3096
Sök

Lätta svänghjul något KG

VIP Medlem
251 Inlägg
16 juli 2011
#21
VOLVO_PENTA_RAGGARE skrev:
Min uppfatning om lättat svänghjul. (har de på 3 bilar).
den varvar upp snabbare. motorbromsar efektivare (varvar ner snabbare) deta gäller i alla växlar. förstår inte varför de skulle bli olika i olika växlar. du ändrar bara utväxling med växlarna. precis som orginal blir den segare i högre växlar. men men den bli rappare, varvviligare & starkare.

TEX en B234f alltså en volvo 16Ventils motor orginal i volvo 740 tex har inget bottendrag alls typ. släng på ett ca 3,5 kg lättat svänghul så blir den bra mycke piggare. de e min erfaren het. samma gäller min 140:a & 240. dock mest skilnad på min 740 med 16V motor. högvarvig motor som gillar att varvas smile

MVH Z

Såsom jag uppfattat det varför det tydligare ska bli slöare i högre växlar är eftersom bilens vikt spelar mer roll då.. I typ ettan så väger bilen bara 200kg eller ngt sånt. och några kilo på 200 blir ganska mkt procentuellt jämfört med några kilo (t ex lättviktsfälgar) på 1,5 ton tongue

Dock borde själva nyttan av de extra bantade kilona vara helt värdelösa i 5an i min hjärna eftersom det blir försumbart lite. Så att det blir slöare kan jag inte förstå, men visst, slöare jämförelsevis med hur stor skillnad det blev på ettan innan lättat och efter.

Hoppas man förstår det sista jag skrev, blev lite blurry...


Hemmapul AB
195 Inlägg
16 juli 2011
#22
även orginal svänghjul e de ju skillnad på vilken växel. har man lättat ger de ju efekt i alla växlarna ändå. de e väll självklart man inte har samma acceleration i tex 5:an som i 1:an efetrsom utväxlingen ändras. men skilnad blir de. svänghjulet ger ju inte inte bara efekt i 1:an. för de e ju inte i växellådan man e och rotar.

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!

VIP Medlem
251 Inlägg
17 juli 2011
#23
VOLVO_PENTA_RAGGARE skrev:
även orginal svänghjul e de ju skillnad på vilken växel. har man lättat ger de ju efekt i alla växlarna ändå. de e väll självklart man inte har samma acceleration i tex 5:an som i 1:an efetrsom utväxlingen ändras. men skilnad blir de. svänghjulet ger ju inte inte bara efekt i 1:an. för de e ju inte i växellådan man e och rotar.

Nejnej, du missuppfatta mej.. Skillnaden på lättet och olättat borde bli större i ettans än i femmans, eftersom då spelar mer "vikt" roll, hoppas du förstår hur jag menar nu?  Helt rätt att det ger mer i alla växlar, dock ingen mer effekt.. Du får bara ner mer i backen än vanligt.



Sök