3584
Sök

Bil vs motorcykel, dragracing och på bana, vad är snabbast.

102 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
Hadde en disskusion men en kompis som är motorcykelfan om vad som är snabbast på dragracing och på bana av en bil eller en motorcykel. Han påstår att en motorcykel slår bilen på alla sätt.

Jag är tveksam till det då jag inte riktigt köper argumentet med högre antal hästkrafter per kilo. Det lär ju handla mer om att få ner hästkrafterna tlll asfalten. Bilen lär ju desutom kunna ta kurvor bättre då den är stabilare.

Dock så är det ju svårt att definera vad som är en bil, är en dragracing topfuel dragster en bil?

Så vad tror ni är bäst på bana eller dragracing. Motorcykel eller bil.

Hittade dena film då en m3 får spö av en motorcykel, dock hade ju bilen bara 400häst.
http://www.bytbil.com/nyheter/yvjirkyg

812 Inlägg
10 juli 2011
Allt beror ju på hur många hk bilen har och hur många hk motorcycklen har. Det är ju helt omöjlit att säga att en motorcyckel alltid är snabbare än en bil eller tvärt om

Dock så kan man nog säg att en motorcykel vinner i dom flesta fallen, dock så finns det ju undantag

Ariel Atom V8 vs BMW S1000RR
http://www.youtube.com/watch?v=y_8m8i6JqOg
Senast redigerat av aakesson (10 juli 2011)

2 271 Inlägg
10 juli 2011
om vi tar typ det värsta? Top fuel bil mot Top fuel hoj så vinner ju bilen.tongue

Random
480 Inlägg
10 juli 2011
Var ju nyss någon sån "tävling". Bilar och motorcyklar mot varandra. M5board som höll i det.

http://www.zatzy.com/allmaent/376052-ha … yssar.html

Läs dom sista sidorna. Lite filmer där.

http://www.youtube.com/watch?v=p_JLu15T … EMEfpo3dkI

Muttley
10 juli 2011
Du kan ju inte säga att bmwn bara hade 400 hästar.
Ska man trimma bilen så måste ju hojjen med trimmas, annars blir de likväl orättvist ju.
Klart du kan dra en hoj, allt beror ju faktiskt på vem som kör det.

1 Inlägg
10 juli 2011
Jag är den som äger hayabusa turbon med 442 hkr på bakhjulet och bilarna hade ingen chans rakt fram på detta M5board eventet men på rr bana är det en annan sak blir ju svårkört med så mycket hästar men en bmw 1000rr skulle bilarna få svettas lite visst finns det bilar som slår motorcyklar men inte hur enkellt som hällst

224 Inlägg
10 juli 2011
om man kollar på dom högsta klasserna inom roadracing och F1 på samma bana så slår F1 bilarna motorcycklarna med ganska mycket i varvtid, bilen har bättre grepp i kurvorna och kan då hålla högre hastighet och får snabbare varvtid.

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 juli 2011
firefucker skrev:
Jag är den som äger hayabusa turbon med 442 hkr på bakhjulet och bilarna hade ingen chans rakt fram på detta M5board eventet men på rr bana är det en annan sak blir ju svårkört med så mycket hästar men en bmw 1000rr skulle bilarna få svettas lite visst finns det bilar som slår motorcyklar men inte hur enkellt som hällst

Har du mätt några tider med din motorcykel? exempelvis 100-200 eller 0-250?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
11 juli 2011
torpis skrev:
firefucker skrev:

Har du mätt några tider med din motorcykel? exempelvis 100-200 eller 0-250?

tror du han hinner se något när turbon slungar iväg skrevraketen lol

säkert sjuka tider dom brukar inte direkt sticka dåligt
ärligt förstår jag inte hur man törs vrida på spjället på en hoj med över 400hk smile

Kör fort så hinner inget hända...

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
11 juli 2011
det här är en fråga som sååå många ältar om och om ...

På gata tror jag att en bil får ganska svårt att hänga med en lite modernare sporthoj tex en cbr 600 eller något annat, det ända som stoppar hoj föraren att vinna är oftast han/hon själv.

Men om man jämnför MotoGP med F1 så brukar ju bilarna ha snabbare varv tider, jämnför man sen tex stcc med pro superbike så vinner hojjarna.

671 Inlägg
12 juli 2011
CHEEVA skrev:

På gata tror jag att en bil får ganska svårt att hänga med en lite modernare sporthoj tex en cbr 600 eller något annat, det ända som stoppar hoj föraren att vinna är oftast han/hon själv.

Men om man jämnför MotoGP med F1 så brukar ju bilarna ha snabbare varv tider, jämnför man sen tex stcc med pro superbike så vinner hojjarna.

Med risk att bli påhoppar !
På gata med tjälskott och grusfläckar spårbildning länsmannsryggar(hög mittlinje) är bil snabbare.
Jag har åkt ifrån otaliga  sporthojåkare i bil på kurvig väg.
Raksträckor har man såklart ingen chans men totala tiden på en sträcka går fortare i bil.
Vid ett tillfälle så körde jag mot en bekant i sin vässade R1a mot min volvo 940.
Körde ifrån honom flertalet ggr och detta får han än idag höra av sina arbetskollegor.
Yamaha R1 spöad av en volvo 940...
Att tillägga så körde denna bekant ifrån MCsnuten i stan som kört Isle of Man.

Ja just ja jag är mytoman....

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
12 juli 2011
endorfinslaven skrev:
CHEEVA skrev:

Med risk att bli påhoppar !
På gata med tjälskott och grusfläckar spårbildning länsmannsryggar(hög mittlinje) är bil snabbare.
Jag har åkt ifrån otaliga  sporthojåkare i bil på kurvig väg.
Raksträckor har man såklart ingen chans men totala tiden på en sträcka går fortare i bil.
Vid ett tillfälle så körde jag mot en bekant i sin vässade R1a mot min volvo 940.
Körde ifrån honom flertalet ggr och detta får han än idag höra av sina arbetskollegor.
Yamaha R1 spöad av en volvo 940...
Att tillägga så körde denna bekant ifrån MCsnuten i stan som kört Isle of Man.

Ja just ja jag är mytoman....

att du kört ifrån en mc med din 940 är fullt möjligt ... men det beror på inte på att bilen är snabbare, det har med föraren att göra så är det bara sen spelar det ingen roll hur många varv han kört på Isle of Man. Tyvär så är detta sant, om det inte är som du sa först ... en riktigt mega dålig väg men så dåliga är vägarna oftast inte

Livsnjutare
1 707 Inlägg
12 juli 2011
firefucker skrev:

Det finns inte en chans att den där Lambon hade 1500 hästar på hjulen, gissar på max hälften.

Jag kör gärna mot vilken gat hoj som helst!

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
12 juli 2011
HereComesTrouble skrev:
firefucker skrev:

Det finns inte en chans att den där Lambon hade 1500 hästar på hjulen, gissar på max hälften.

bara skrika till när du är i närheten så ska du få rast wink hehe

Handledare
1 481 Inlägg
12 juli 2011
Kollar man tider från dragracetävlingar så behövs det ca 6-700 hk i en bil för att köra lika med en std-hoj.
En std R1:a kan i bästa fall prestera en låg 10:a på strippen. Det finns många "gatbilar" som är snabbare.
En corvette med 8-900hk blir en svår nöt att knäcka för en hojåkare.

Muttley
12 juli 2011
HereComesTrouble skrev:
firefucker skrev:

Jag antar utmaningen. Men inte om du sitter bak ratten. utan en novis wink

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
13 juli 2011
saab_sonett skrev:
Kollar man tider från dragracetävlingar så behövs det ca 6-700 hk i en bil för att köra lika med en std-hoj.
En std R1:a kan i bästa fall prestera en låg 10:a på strippen. Det finns många "gatbilar" som är snabbare.
En corvette med 8-900hk blir en svår nöt att knäcka för en hojåkare.

kan stämma wink men det är väl värt att ge det ett försök ? hehe oftast sitter det ju inte i hojjen/bilen utan i föraren = vem är dummast i huvet

551 Inlägg
13 juli 2011
HereComesTrouble skrev:
firefucker skrev:

http://www.youtube.com/watch?v=B17o7iU18sw hänger du på den? wink

för övrigt så är rekordet runt Isle Of Man för bil 19:56.7. Med hoj ligger rekordet på 17:12.3.

Haters gonna hate.

Livsnjutare
1 707 Inlägg
13 juli 2011
p12 skrev:
HereComesTrouble skrev:
firefucker skrev:

för övrigt så är rekordet runt Isle Of Man för bil 19:56.7. Med hoj ligger rekordet på 17:12.3.

Mycket tveksamt!

Vad jag vet så är isle of man ett känt hoj ställe med smala vägar..

Men för att citera en smart person:
" oftast sitter det ju inte i hojjen/bilen utan i föraren = vem är dummast i huvet"

:p

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
14 juli 2011
HereComesTrouble skrev:
p12 skrev:
HereComesTrouble skrev:

Mycket tveksamt!

Vad jag vet så är isle of man ett känt hoj ställe med smala vägar..

Men för att citera en smart person:
" oftast sitter det ju inte i hojjen/bilen utan i föraren = vem är dummast i huvet"

:p

hehehe  smile

Sök