Shaf skrev:
mb_pucken skrev:
funkar gör det, provade på mammas golf diesel och minskade snittet med 0,2dl milen enligt färddatorn.
anledningen till att det funkar är att en bil på tomgång som får rulla fritt utan växel rullar långt. Detta på några droppar bränsle.
flera nyare bilat bla passat har "frihjul" på deras automatbilar
Kul med en till som "köper" matematiken
Det låter konstigt att en bil som förbrukar lite bränsle faktiskt är snålare i längden än en bil som inte förbrukar något alls, men så är ofta fallet. Förutsatt att bilen mår bra och det finns luft i däcken
Evildan skrev:
Sådana jämförelser/experiment var det åratal sedan jag/vi gjorde i snålbilsgaraget i Jönåker i samband med diverse Cd sänkande experiment.
Fast, ja du har rätt, det är inte
alltid bättre att motorbromsa om alla förutsättningar kan uppfyllas för hela rullsträckan.
Men i regel är det det bästa alternativet.
Intressant, säger inte att du har fel mer än att jag märkt klara förbättringar i de bilar jag personligen kört. Bor man där det är helt platt så är det säkert försumbart, men lutar det lite på sina ställen så tror jag inte längre det är försumbart.
Undrar även varför många biltillverkares automatlådor lägger i neutral istället för att motorbromsa. Måste ju finnas en fördel kan jag tycka. Dessutom lägger din prius i neutral (visserligen med avstängd motor) om du är lätt på foten. Känns onödigt att slita på startmotor etc om det inte fanns någon fördel med att minska rullmotståndet kontra motorfriktion.
OBS! Ta inte illa upp av det jag skriver då jag långt ifrån avser att göra påhopp. Mest roligt att skapa diskussion
Den "ECOdrive" liknande utbildning jag genomförde i 2001 bevisade motsatsen i den Octavia 1.6 101hk vi fick köra. Den bilen är törstigare vid vanliga körsituationer på relativt flat mark om den tillåts frirulla istället för motorbromsas enligt den mätutrustning företaget hade fått monterat.
För att kunna nyttja den princip du förespråkar krävs det lite backar och en trafiksituation som tillåter att man kan 'rulla fritt' utan att behöva sakta in.
Många automalådor exempelvis Volvos geartronic i 'D' läge frirullar i hastigheter över ca 50km/h och har en lätt motorbroms i hastigheter under, om det är för att skona lådan då oljans flöde i en momentomvandlare reverseras (med få ord utryckt) eller om det är enbart i bränslebesparande syfte vågar jag inte hugga i sten, kan vara en kombination.
Priusen stänger av bränslemotorn och frirullar direkt när foten släpps, just att motorn stängs av är enligt mig den stora avgörande faktorn då en tomgångsgående bensinmotor är som minst effektiv och alltså smutsig/förbrukad droppe till skillnad från den motorbromsande som stängt av flödet.
Startmotor? Det är såå -80tal.
Prius använder elmotorn/generatorn att dra igång bränslemotorn med, det saknas alltså en traditionell 7kg klump som enbart startar bränslemotorn.
Tar absolut inte illa upp när en diskussion förs på ett respektfullt och sakligt framställt vis, då är det bara roligt att bolla och byta åsikter/ideér.
Klistrar in länk till företaget Ecodriving och hur dom kortfattat anser att man ska köra.http://www.ecodriving.se/sv/EcoDriving/Korsatt/