När du skriver "leka" tänker jag på E30 325i, inte den mest balanserade modellen men jag tolkar lek mer som att du vill sladda och busa lite med den? Är det istället att köra, leta bästa linjen genom en kurva och liknande du är ute efter är E36 en bättre modell.
Fördelen med E36 är att den är pålitligare, mer trygg och balanserad och framför allt en utmärkt och trygg året runt bil till skillnad från E30 som är lite yvig vintertid; Men ändå en fullt användbar vinterbil. Att E36 dessutom är en med tanke på åldern säker bil att krocka i gör inte saken sämre.
Har du tänkt ha bilen till vardags hade jag köpt en E36, har du en annan bil till vardags så är E30 roligare. Men jag tycker inte gamlingen är såpass mycket roligare att det väger upp den nyare modellens fördelar.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Grejen man också får tänka på är att det är lättare att hitta e36 till bra pris. Sen är det m50 i vilket inte är någon nackdel.
Sen kan du ju även kolla på e34 530 och dylikt, ibland kommer såna klipp upp, alternativt e34 525 med m50, dessa hittar man riktigt billigt.
priset ja söker ligger mellan 10´000 till 40´000 någon stanns där imellan
hade tänkt mej den som lite bruks bil men mest för sladd o lek året runt
Då hade jag köpt mig en E36 328i och bytt ut insuget. 28i är nämligen strypt original och ger då 193hk, med insug från en 25i M50 bör den ge åtminstone 210hk och sedan finns det lite ytterligare knep. En svensk trimfirma utlovade 230hk med chip och insug till exempel.
Dessutom har 28i samma växellåda som en M3 3.0 (285hk), så den är kort och gott rejält dimensionerad. Två andra fördelar är att den är väldigt bensinsnål och att den fanns med diffbroms original. Och för 25-35.000:- kan du hitta en riktigt fin sådan!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Grejen man också får tänka på är att det är lättare att hitta e36 till bra pris. Sen är det m50 i vilket inte är någon nackdel.
Sen kan du ju även kolla på e34 530 och dylikt, ibland kommer såna klipp upp, alternativt e34 525 med m50, dessa hittar man riktigt billigt.
priset ja söker ligger mellan 10´000 till 40´000 någon stanns där imellan
hade tänkt mej den som lite bruks bil men mest för sladd o lek året runt
Då hade jag köpt mig en E36 328i och bytt ut insuget. 28i är nämligen strypt original och ger då 193hk, med insug från en 25i M50 bör den ge åtminstone 210hk och sedan finns det lite ytterligare knep. En svensk trimfirma utlovade 230hk med chip och insug till exempel.
Dessutom har 28i samma växellåda som en M3 3.0 (285hk), så den är kort och gott rejält dimensionerad. Två andra fördelar är att den är väldigt bensinsnål och att den fanns med diffbroms original. Och för 25-35.000:- kan du hitta en riktigt fin sådan!
priset ja söker ligger mellan 10´000 till 40´000 någon stanns där imellan
hade tänkt mej den som lite bruks bil men mest för sladd o lek året runt
Då hade jag köpt mig en E36 328i och bytt ut insuget. 28i är nämligen strypt original och ger då 193hk, med insug från en 25i M50 bör den ge åtminstone 210hk och sedan finns det lite ytterligare knep. En svensk trimfirma utlovade 230hk med chip och insug till exempel.
Dessutom har 28i samma växellåda som en M3 3.0 (285hk), så den är kort och gott rejält dimensionerad. Två andra fördelar är att den är väldigt bensinsnål och att den fanns med diffbroms original. Och för 25-35.000:- kan du hitta en riktigt fin sådan!
Gäller detta även automat?
Inte det jag skrev om växellådan, M3 finns inte med automatlåda. Men det är exakt samma motor i en manuell och en automatväxlad 328i! Tycker dock 328i är värd att växla själv, dels finns det mycket kraft i den och man behöver inte växla i tid och otid och dels är lådan en fröjd att hantera.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
nej dom finns inte med turbo orginal, men finns färdiga på blocket innanför ts prisram ! med en 318 så kommer koppling och handbroms att få jobba för att ha det riktigt kul
jajo men e30 har ja för mej finns ej med turbo orginal ? eller har ja fel ?
annars hittade ja en 318ti compakt tror ja den heter men vet ej hur dom är o leka med
efter som saknar allt som kallas bagage så lär dom vell vara väldigt lätta i baken ?
En Compact bygger på E36 med de flesta av dennas fördelar, den har dock samma bakvagn som föregångaren E30 och är därmed ett rätt leksugen typ. 318ti är dessutom bra pigg, de 140hk den har på pappret sägs vara betydligt fler; Andra länders skatteregler som spökar. Allt över 140hk (Och en viss motorvolym, 2L i Italien till exempel) straffas med markant högre skatt.
När det gäller BMW är dock en rak sexa alltid något extra oavsett hur trevliga fyrorna är!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.