2507
Sök

Hur kopplar man extraljus på V70N?

1 863 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
#1
Ska montera 3 st extraljus på Volvon, men frågan är hur man kopplar? Batteriet sitter ju i skuffen så hur kopplar man relät till ström?
Finns det färdiga kabelsatser på Volvo som underlättar eller ska man köpa Hellas kit för 4 lampor?

Tacksam för hjälp.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Lastbilsmekaniker
5 186 Inlägg
11 juli 2011
#2
Det finns färdig kabelsatts men bara för två lampor vet ej om man kan koppla in en till på den. då får man med knappen och kablarna som behövs


2 266 Inlägg
11 juli 2011
#3
De finns ju en uppe vid fjäderbenet en plusmatning som man kan koppla in sig på

svetsdiff !!!

1 863 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
#4
Har hittat en kontakt på sidan av luftburken, är det den kontakten?
Hur gör man med ström till lamporna, måste man tjuva ström från helljussladden?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

132 Inlägg
11 juli 2011
#5
lol skit lätt. lol

>< Volvo ><

1 863 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
#6
Diesel_Boy skrev:
lol skit lätt. lol

Berätta då! Jag ställer frågan för att jag inte vet.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

1 863 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#7
Jag har kopplat på hur många bilar som helst förrut, men det här är den första med mer komplicerad elektronik.
Ska till Volvo idag och hämta kabelsatsen så jag får väl fråga dom istället då.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

477 Inlägg
14 juli 2011
#8
666_Beast skrev:
Jag har kopplat på hur många bilar som helst förrut, men det här är den första med mer komplicerad elektronik.
Ska till Volvo idag och hämta kabelsatsen så jag får väl fråga dom istället då.

"komplicerad elektronik."??? vet inte vad du menar med det men men...

om du nu har kopplat på många bilar förut antar jag att du vet hur du ska koppla ett relä! i ditt fall bör du skaffa minst 2 relän och köra 2 st extraljus på ena och 1 st på det andra

plus till reläerna hittar du som tidigare sagt vid fjädertornet/tvärstaget på förarsidan, ett litet plast lock som täcker! signalen till reläerna tar du från helljuskabeln till orginal strålkastarna. vet inte hur det är på volvo nu för tiden men antingen är det plus styrt eller också minus styrt, de får du mäta dig fram till eller fråga nån annan här på garaget... bara att vända relät om det nu är minusstyrt
sen är det bara dra kablar till allt och jorda ordentligt  smile
Senast redigerat av blink_pj (14 juli 2011)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

1 863 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
#9
blink_pj skrev:
666_Beast skrev:
Jag har kopplat på hur många bilar som helst förrut, men det här är den första med mer komplicerad elektronik.
Ska till Volvo idag och hämta kabelsatsen så jag får väl fråga dom istället då.

"komplicerad elektronik."??? vet inte vad du menar med det men men...

om du nu har kopplat på många bilar förut antar jag att du vet hur du ska koppla ett relä! i ditt fall bör du skaffa minst 2 relän och köra 2 st extraljus på ena och 1 st på det andra

plus till reläerna hittar du som tidigare sagt vid fjädertornet/tvärstaget på förarsidan, ett litet plast lock som täcker! signalen till reläerna tar du från helljuskabeln till orginal strålkastarna. vet inte hur det är på volvo nu för tiden men antingen är det plus styrt eller också minus styrt, de får du mäta dig fram till eller fråga nån annan här på garaget... bara att vända relät om det nu är minusstyrt
sen är det bara dra kablar till allt och jorda ordentligt  smile

Volvo har allt fördraget, därför blir det svårare att koppla in 3 lysen, köpte deras kompletta kit så då är det en kontakt i motorrummet som styr allt.
Behövde inte tjuva ström från helljussladden.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

477 Inlägg
15 juli 2011
#10
666_Beast skrev:
blink_pj skrev:
666_Beast skrev:
Jag har kopplat på hur många bilar som helst förrut, men det här är den första med mer komplicerad elektronik.
Ska till Volvo idag och hämta kabelsatsen så jag får väl fråga dom istället då.

"komplicerad elektronik."??? vet inte vad du menar med det men men...

om du nu har kopplat på många bilar förut antar jag att du vet hur du ska koppla ett relä! i ditt fall bör du skaffa minst 2 relän och köra 2 st extraljus på ena och 1 st på det andra

plus till reläerna hittar du som tidigare sagt vid fjädertornet/tvärstaget på förarsidan, ett litet plast lock som täcker! signalen till reläerna tar du från helljuskabeln till orginal strålkastarna. vet inte hur det är på volvo nu för tiden men antingen är det plus styrt eller också minus styrt, de får du mäta dig fram till eller fråga nån annan här på garaget... bara att vända relät om det nu är minusstyrt
sen är det bara dra kablar till allt och jorda ordentligt  smile

Volvo har allt fördraget, därför blir det svårare att koppla in 3 lysen, köpte deras kompletta kit så då är det en kontakt i motorrummet som styr allt.
Behövde inte tjuva ström från helljussladden.

aaah ok, nu när det säger det så känner jag igen det från polarens bil:P
men man behöver ju inte göra som volvo vill tongue
Vill nog bara sälja mera delar än man egentligen behöver + att jag har hört nånting om att databoxen i bilen behöver uppdateras så systemet vet om att man har monterat x-antal extraljus eller nått sånt... och de bjussar säkerligen INTE volvo-gubbarna på bara för att du köpt deras grejjer!!!
Senast redigerat av blink_pj (15 juli 2011)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

1 863 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
#11
Nu har jag köpt Volvos kabelsats samt monterat och kopplat 2 extraljus men vill ha tre st, killen på Volvo sa att man ska använda ytterligare ett relä. Men hur kopplar man så, gärna bilder om ni har. Så alla ni V70 ägare som har tre extraljus, berätta hur det är kopplat.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

1 863 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
#12
Måste jag verkligen köpa nya kablar eller? Ingen som har lite elkunskap som vet hur jag ska göra?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

477 Inlägg
3 augusti 2011
#13
hur ser kabelhärvan ut som du köpt? är det ett vanligt relä som sitter med i den eller är det nån form av styrbox?

borde väll bara vara och ta ett till relä och dra separat plus o minus till det och skarva in signalkabeln från härvan du köpt!

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

Refined
1 770 Inlägg
3 augusti 2011
#14
blink_pj skrev:
hur ser kabelhärvan ut som du köpt? är det ett vanligt relä som sitter med i den eller är det nån form av styrbox?

borde väll bara vara och ta ett till relä och dra separat plus o minus till det och skarva in signalkabeln från härvan du köpt!

Precis.
Eller så kopplar man bara in en tredje lampa på sammma kabel. Det skulle jag nog gjort.

477 Inlägg
3 augusti 2011
#15
Zwudda skrev:
blink_pj skrev:
hur ser kabelhärvan ut som du köpt? är det ett vanligt relä som sitter med i den eller är det nån form av styrbox?

borde väll bara vara och ta ett till relä och dra separat plus o minus till det och skarva in signalkabeln från härvan du köpt!

Precis.
Eller så kopplar man bara in en tredje lampa på sammma kabel. Det skulle jag nog gjort.

hur menar du då? serie koppla + o - direkt från andra lampan eller?
tror inte det blir så bra för relät som redan driver 2 lampor i nuläget...

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

749 Inlägg
3 augusti 2011
#16
blink_pj skrev:
Zwudda skrev:
blink_pj skrev:
hur ser kabelhärvan ut som du köpt? är det ett vanligt relä som sitter med i den eller är det nån form av styrbox?

borde väll bara vara och ta ett till relä och dra separat plus o minus till det och skarva in signalkabeln från härvan du köpt!

Precis.
Eller så kopplar man bara in en tredje lampa på sammma kabel. Det skulle jag nog gjort.

hur menar du då? serie koppla + o - direkt från andra lampan eller?
tror inte det blir så bra för relät som redan driver 2 lampor i nuläget...

Signalen brukar man kunna ta nånstans ifrån kablaget till spaken eller finna den i en säkrings och reläbox.
Signalen kan vara jord.
Driftspänningen ska man ta ifrån 30+ dvs batterispänning och absolut inte ifrån bilens strålkastare.
Senast redigerat av Bjornn (3 augusti 2011)


1 008 Inlägg
3 augusti 2011
#17
När jag monterade extraljus på V70N så köpte jag bara knappen på Volvo (~200kr )
och gjorde ett eget kablage till extraljusen.
Kontaktststycket på sidan av luftburken mot skärmen är till extraljusen och har 2st kablar, varav den ena är avsäkrad +12v direkt från säkringscentralen och den andra styrning (jordande signal från styrenhet)
Vill man ha flera extraljus/starkare lampor så är det att rekomendera att dra en pluskabel ifrån plusplinten och avsäkra denna i motorrummet istället för den fördragna.

Vill man snåla så kan man skita i den ordinarie styrningen/knappen och koppla in styrningen direkt på helljuset vid strålkastaren.


1 863 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
#18
Tack för alla tips, ska försöka ge mig på det i helgen.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

* Voff voff *
10 583 Inlägg
6 augusti 2011
#19
blink_pj skrev:
Vill nog bara sälja mera delar än man egentligen behöver + att jag har hört nånting om att databoxen i bilen behöver uppdateras så systemet vet om att man har monterat x-antal extraljus eller nått sånt... och de bjussar säkerligen INTE volvo-gubbarna på bara för att du köpt deras grejjer!!!

Stämmer ej... Bara att koppla in sakerna, stoppa i den nya knappen och vänta några minuter så bilen förstår att den sitter där och sedan är det klart! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 863 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
#20
Nu är 3st Bosch Big Knick på plats. Kopplat som det skrivits här i tråden och det lyser så fint nu. Tack alla för hjälpen!

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.


Sök