3181
Sök

Få ner bensinförbrukningen till max på en Corrado G60.

VW-driver
291 Inlägg
13 augusti 2006
Trådstartare
#1
Tjena!

Jag behöver hjälp med att få ner bensinförbrukningen på en VW Corrado G60.

Sportfilter vet jag att jag behöver.

Finns det fler delar som kan sänka förbrukningen?

Länka gärna till delar på olika sajter. Så jag kan börja planera.

Man vill ju leva billigt trots att man vill ha en större motor.

Mycket tacksam för svar.

SSS -12
3 217 Inlägg
13 augusti 2006
#2
Skulle satsa på ECO-driving!

Accelerar snabbt upp i hastigheten och lägg dig i en växel som konstant tar dig fram i 1500 RPM...

Gasa inte i onödan, kör inte med Cruise Control

osv.

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
13 augusti 2006
#3
Fuckface skrev:
Skulle satsa på ECO-driving!

Accelerar snabbt upp i hastigheten och lägg dig i en växel som konstant tar dig fram i 1500 RPM...

Gasa inte i onödan, kör inte med Cruise Control

osv.

Ett av dom bästa sätten...finns mycket pengar att spara om man kör så.

Allt för den där jävla hatten!

Amatör
444 Inlägg
13 augusti 2006
#4
trodde cruise controlen var det bästa .. får pröva denna veckan utan då =0)


SSS -12
3 217 Inlägg
13 augusti 2006
#5
Nej, för den gör att kompressorn laddar fullt när bilen accelerar, och det är inte billigt... Det är precis som att du ska trycka full gas så fort du ska upp ett par km/h...

Och sen så bromsar den ner farten i nedförsbacke, lika bra att låta bilen rulla upp 5 - 10 km/h för att sedan få en mer lättfotad uppgång...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

VW-driver
291 Inlägg
14 augusti 2006
Trådstartare
#6
Fuckface skrev:
Skulle satsa på ECO-driving!

Accelerar snabbt upp i hastigheten och lägg dig i en växel som konstant tar dig fram i 1500 RPM...

Gasa inte i onödan, kör inte med Cruise Control

osv.

Jupp, får väl bli det.

Men sedan jag fick körkortet testade jag att lägga i friväxel då och då på vägarna. Är det bra eller dåligt?

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
14 augusti 2006
#7
Tror den går ner lite på förbrukningen då.. Brukar lägga i neutral o rulla utför längre backar. (typ torshagsbacken RV55 för dom som vet vad jag menar)


Byggare
202 Inlägg
14 augusti 2006
#8
Låt växeln vara i, i nerförsbackar och ta av foten från pedalen så drar den så gott som ingenting.

<-- En silver grå misil, en bomb i motsatt fil

5 710 Inlägg
14 augusti 2006
#9
En modern bil stryper bränslet helt vid motorbroms men kopplar man ur går motorn istället på tomgång=tar bränsle.
SÅ....som sagt låt växeln vara i.

>>Krucial, hur är din bil servad? fräsha grejjer kan göra mycket åt bränsleåtgången.
-Anliggande bromsar?
-Extraljus?
-Jämt/rätt däckstryck.
-Takbox?....wink

MVH Jonas
..............

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
671 Inlägg
14 augusti 2006
#11
Det här är lite lurigt. Ska man sänka farten så är motorbroms perfekt eller om man åker i en backe som är så brant att farten blir orimligt hög.
Åker man däremot i en lutning som gör att bilen håller lämplig fart när man har frikopplat så är frikopplingen snålast.

Absolut snålast är att stänga av motorn helt och frikoppla men det kan bli lite jobbigt utan styr och bromsservo. Är man riktigt klantig kan man lyckas lägga i rattlåset.

Dr. Mörker
211 Inlägg
4 juli 2014
#12
Jag satte i en annan styrbox i min bil.Den fick högre effekt mer vrid och faktiskt så sjönk bränsleförbrukningen. Visst man kan få den att dra en hel del men använder man huvvet så drar den väldigt lite.


Evildan
4 juli 2014
#13
Andra bra sätt att sänka sin förbrukning är att köpa en Polo istället. wink

Städa ur allt skräp.
Kasta ut baslådan och tunga strömkrävande slutsteg.
Plocka bort de breda fräna fälgarna.

Att lägga i friläge är alltid mer bränsledragande än att låta motorn rotera med växeln i utan att gasa.

Det optimala är såklart att motorn är avstängd så fort den inte används, har hört att det finns bilar från slutet av -90 talet som beter sig så, dom är dessutom inte alls dyra att köpa.

2 763 Inlägg
4 juli 2014
#14
Varför skulle du behöva ett sportluftfilter när du vill sänka bränsleförbrukningen?

Volvo - For Life

4 467 Inlägg
4 juli 2014
#15
"Att lägga i friläge är alltid mer bränsledragande än att låta motorn rotera med växeln i utan att gasa."
icke sa nicke,vid motorbroms så stängs bränslet av,bara att titta på alla bilar som har färddator när man motorbromsar,som alla andra åxxå skriver här,
Senast redigerat av zzr94092 (4 juli 2014)

Evildan
4 juli 2014
#16
zzr94092 skrev:
"Att lägga i friläge är alltid mer bränsledragande än att låta motorn rotera med växeln i utan att gasa."
icke sa nicke,vid motorbroms så stängs bränslet av,bara att titta på alla bilar som har färddator när man motorbromsar,som alla andra åxxå skriver här,

Läs min mening igen, denna gång långsamt.

7 274 Inlägg
4 juli 2014
#17
Kan ju meddela att både Volvo och merca lastbilar lägger i friläge i nerförsbackar för att det är mer ekonomiskt än med växeln i.
Visserligen är det större massa och motorer men det behöver inte betyda att det inte fungerar på vanliga bilar.


4 467 Inlägg
4 juli 2014
#18
läs själv,bränslet stängs av på nyare bilar vid motorbroms

7 274 Inlägg
4 juli 2014
#19
zzr94092 skrev:
läs själv,bränslet stängs av på nyare bilar vid motorbroms

Och bilen rullar längre när den inte behöver dra runt på motorn.
Det gäller att veta vilket alternativ är mest ekonomisk


Evildan
4 juli 2014
#20
zzr94092 skrev:
läs själv,bränslet stängs av på nyare bilar vid motorbroms

Det är ju det jag skriver, fast med andra ord.

Att lägga i friläge är alltid mer bränsledragande
Betyder: bilen drar mer bränsle när växeln är i friläge.

än att låta motorn rotera med växeln i utan att gasa.
Betyder: motorbromsa.

Det ultimata är ändock att stänga av motorn, använda rörelseenergin till att förflytta fordonet alternativt lagra energin på annat vis förslagsvis i ett batteri. wink
Senast redigerat av Evildan (4 juli 2014)


Sök