mekaniskt med ett stag typ.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX


Sök