3525
Sök

Oljeläckage bara på vintern? Opel Vectra, 89

260 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
Vad kan ge ett oljeläckage som bara visar sig på vintern? Jag lät byta topplockspackningen i vår och har visserligen inte haft nåt läckage nu senare, men tror inte jag hade det förra sommaren heller. Han som bytte var inte heller övertygad om att det var topplocket som spökade.

Kan uttryckta packboxar ge såna symptom? För jag hoppas inte, det blir en dyr historia. wink

Annars tänkte jag, smutsig vevhusventilation, kan det va nåt? Eller kondens däri. Hur rengör man i så fall den själv på min Opel? Går det? Och måste man göra det ofta?

260 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
jonnielahti skrev:
ventiltätningarna tror jag på!

Var sitter de nånstans? Är de svåra och dyra att byta ut ifall det skulle bli nödvändigt?

376 Inlägg
12 juli 2011
Låter ju som vevhusvent. Att den är geggig och fryser då det är kallt. Därav övertryck och oljeläckage.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

260 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
Jorsten skrev:
Låter ju som vevhusvent. Att den är geggig och fryser då det är kallt. Därav övertryck och oljeläckage.

Jag misstänker också det. Jag kör korta sträckor, antar oljan inte hinner bli riktigt varm och koka bort kondens?

Vet nån var vevhusventilen sitter?

385 Inlägg
14 juli 2011
Har vart med om detta fenomen, det är vevhusventilationen som har frusit på grund av kondens i vevhusventilationen. Hände senast i vintras för min del. Detta löstes dock genom att köra in bilen i varmgarage och blåsa i en av alla slangar till vevhusventilationen så hörde man hur en is klump släppte, sen dess har de fungerat. Dock hände detta på en opel vectra 3,2 l v6 -04 så kan ej säga hur de ser ut på din motor. Köp dig en heynes bok värt varenda öre!

Mvh
Senast redigerat av volvo142-73 (14 juli 2011)

260 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
volvo142-73 skrev:
Har vart med om detta fenomen, det är vevhusventilationen som har frusit på grund av kondens i vevhusventilationen. Hände senast i vintras för min del. Detta löstes dock genom att köra in bilen i varmgarage och blåsa i en av alla slangar till vevhusventilationen så hörde man hur en is klump släppte, sen dess har de fungerat. Dock hände detta på en opel vectra 3,2 l v6 -04 så kan ej säga hur de ser ut på din motor. Köp dig en heynes bok värt varenda öre!

Mvh

Tack för svar! Bra att veta iaf var felet torde sitta. Får kolla på detta till vintern. Ska kika på boken också! smile

Sök