3318
Sök

200sx ca18det vevlager

16 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
Hej!

Har ångest över vilken bil jag ska köpa till artonårsagen så himmla sugen på en 200sx men undrar
hur det står till igentligen med deras vevlager har bara hört att lagrerna är för små, rasar osv
Stämmer detta? vågarna man lägga sina sparade pengar på artonårsbilen på denna? Uppstår det bara problem vid seriöst trimmning?
valdigt tacksam för svar!

MVH Markus

flux

Pedal To The Metal
750 Inlägg
9 juli 2011
Det beror ju lite på vilken av alla 200sx man köper. Det är ju så oavsett vilken bil man köper. Det finns ju alltid en risk att något går sönder och blir dyrt.

Ingen bilaffär är en bra bilaffär. ( till 99% iaf tongue )

Om det uppstår problem vid seriös trimmning. Ska man lägga så mycket pengar på att trimma kan man ju faktiskt avara en 1000 lapp för ett par race lager? Då är det ju löst.

Gillar du dessa bilar tycker jag inte du ska avstå för att folk säger att de rasar. Det har de säkert gjort för vissa, och för andra har det hållt-

Beror ju helt på varje unik bil hur det är..

Hoppas du hittar en fin smile Roliga bilar !

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

17 Inlägg
9 juli 2011
Racelager hjälper inte ett dugg om inte du monterar oljekylare i bilen. Helst 19 raders som är termostat styrd!

Pedal To The Metal
750 Inlägg
10 juli 2011
Pirana skrev:
Racelager hjälper inte ett dugg om inte du monterar oljekylare i bilen. Helst 19 raders som är termostat styrd!

Sitter inte det standard ????

601 Inlägg
10 juli 2011
Revotech skrev:
Pirana skrev:

Det sitter inte standard oljekylare till motorn på Nissan S13 av någon konstig anledning..
Däremot sitter det kylare till bakaxeln istället ;P

Pedal To The Metal
750 Inlägg
10 juli 2011
Pedaal skrev:
Revotech skrev:
Pirana skrev:

Det sitter inte standard oljekylare till motorn på Nissan S13 av någon konstig anledning..

Tog ja för givet att det gjorde på de motorerna.. De gör det ju på en gammal 9000 liksom.. tongue Där ser man. Man lär sålänge man lever tongue

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
10 juli 2011
Om lagrerna är hela när du köper bilen, installera då en oljekyl omgående som ngn sa tongue
Ett par varv på bana eller lite bus så är dom i stor fara annars!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

601 Inlägg
10 juli 2011
Sen är CA18DET känslig på oljekvalitet samt intervall.
Om du använder bilen och busar lite då och då så rekommenderas max 500 mils intervall. Många snålar just på oljeintervallerna vilket är väldigt dumt. Det är värt hundralapparna det kostar att hälla i 4 liter olja som det går i ungefär med oljekyl lite tätare än att få ett haveri som fort drar iväg i slantar om man måste slipa veven osv osv..

Byter oljan ännu tätare än 500 mil just bara för att vara på säkra sidan att den alltid har fräsch olja i sig.

Kanske skall tillägga att filtret också givetvis ska bytas roll
Senast redigerat av Pedaal (10 juli 2011)

17 Inlägg
10 juli 2011
Pedaal skrev:
Revotech skrev:
Pirana skrev:

Det finns en värmeväxlare på CA18DET men den är alldeles för liten. Huvudproblemet ligger i tråget, då Nissan har i stort sett monterat ditt turbo på CA18DE motorn ( satt i bland Nissan Sunny och Bluebird) och kallat om den för CA18DET. Det är samma oljevolym m.m.

Det enda som skiljer sig mellan dessa två motorer är Låg komp kolvar på CA18DET ( som sitter i 200sx) och kolv kylare som sitter under varje kolv som saknas i CA18DE motorn.

16 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
Tack så mycket för bra svar!
Men jag förstår inte hur en olje kylare ska hjälpa visst den kyler oljan men lagrerna tar ju inte slut för det blir för varmt utan för en fördålig oljesmörjning? eller?
Men om det nu hjälper med oljekyl så då undrar jag hur man monterar en sån på bästa sett finns det nån guide? eller är det någon som orkar göra en? smile
MVH

flux

601 Inlägg
12 juli 2011
macke19 skrev:
Tack så mycket för bra svar!
Men jag förstår inte hur en olje kylare ska hjälpa visst den kyler oljan men lagrerna tar ju inte slut för det blir för varmt utan för en fördålig oljesmörjning? eller?
Men om det nu hjälper med oljekyl så då undrar jag hur man monterar en sån på bästa sett finns det nån guide? eller är det någon som orkar göra en? smile
MVH

Vanligast är att montera fast framför kylare eller bakom IC. Min är monterad i högra luftintaget i kofångaren fritt stående där. Du köper ett thermoblock med inbyggd termostat som du monterar mellan oljefilter och block. På den sitter två anslutningar där du drar från ena anslutningen till oljekylaren och sedan från oljekylaren till andra anslutningen. Sen sköter sig de där själv smile
Sen på andra sidan av thermoblocket så sitter ett uttag där du kan montera en oljetempgivare så ser du ju precis hur varm oljan är hela tiden och att den fungerar! Helt klart värt pengarna.

Det som gör CA18DET så känslig är just för att den har så lite oljemängd original i motorn, vilket gör att det går hemskt fort för den att bli överhettad utan en extern kylare. Och en överhettad olja koksar, vilket gör att oljefilmen som ska skydda lagerytorna försvinner, när det börjar ske så är det bara att invänta tt de går ner sig..
Senast redigerat av Pedaal (12 juli 2011)

1 503 Inlägg
12 juli 2011
Jag har skrivit ihop en guide för precis sånna som dig wink

http://www.nogs.se/index.php?option=com … ;Itemid=69

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

21 Inlägg
12 juli 2011
Oboy6 skrev:

mycket bra guide !

16 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
Oboy6 skrev:

Grymt! tack så mkt! big_smile

flux

1 503 Inlägg
12 juli 2011
Ni får slänga iväg ett mail till: OboyForsberg_824@hotmail.com om ni vill ha guiden i wordformat med bilder. Såg att dom misslyckats med bilderna på hemsidan.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

601 Inlägg
12 juli 2011
Oboy6 skrev:

Den där fungerar bättre än min beskrivning! smile

Sök