3401
Sök

Böter i italien

161 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
Hej,

Jag var i Italien, Rom den 23/11-2010 och hyrde bil hos Hertz. Allting gick bra och jag återlämnade bilen dagen efter.
Men idag den 12/6-2011 fick jag 3 brev från komunen i Rom som säger:

Hej
informerar vi härmed att böter har ålagts på fordonet i din ägo för brott mot italienska vägtrafiklagen enligt nedan

körde i ett begränsat trafikområde utan tillstånd.

Jag fick alltså 3 olika böter för att ha kört på den vägen 14.15 - 14.22 - 14.28. sammanlagt 300 EUR.

Min fråga är, vad händer om jag inte betalar detta?

Tacksam för hjälp

Muttley
12 juli 2011
Du är helt klart inte ensam.
Vet inte om de samarbetar med italien men om de gör de så ska du betala. 

http://www.google.se/#hl=sv&source= … mp;bih=638

161 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
om vilka samarbetar med italien?

tratt
353 Inlägg
12 juli 2011
Måste de inte kunna bevisa att det var just DU som körde bilen? Jag hade då inte betalt och väntat på att påven kanske ringer på dörren!

161 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
Slaylix skrev:
Måste de inte kunna bevisa att det var just DU som körde bilen? Jag hade då inte betalt och väntat på att påven kanske ringer på dörren!

det är ju lite så jag också känner. Men det hade ju inte varit kul om jag fick påminnelse och ökad avgift. för kronofogden tar tydligen tag i det om inte jag betalar?
Läste nu på expressen att de har italienska skyltar som är textade på italisenska och säger att man behöver tillstånd.. lätt för mig som talar svenska att veta vad "Zona Traffico Limitato" betyder

Muttley
12 juli 2011
Maikel skrev:
Slaylix skrev:

det är ju lite så jag också känner. Men det hade ju inte varit kul om jag fick påminnelse och ökad avgift. för kronofogden tar tydligen tag i det om inte jag betalar?
Läste nu på expressen att de har italienska skyltar som är textade på italisenska och säger att man behöver tillstånd.. lätt för mig som talar svenska att veta vad "Zona Traffico Limitato" betyder

Sen får du ju tänka att nära turister som åker till sverige ser svensk text på våra skyltar.  Dit man tar sig får man själv kolla upp. Vi har inga engelstextade skyltar tex där de står om parkeringförbud eller liknande.

Det jag menade var ifall sverige samarbetar med italien ang böter. Som så många andra länder. Kolla upp det.

161 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
Jo, men vi har inga kameror som catchar alla turister och skickar böter för att de kör i miljözon osv.
Vet du vem man ringer för att veta det? hmm

KHRacing
12 juli 2011
Ja de samarbetar med italien, men exakt hur vet jag ej, precis samma som att Svenska polisen samarbetar med Norska & vice verca.

335 Inlägg
13 juli 2011
Hertz i Italien har lämnat ut att det var du som var hyresman på bilen vid tillfället, DVS du var den som fick köra bilen. Mer än så behövs inte bevisas.. 

Dock vet jag att det ibland är svårt att debitera böter osv till utomnordiska personer.... Men dom har ditt kreditkort "on file" så får Hertz betala dessa böter så kommer dom debitera dig den vägen garanterat.

Enda som kan sätta käppar i hjulet på detta är om du tömmer ditt kortkonto eller säger upp krediten osv..  Då har dom inget att debitera ifrån, men då gäller det att du kollar upp så att Sverige och Italien inte har något avtal mellan varandra när det gäller böter osv. Finns ju europeiska inkasso bolag som arbetar över gränserna..

161 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
Okej, saken är ju den att jag skulle kunna tänka mig betala 1 av böterna, Men 3 st för att jag kört på den sträckan 3 gånger på mindre än 13 minuter är bara taskigt... 100 EUR för varje gång, dvs 300 EUR
Senast redigerat av Maikel (13 juli 2011)

KHRacing
13 juli 2011
Maikel skrev:
Okej, saken är ju den att jag skulle kunna tänka mig betala 1 av böterna, Men 3 st för att jag kört på den sträckan 3 gånger på mindre än 13 minuter är bara taskigt... 100 EUR för varje gång, dvs 300 EUR

Så om du kört för fort på en svensk väg  o en fartkamera fotat dig tre ggr inom loppet utav 13minuter så hade du vägrat betala 2 av dem ?

161 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
KHRacing skrev:
Maikel skrev:

Så om du kört för fort på en svensk väg  o en fartkamera fotat dig tre ggr inom loppet utav 13minuter så hade du vägrat betala 2 av dem ?

Då hade jag ju givetvis betalat det, men nu pratar vi inte fortkörning, utan en gata som jag inte får köra på... Anledningen till att jag kört på den gatan 3 gånger på 13 minuter e ju för att jag antagligen inte hittar i Roms smågator

fälg fantast
1 086 Inlägg
13 juli 2011
jag hadde inte betalat föräns jag hadde fått papper på svenska där det står ang böter , bara neka, du var inte där

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

KHRacing
13 juli 2011
Maikel skrev:
KHRacing skrev:
Maikel skrev:

Då hade jag ju givetvis betalat det, men nu pratar vi inte fortkörning, utan en gata som jag inte får köra på... Anledningen till att jag kört på den gatan 3 gånger på 13 minuter e ju för att jag antagligen inte hittar i Roms smågator

men du har ju brutit mot deras lokala lagar, varför inte erkänna sig slagen & betala bara ?

Eller anser du det vara italienarnas fel att du inte kan läsa just italienska ?

161 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
Nu har jag inte böterslapparna med mig då jag är på jobbet, men läste på något forum om någon som varit i samma situation som jag och valde att inte betala, då dubblades summan för bötern. OCH det hade ju varit liiiiite surt.. hmm

tratt
353 Inlägg
13 juli 2011
Snåla italienare som inte kan ta hänsyn till turister, fan dumma i huvudet när det gäller en sådan småsak. Men som någon annan nämnde, om de nu samarbetar så borde du få ett fint papper från svenska polisen?

161 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
KHRacing skrev:
Maikel skrev:
KHRacing skrev:

men du har ju brutit mot deras lokala lagar, varför inte erkänna sig slagen & betala bara ?

Eller anser du det vara italienarnas fel att du inte kan läsa just italienska ?

Jag skulle kalla det för en turistfälla. Jag kommer inte på en gata i stockholm där det är körförbud och dåligt skyltat... ska det vara förbud så ska det också skyltas så att inte bara påven och hans landsmän förstår det. Kanske några skyltar som visar något och inte bara en text?

161 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
Slaylix skrev:
Snåla italienare som inte kan ta hänsyn till turister, fan dumma i huvudet när det gäller en sådan småsak. Men som någon annan nämnde, om de nu samarbetar så borde du få ett fint papper från svenska polisen?

Njää, läste att den går från italienska polisen till kronofogden direkt.. Hm, frågan är om man inte ska åka förbi polisstationen och fråga dom kanske?

8 883 Inlägg
13 juli 2011
Krav som ställs från tex Italien går inte till kronofogden, dom måste ta det via tingsrätten.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

161 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
Hamilton skrev:
Krav som ställs från tex Italien går inte till kronofogden, dom måste ta det via tingsrätten.

Mvh
Hamilton

Vet du möjligtvis vem jag skall vända mig till här i sverige?

Sök