Hej, har en kompis som är ute efter en kärra, jag har väldigt svårt att komma på vad jag kan tycka att han ska ha.
Han kör inte så himla mycket, pendlar inte till jobbet eller så utan ska ha den till att åka och hälsa på kompisar, handla, lite joyrides osv.
Han gillar lite premiumkänsla, hyfsat med kräm i motorn och har efterfrågat antingen bak- eller fyrhjulsdrift.
Men han vill inte ha någon stötig bil med sportambitioner som en bmw med m-dämpare eller något sådant, bilen skall vara komfortabel, tyst, bra stereo(kan jag hjälpa honom med efter köpet iofs). Hoppas ni förstår?
Bränsleförbrukningen är inte jätteviktig eftersom bilen inte kommer köras extremt mycket, men gärna hyfsat låg försäkring, bra driftsäkerhet osv.
Angående storleken vill han absolut inte ha någonting mindre än en A3a eller större en än A6a så någonstans därimellan. Han är inte ute efter någon kombi utan 2-, 3- eller 4-dörrar är rätt håll. Gärna coupé.
Pris alltså mellan 30-60kkr någonstans.
Själv har jag funderat på Audi A4 1.8t(s?) Quattro och sen chippa? Kanske A6an med samma drivlina? Mer bil för nästan samma pengar tänker jag? BMW har jag dålig koll på, är 3 serien för obekväm och 5-serien för klumpig?
Mercedes c-klass coupé kanske är något?
Eller ska man kolla utanför tyskland och tillochmed europa? Hur är det med svenska bilar?
Stort tack för hjälp.