2567
Sök

Volvo 940 ltt trim

258 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
#1
hej

jag hade tänkt börja trimma min volvo 940 ltt.
har sökt runt en hel del och hittat mycket information osv. men vill gärna få lite tips på bättre saker osv eller om det kommer funka med de sakerna , kanske behövs något mer ?
tanken är att jag inte ska behöva renovera hela motorn i första taget med smidda kolvar å stakar osv. hade tänkt att den skulle ligga på något runt 250 hk kanske upp mot 300 hk någon stans.


* 16T snurra
* Gröna "R" spridare -986
* 960's LMM -012
* 531 topp (portad helst)
* K kam
* bränsletrycksregulator
* chippning ,kanske någon typ av mappning?
*  downpipe + nytt rör hela vägen , tum ?
* öppet filter
* ic ?
* förstärka m90 lådan. eller en zf kanske ?


behövs allt detta? eller är det något mer som behövs. detta är vad jag läst mig till,  vill bara få klart att det stämmer smile
Senast redigerat av Ricky9205 (7 juli 2011)


Forummoderator
26 349 Inlägg
7 juli 2011
#2
Provat   s ö  k a   på ämnet?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 915 Inlägg
10 juli 2011
#3
finns massor av likadana trådar som har svaren du söker.
Sen tycker jag att du ska skaffa en 18T eller 19T istället för 16T.
3" avgassystem ska du ha.

En mappning är väl aldrig fel, men kostar lite mer än ett chip.

Det finns chip som är anpassade för 012 LMM & 968 spridare.

Här finns ett recept som säkert skulle funka bra för dig oxå.
http://www.vikingchip.com/040605.html

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

040 RedLine
1 219 Inlägg
10 juli 2011
#4
En original m90 räcker fint smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

258 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
#5
Louksor skrev:
finns massor av likadana trådar som har svaren du söker.
Sen tycker jag att du ska skaffa en 18T eller 19T istället för 16T.
3" avgassystem ska du ha.

En mappning är väl aldrig fel, men kostar lite mer än ett chip.

Det finns chip som är anpassade för 012 LMM & 968 spridare.

Här finns ett recept som säkert skulle funka bra för dig oxå.
http://www.vikingchip.com/040605.html

aah jag vill ha en 19T egentligen. men det är så att jag har en billig 16T jag nog kommer bli vid. smile

aah jag har faktiskt kollat på viking chippet, har även vart i lite kontakt med de och snackat och de verkar nog passa bra:)

får köra på 3" då.


258 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
#6
BrajjAxx skrev:
En original m90 räcker fint smile

okej okej smile dock lite rädd att 3:an ska rasa..


1 915 Inlägg
11 juli 2011
#7
Så länge du växlar normalt så håller lådan.
Men är en bra ide att förstärka 3ans växel. Finns info om hur i forumet. bara o söka.

Ricky9205 skrev:
BrajjAxx skrev:
En original m90 räcker fint smile

okej okej smile dock lite rädd att 3:an ska rasa..

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

258 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
#8
Louksor skrev:
Så länge du växlar normalt så håller lådan.
Men är en bra ide att förstärka 3ans växel. Finns info om hur i forumet. bara o söka.

Ricky9205 skrev:
BrajjAxx skrev:
En original m90 räcker fint smile

okej okej smile dock lite rädd att 3:an ska rasa..


okej okej smile tack!


040 RedLine
1 219 Inlägg
11 juli 2011
#9
Jag lyckades rasa 2:an växel i min m90, och jag kör med 320hk

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

258 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
#10
BrajjAxx skrev:
Jag lyckades rasa 2:an växel i min m90, och jag kör med 320hk

okej okej.. hmm


258 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
#11
hur klarar stakar och kolvar av en sådan setup ?

smile


040 RedLine
1 219 Inlägg
11 juli 2011
#12
Ricky9205 skrev:
hur klarar stakar och kolvar av en sådan setup ?

smile

Man brukar säga att stakarna pallar 300hk och kolvarna typ 500hk smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

258 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#13
BrajjAxx skrev:
Ricky9205 skrev:
hur klarar stakar och kolvar av en sådan setup ?

smile

Man brukar säga att stakarna pallar 300hk och kolvarna typ 500hk smile

okej okej! tack då var det som jag tänkte smile

man får väll annars se om det brakar ihop:)


258 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
#14
okej någon här som vet hur det funkar att stoppa i ett B230ET block har ju FK i nu och är det någon skillnad på el eller något ja behöver göra om för att det ska funka.

för att jag tänkte köpa lite saker av en snubbe och han har et renoverat ET block som jagdå skulle kunna använda mig av istellet för att köra original FK.

skulle det funka bra ??


Bärs!
3 456 Inlägg
7 augusti 2011
#15
Ricky9205 skrev:
okej någon här som vet hur det funkar att stoppa i ett B230ET block har ju FK i nu och är det någon skillnad på el eller något ja behöver göra om för att det ska funka.

för att jag tänkte köpa lite saker av en snubbe och han har et renoverat ET block som jagdå skulle kunna använda mig av istellet för att köra original FK.

skulle det funka bra ??

Nej, du byter ner dig isf. OM nu inte ET'n är försedd med H-profil.

Garaget.org peakade 2008.

1 168 Inlägg
7 augusti 2011
#16
hade satsat lite på koppling och bakaxel med.


258 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
#17
Aga_Diff skrev:
Ricky9205 skrev:
okej någon här som vet hur det funkar att stoppa i ett B230ET block har ju FK i nu och är det någon skillnad på el eller något ja behöver göra om för att det ska funka.

för att jag tänkte köpa lite saker av en snubbe och han har et renoverat ET block som jagdå skulle kunna använda mig av istellet för att köra original FK.

skulle det funka bra ??

Nej, du byter ner dig isf. OM nu inte ET'n är försedd med H-profil.

aah jag vet att FK blocket är bättre men eftersom detta är renoverat och så så är det ju bättre och han har en 531 topp portad och planad som jag då vill ha och lite andra saker så tänkte ta med blocket oxå smile för blocket ska va helt renoverat så smile


258 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
#18
jimmzzan skrev:
hade satsat lite på koppling och bakaxel med.

ja har funderat på någon typ av diff ? bra förslag ?

aah har funderat på sachs 712 tryckplatta och lite annat sånt eller någon zf beror lite på smile


1 168 Inlägg
8 augusti 2011
#19
Ricky9205 skrev:
jimmzzan skrev:
hade satsat lite på koppling och bakaxel med.

ja har funderat på någon typ av diff ? bra förslag ?

aah har funderat på sachs 712 tryckplatta och lite annat sånt eller någon zf beror lite på smile

Tänkte ungefär nån fräck lamell och tryckplatta. i samma veva kan du byta packbox i blocket *vaddennuheter* och uttrampningslager osv, serva lådan o förstärka 3an.
sen byta diff eller svetsa.


258 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
#20
jimmzzan skrev:
Ricky9205 skrev:
jimmzzan skrev:
hade satsat lite på koppling och bakaxel med.

ja har funderat på någon typ av diff ? bra förslag ?

aah har funderat på sachs 712 tryckplatta och lite annat sånt eller någon zf beror lite på smile

Tänkte ungefär nån fräck lamell och tryckplatta. i samma veva kan du byta packbox i blocket *vaddennuheter* och uttrampningslager osv, serva lådan o förstärka 3an.
sen byta diff eller svetsa.

aah det kommer bytas iaf men får se om de blir förstärka 3an men vore fräkt å få i en zf tongue aah jag hade ju tänkt byta ut block å serva å renovera det mesta så det blir fräsht men man får ju se vad pengarna räcker till liksom big_smile



Sök