3750
Sök

Borra ut trasig hjulbult, bästa sättet?

VVS-Montör
231 Inlägg
13 juli 2011
#21
eller kör du till en verkstad så fixar dom de för en 100lapp :9 fick dom göra med mitt fälglås :p

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9

385 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
#22
astrakalle skrev:
eller kör du till en verkstad så fixar dom de för en 100lapp :9 fick dom göra med mitt fälglås :p

Hade jag gärna gjort, men verkstäderna här omkring verkar inte riktigt ha tider just nu. Många stänger ju även ner under dessa tider.

1 253 Inlägg
14 juli 2011
#23
de verkstäder jag åkte till när jag hade problem de ville kapa fälgen så nej tycker du ska göra det själv det tar inte lång tid bara du får ett hål så du kan få in en Torx eller som jag en stor mejsel

Lev livet nu innan det är för sent

213 Inlägg
14 juli 2011
#24
Börja med att borra med ett borr på ca 5 mm mitt i bulten, minst ett par mm djupare än själva skallen.
Sen går du upp till ca 10mm borr och gör samma sak.
Sist tar du ett borr som är lika stort som gängan på bulten är.
Du borrar tills skallen trillar av helt enkelt.
Sen är det bar att ta bort fälgen och ta en lämplig tång och skriva bort resterna av gängorna ut navet.
För det är konan som nyper så in i helvete på en hjulbult.

Borra inte gasen i botten för då går borren sönder.
Man kan kyla med t ex motor olja om man inte råkar ha annat.

477 Inlägg
14 juli 2011
#25
Haas skrev:
blink_pj skrev:
prova annars med en sån där "skärande hylsa", brukar funka fint även på hårt fast sittande bultar/muttrar
har fått loss ett par stycken låsbultar där kunden dragit av sin låshylsa eller rundat kanterna för att bulten/muttern setat för hårt för orginalhylsan.. kan lämna märken i fälgen men är man försiktig och drar rakt så går det fint smile

hoppas att du inte har en sån där lös ring runt låsbulten! då funkar inte det inte med kärande hylsa om du inte kommer år att kapa/slipa bort ringen först

Vad är de för hylsa? har jag aldrig hört...du har ingen länk till någon som säljer dessa?

Annars så ligger ju en torx närmast. Är bara så jobbigt att bulten sitter så hårt så måste ju borra upp ett rejält hål så att man får in en torx som pallar lite tryck.
Vilken typ av borr är att föredra i dessa fall?

en sån här menar jag... sök lite på google så hittar du säkert nån sats som du har användning av till nu och framtida problem smile köp inget skit från biltema eller nått då kommer hylserna inte hålla mer än kanske 1-2 gånger sen spricker dom!
Hylsan har vridna kanaler som skär in i bultskallen när man vrider motsols och är konisk vilket gör att den skruvar in sig och får mer och mer grepp ända tills bulten lossnar! (när du har bulten lös sätter du fast bulten i skruvstädet och vrider hylsan medsols så lossnar den)
http://www.google.se/imgres?imgurl=http … mp;bih=553

slå på en en "tajt" hylsa  och vrid med ett långt spärrskaft/dragskaft eller nått liknade... Obs. använd inte muttermaskin på en sådan hylsa!!! då spricker den
Senast redigerat av blink_pj (14 juli 2011)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

191 Inlägg
14 juli 2011
#26
fattar inte jag heller hur man ska få grepp men en torx i ett runt hål?? ska man ta en lite större torx i ett runt hål och slå in den förstör du inte torxen då?? jävligt kul och köpa nya då?? eller är jag ute och cyklar?? då tror jag mer på svetsa på en mutter och värma lite runt om. möjligen slå lite på skruven innan så den får skallra sig lös lite så blir de lite lättare


154 Inlägg
14 juli 2011
#27
Den konade hjulbulten kommer knappast bli lösare utav att du bankar på den, och svetsa på en mutter i en fälg blir nog aningen svårt.

Japp du bankar dit en större torx, och nej torxen går inte sönder.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 juli 2011
#28
Bimiss skrev:
Den konade hjulbulten kommer knappast bli lösare utav att du bankar på den, och svetsa på en mutter i en fälg blir nog aningen svårt.

Japp du bankar dit en större torx, och nej torxen går inte sönder.

det är ju inte svårt att svetsa dit en mutter , man svetsar ju fast den invändigt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

154 Inlägg
14 juli 2011
#29
Hur fasen menar du med invändigt? tongue

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 juli 2011
#30
Bimiss skrev:
Hur fasen menar du med invändigt? tongue

ja du sätter muttern i mot och svetsar fast den i genom hålet på muttern

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

154 Inlägg
14 juli 2011
#31
Jaha du menade så, beror ju helt på vad det är för fälg. Svetsa så skvätter det oavsett alltid lite, inte kul när de bränner fast på fälgen el dyl. Är det en fälg som ändå skall fixas till funkar det ju.

Och du behöver kräma på ganska bra ur svetsen för att få bulten att smälta så svetsen fäster ordentligt.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 juli 2011
#32
Bimiss skrev:
Jaha du menade så, beror ju helt på vad det är för fälg. Svetsa så skvätter det oavsett alltid lite, inte kul när de bränner fast på fälgen el dyl. Är det en fälg som ändå skall fixas till funkar det ju.

Och du behöver kräma på ganska bra ur svetsen för att få bulten att smälta så svetsen fäster ordentligt.

jo vist måste man bränna på lite och man måste ju självklart skydda fälgen från svetsloppor med smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

VVS-Montör
231 Inlägg
14 juli 2011
#33
Haas skrev:
astrakalle skrev:
eller kör du till en verkstad så fixar dom de för en 100lapp :9 fick dom göra med mitt fälglås :p

Hade jag gärna gjort, men verkstäderna här omkring verkar inte riktigt ha tider just nu. Många stänger ju även ner under dessa tider.

heheh ok ok synde de ju :p Åk då till JB Bilservice i Tollarp dom är toppen!!! hehe men de är klart en riktigt lång bit och åka för din del :p

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9

1 938 Inlägg
14 juli 2011
#34
Borra så pass att huvudet lossnar och du får av fälgen, den del som är gängad kommer ju vara kanske sticka ut en halv cm när du lyft av fälgen, bara ta den me fingrarna för själva gängade biten brukar aldrig sitta hårt, skulle den nu göra det så e de väl bara att ta en liten tång.

385 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
#35
Kommer aldrig våga mig på att borra så långt in så man kommer in nära gängorna i navet. Vill verkligen inte riskera att skada gängorna i navet.
Är att borra ett hål in i skallen och banka in en större torx som gäller om jag ska göra det själv. Alt den där skärande hylsan...

154 Inlägg
15 juli 2011
#36
Du kommer ju inte så långt in. Anliggningsytan på fälgen är ju inte tunn direkt, de menar att du skall ta ett såpass stort borr att du borrar bort hela skallen och på så vis bara lyfta bort fälgen, och sen med en polygrip vrida loss det som är kvar av bulten. Kanske blir 1cm eller något kvar på bulten som du kan vrida loss, svårt att säga. Vet ej hur bred fälgen är.

Men då kan du ju skada koningen i fälgen eller något.

1 938 Inlägg
15 juli 2011
#37
Ett annat alternativ, kolla vilka som gjort låsbultarna och fixa fram en ny hylsa?

154 Inlägg
15 juli 2011
#38
Glesmark skrev:
Ett annat alternativ, kolla vilka som gjort låsbultarna och fixa fram en ny hylsa?

"Ser ut som själva adaptern som sitter kvar i bulten är något vriden så även om man får ut bara den så är nog risken stor att själva mönstret i bulten är skadad så inte en ny adapter kommer in där."

Men det hade jag testat först om ändå bulten skall borras ur osv.

1 938 Inlägg
15 juli 2011
#39
Själva bultarna är ju stenhårda, tror mer på att hylsan är pajko än att bulten skulle vara trasig.
Ta lös den och titta, kan ju inte va svårt...

385 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
#40
Själva bulten i sig är som sagt inte skadad på något sätt förutom att halva låsadaptern sitter där i.
Låsbultarna är original, och en ny adapter har redan fixats fram.


Sök