3232
Sök

Köpråd: Småbil till hustrun, Stockholm, vi har 4 ungar och max är 40 lök!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 juli 2011
DaSmisker skrev:
Mercedes A-klass, bra förslag!
Något man bör tänka på? Något år man ska/bör sikta in sig på etc?

Kul att du tycker så, kan nog skriva en liten "bra att veta" om W168 som modeller heter!

Se upp med:

-Rost, precis som alla Mercedes de senaste åren är A-klass lite rostkänslig. Brukar krypa rost i nederkant av dörrar och motorhuven, Mercedes gör allt de kan för att komma undan men hittar du en bil med full servicebok så har MB upp till 30års rostskyddsgaranti på vissa årsmodeller (Från och med 2000? Inte säker tyvärr). Tyvärr står det i det finstilta att rosten skall komma inifrån för att garantin skall gälla, vilket den ytterst sällan gör, men låtsas bli mycket upprörd över detta lurendrejeri och stå på dig så kan man få igenom en reparation ändå. Bra att veta är att framskärmar och baklucka är i plast, mindre som kan rosta alltså!

-Startmotor, generator och koppling kräver att man lyfter ur motorn för att kunna bytas. Det är som du förstår inte särskilt billigt, utan kontrollera att dessa är i ok skick! Skulle du behöva byta kan jag som en riktning på priset nämna att startmotorbyte, drivremsbyte (Det som i folkmun kallas fläktrem) inklusive löphjul och generatorrenovering kostade mig 10.000:- på verkstad. När du ändå har det nere kostar ett kopplingsbyte inte mycket till, men min var i ok skick vid tillfället.

Detta är dock något som gäller de flesta småbilar, då i princip alla modeller har det trångt under huven! Om något av dessa tre är nybytt på den bil du är intresserad av är det dock alltid ett stort plus! Som försvar till MB tycker jag det är värt att nämna att bilen har kamkedja jämfört med den rem man behöver byta de flesta konkurrenter har, så visst låter 10.000:- som väldigt mycket pengar. Men de flesta konkurrenter är alltså inte direkt gratis att byta samma saker på, samtidigt som de har ett dyrt kamremsbyte med kanske 8000mils intervall till sin nackdel!

-Luftmängdsmätare ("LMM"). En givare som gått sönder på i princip alla tidiga Mercedes W168 och är rent ut sagt svindyr. Detta eftersom W168 har en liten (Billig) sensor vid insuget och sedan en separat styrbox för denna jämfört med de flesta bilar där allt är integrerat i motorstyrningen. Just denna styrbox gick som sagt sönder på i princip alla W168 och kostar imponerande 15.000:- som reservdel! Man kan dock i de flesta fall renovera den gamla, vilket kostar ungefär 7.000:- inklusive frakt.

Detta är dock inget stort problem, dels för att denna givare bör vara bytt sedan länge till den förbättrade varianten men dels för att en trasig LMM märker man rätt enkelt; Motorn går väldigt illa och känns väldigt slö, bilen drar stora mängder bränsle och en gul varningslampa (Check Enginge-lampan) bör i det typiska fallet vara tänd vid instrumenten. Men kontrollera att denna är bytt, antingen om ägaren har koll på det (och kan bevisa det) eller så hör med Mercedes!

Årsmodell och motorvarianter:
I fallet A-klass kan man kort och gott säga att starkast är bäst, 125hk A190 har skivbromsar runt om, annan mjukare fjädring och en väldigt pigg motor som inte dricker mer än sina svagare syskon i praktiken. A160 (102hk) är alltså lite sämre, men fullt godtagbar. A140 är i mina ögon på tok för klen med sina 82hk, trött!

Det finns även en diesel i form av A170 CDI med samma fjädring som A190, men den är trött, dyr i skatt och ovanlig. Ingenting jag tror du kommer tjäna en krona på att köpa i och med att du inte tänkt köra så mycket med din andrabil.

Det finns även en förlängd variant, vanliga A-klass är 3.5m lång men den förlängda är 3.8m och det är i baksätet detta syns mest: Enormt benutrymme, och även lastutrymme eftersom du kan lyfta ut baksätet! Denna finns dock enbart från och med 2001, kan nog bli lite svår att hitta inom din budget. 2001 kom även en facelift men mycket bättre byggd inredning.

Utan enkelt sammanfattat, försök hitta en så ny A190 som möjligt. Har du att välja mellan en A190 2000 och en A160 2001 med facelift, tycker jag däremot du skall välja den senare trots 190´s fördelar just eftersom facelift förbättrade flera saker. "Perfekt" vore förstås en A190 2001!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

18 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
Fantastiskt inlägg, klart taggad. Då utgår jag från att en Mercedes a-klass är att rekommendera då?
Börjar söka på blocket lite, fler tankar är naturligtvis alltid välkomna.
Sista frågan är om Ford Fiesta är något att hänga i granen?

Needy!

677 Inlägg
19 juli 2011
Ni vill ha en bil som går går och fortsätter att gå en bit till.
Svaret är Toyota, det ni får är driftsäkerhet som går inte att matcha!.

Toyotor drar lite mer mer soppa än andra bilar MEN in return får ni en bil som ALDRIG krånglar och säkerheten ska vi inte prata om den är 1sta klass.  Volvo och toyota har länge slagits om vem som tillverkerar den säkraste bilen och för ett par år sen gick de i domstol där ingen av företaget får marknadsföra sig som "världens" säkraste bil då de är identiska.

Mercedes är snygga, sköna att åka i men de krånglar mer än vanliga bilar samt elfelen kommer och går.
Du har en familj på 4 barn och en fru som vill veta att hon behöver bara vrida på nyckeln och bilen kommer alltid att gå då är det toyota som gäller.

Tror du mig inte, fråga vilken verkstad som helst om vilken bil som kommer med minst fel, tämligen toyota.  Finns toyota verkstäder som byter från att vara toyota only till andra märken då det är svårt att gå runt rent ekonomiskt på en bil som aldrig går sönder. 

Finns en anledning till att äldre toyotor skeppas till afrika och går där då de går aldrig sönder!, i USA har en stor del av "truck" köparna gått från Ford,cheva,gmc till Toyota Tundra då den modellen håller betydligt bättre än andra märken. nej ni ska ha en Avensis eller en camry, ni kommer bli förvånade hur bra bilen går samt att så länge ni gör service på den kommer bilen gå i all evighet.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 juli 2011
Bergkuist skrev:
Ni vill ha en bil som går går och fortsätter att gå en bit till.
Svaret är Toyota, det ni får är driftsäkerhet som går inte att matcha!.

Toyotor drar lite mer mer soppa än andra bilar MEN in return får ni en bil som ALDRIG krånglar och säkerheten ska vi inte prata om den är 1sta klass.  Volvo och toyota har länge slagits om vem som tillverkerar den säkraste bilen och för ett par år sen gick de i domstol där ingen av företaget får marknadsföra sig som "världens" säkraste bil då de är identiska.

Mercedes är snygga, sköna att åka i men de krånglar mer än vanliga bilar samt elfelen kommer och går.
Du har en familj på 4 barn och en fru som vill veta att hon behöver bara vrida på nyckeln och bilen kommer alltid att gå då är det toyota som gäller.

Tror du mig inte, fråga vilken verkstad som helst om vilken bil som kommer med minst fel, tämligen toyota.  Finns toyota verkstäder som byter från att vara toyota only till andra märken då det är svårt att gå runt rent ekonomiskt på en bil som aldrig går sönder. 

Finns en anledning till att äldre toyotor skeppas till afrika och går där då de går aldrig sönder!, i USA har en stor del av "truck" köparna gått från Ford,cheva,gmc till Toyota Tundra då den modellen håller betydligt bättre än andra märken. nej ni ska ha en Avensis eller en camry, ni kommer bli förvånade hur bra bilen går samt att så länge ni gör service på den kommer bilen gå i all evighet.

Allting är relativt, Toyota må bygga säkra bilar idag men de Corolla du kan köpa för 40.000:- är inte en säker bil jämfört med Mercedes A-klass. A-klass är nämligen konstruerad med ett dubbelt golv och en väldigt stark kaross, kort och gott så är motorn byggd för att glida in i utrymmet mellan dessa golv för att ta upp krafterna vid en krock och på grund av denna konstruktion kan A-klass matcha stora, samtida familjebilar när det kommer till krocksäkerhet.

Sedan är det också rent skitsnack att en Toyota "aldrig krånglar" , visst ligger till exempel Corolla bra till i statistiken men det är också en bil:
1. Utan modern avancerad teknik, alltså mindre som kan krångla. Men att den är omodern innebär också som du säger att de oftast är törstigare, de är obekvämare och saknar alla moderna finesser man kan njuta av och så vidare.
2. Toyota rullar i genomsnitt lite i förhållande till många andra märken och är dessutom mycket av en pensionärsbil. Jag ifrågasätter inte Toyotas kvalité, men att en bil som endast körs försiktigt av äldre och som lämnas in på märkesverkstad för minsta lilla fel håller är knappast förvånande eller hur?

De Toyota du kan köpa för 40.000:- är långt efter Mercedes A-klass på alla punkter utom möjligtvis driftsäkerheten. De är långt ifrån lika praktiska, antingen inte lika säkra (om man väljer en liten Toyota) eller om du köper en stor, klumpig Avensis/Camry bökiga bilar att köra.

En Toyota har heller inte en bråkdel av den finess en Mercedes har, nu kör du en liten Toyota så jag hoppas inte du tar detta personligt men jag skulle aldrig valt en sådan tråkig, opraktisk burk jämfört med en A-klass ens om jag skulle behöva lämna Mercedesen två gånger mer på verkstaden per år! 

Och mycket kan man säga om Mercedes, men skönhetsrost påverkar inte driftsäkerheten. Elfelen har mest varit irriterande fel och inte sådana som stannar bilen, dessutom har det som krånglat varit trevliga funktioner som Toyota inte ens kan erbjuda på sina lyxmodeller från Lexus. Sedan är just A-klass inte lika avancerad som MB´s övriga bilar för den delen heller, mindre som kan krångla!

I övrigt gör Mercedes några av världens absolut bästa bilar, och har gjort även under de senaste åren när de haft problem med annat. Det finns en anledning till att även Mercedes är populära i t.ex Afrika och liknande länder, och att märket är väldigt populärt som taxi till skillnad från Toyota beror troligen på just det jag skriver; driftsäkerhet och en sofistikerad, bekväm bil! wink
Senast redigerat av Rquired (19 juli 2011)

Forummoderator
17 987 Inlägg
19 juli 2011
Håller med Rquired rakt av.

Men jag hade en A140 för några år sedan. Ett panikköp vid skilsmässa. Det var den enda bilen jag hittade med kort varsel... Var mycket nöjd med denna! Förvisso som påpekas ingen racerbil men jag pendlade 12 mil om dagen hela sommaren utan att lida. Billigt gick den med. Så prova lite olika motorer är mitt råd!

Mvh

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

142 Inlägg
19 juli 2011
Dieselsmurfen skrev:
Håller med Rquired rakt av.

Men jag hade en A140 för några år sedan. Ett panikköp vid skilsmässa. Det var den enda bilen jag hittade med kort varsel... Var mycket nöjd med denna! Förvisso som påpekas ingen racerbil men jag pendlade 12 mil om dagen hela sommaren utan att lida. Billigt gick den med. Så prova lite olika motorer är mitt råd!

Mvh

synd bara att dom är så fruktansvärd fula att se på det är verkligen bilar som mercedes aldrig borde byggt.

18 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
Hittade denna a190, han nämner inget om servicebok dock,
http://www.blocket.se/uppsala/Mercedez_ … amp;last=1

Nissan via ett företag:
http://www.blocket.se/uppsala/Nissan_Pr … 11&w=3

Kollar annars på en audi a3 från -00
http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A3 … 11&w=2

Eller en Pegueot 307 -03
http://www.blocket.se/ostergotland/Peug … 11&w=3

Svårt detta, era råd parerat med hustruns små kommentarer om färg/utseende... Nåväl, så är det ju wink

Needy!

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
19 juli 2011
Även om man ska ha en säker bil till familjen så kan man inte alltid oroa sig för att blixten ska slå ner från klarblå himmel. En corolla hade jag köpt, visst är de fula men det faktum att den är värdig namnet Toyota Corolla är skäl nog att seriöst överväga bilen.

Rattfulla kalle kan som någon skrev ha en Dodge ram eller ett lokomotiv, och då hjälper det inte med en v70.

Sökte corolla mellan 20 och 40 papp den med denna fronten är den du ska börja intressera dig för,

http://www.blocket.se/malmo/Toyota_coro … 22&w=3

Denna är äldre och har säkert sämre säkerhet.

http://www.blocket.se/orebro/Toyota_Cor … 22&w=3

Denna är ännu nyare och bör vara bättre men det kanske är lättare att hitta ett fräschare ex av den med runda framlysen.

http://www.blocket.se/sodermanland/Toyo … 22&w=3

Du har även honda civic och där bör du kolla på minst denna kaross.
http://www.blocket.se/helsingborg/Honda … 22&w=3

De äldre är betydligt mindre krocksäkra.

Koll aäven på större toyota som camry, eller hondor som accord. De bör vara säkrare och är rena spargrisar soppamässigt om man jämnför med volvo v70.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 juli 2011
DaSmisker skrev:
Hittade denna a190, han nämner inget om servicebok dock,
http://www.blocket.se/uppsala/Mercedez_ … amp;last=1

Nissan via ett företag:
http://www.blocket.se/uppsala/Nissan_Pr … 11&w=3

Kollar annars på en audi a3 från -00

Eller en Pegueot 307 -03
http://www.blocket.se/ostergotland/Peug … 11&w=3

Svårt detta, era råd parerat med hustruns små kommentarer om färg/utseende... Nåväl, så är det ju wink

Hade inte köpt en fransk bil om jag var dig, tveksam kvalité på deras modeller och 307 är absolut inget undantag utan snarare ett utmärkt exempel på just detta. Audi är dock trevliga bilar, men är dyra att reparera när de går sönder.

Primera är dock mycket bil för pengarna, men vill ni ha en sedan?

Den Mercedes du länkar till är jag dock tveksam till, vem ställer undan en sådan bil bakom huset för att sedan sälja den billigt? Och huset ser inte direkt välskött ut, sköter han bilen bättre än villan?
Har du inte långt att åka så är den väl värd en titt, se om bilen är i bra skick och om där finns några fel? Om du eventuellt gör ett M-test eller liknande med om du själv inte känner dig säker på skicket, kostar runt 1500:-?

5 111 Inlägg
20 juli 2011
AcesHigh666 skrev:
Denna är ännu nyare och bör vara bättre men det kanske är lättare att hitta ett fräschare ex av den med runda framlysen.

http://www.blocket.se/sodermanland/Toyo … 22&w=3

Det där är egentligen bara en facelift av den med runda lysen så säkerheten är det nog inte milsvid skillnad på i alla fall. smile

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
20 juli 2011
Okej mer än jag visste, men facelift brukar även innebära lite uppdateringar i övrigt också. Kanske inte just på säkerhet, men endå.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Forummoderator
17 987 Inlägg
20 juli 2011
Som gammal bilhandlare jag är: INGEN fransk bil! Kanske en C5 men då bör du veta vad du gör... Audi är heller inget säkert kort. Elfel...

Mvh

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

142 Inlägg
20 juli 2011
Dieselsmurfen skrev:
Som gammal bilhandlare jag är: INGEN fransk bil! Kanske en C5 men då bör du veta vad du gör... Audi är heller inget säkert kort. Elfel...

Mvh

ääh inget fel på fransoser är inte sämre än något annat.det är bara fördomar mot dessa tillverkare har haft en v70 innan o det är då fanimej den sämsta bilen jag haft då det är fantasipriser på varenda reservdel + att dom hinkar soppa 1,1-1,2 liter.

18 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
Hehe, angående Mercedes A190, tänkte också på huset samt att den är billigare än äldre motsvarande a160 på blocket just nu.
Så Audi är dyr menar ni? Hon gillade bilden iallafall och ägaren verkar vara seriös. Blir det lätt el-fel på den, rekommenderar ni den i övrigt? Värd pengarna enligt er?

Needy!

2 182 Inlägg
20 juli 2011
Skoda är bra mycket bättre än franskt, Volkwagen äger Skoda så kvaliten på dem gick ju upp markant.
Tänker då på dess 2 modeller
http://www.blocket.se/ostergotland/SKOD … 14&w=1
http://www.blocket.se/stockholm/Skoda_f … 14&w=3
Senast redigerat av Niklas1987 (20 juli 2011)

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Forummoderator
17 987 Inlägg
20 juli 2011
Peggy_red skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Mvh

ääh inget fel på fransoser är inte sämre än något annat.det är bara fördomar mot dessa tillverkare har haft en v70 innan o det är då fanimej den sämsta bilen jag haft då det är fantasipriser på varenda reservdel + att dom hinkar soppa 1,1-1,2 liter.

Jag har jobbat som bilhandlare. Sålt Citroen i många år bland annat. Därför vågar jag rekommendera en C5. Ta Renault som exempel. Elfelens moderskepp.... Vi fick inte ens byta in nån äldre sådan...

Men visst är Volvo lite överprisade. Duktigt törstiga med ja.

18 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
Hustruns far har en C5 och han är trygg med den vad jag förstår... Kanske köper hans begagnade, vet att han lurar på nytt.

Nåväl, jag börjar få en bild av läget och hon börjar bilda sig en uppfattning om vad hon vill ha.
Lutar åt Audi/Merdedes eller eventuellt en C5 då

Senaste alstren:
http://www.blocket.se/stockholm/Citroen … 11&w=2
Om någon orkar med mig och kan kommentera så är jag lysten på inlägg :p

Känns nästan som att faktorn tidigare ägare är viktigare än någonsin när man
1. Leter begagnat
2. inte är bilentusiast/expert.

Tack för all hjälp hitintills, mycket uppskattat första inhopp på detta mogna forum.

Needy!

Forummoderator
17 987 Inlägg
20 juli 2011
DaSmisker skrev:
Hustruns far har en C5 och han är trygg med den vad jag förstår... Kanske köper hans begagnade, vet att han lurar på nytt.

Nåväl, jag börjar få en bild av läget och hon börjar bilda sig en uppfattning om vad hon vill ha.

Senaste alstren:

1. Leter begagnat

Tack för all hjälp hitintills, mycket uppskattat första inhopp på detta mogna forum.

Cittran ser fin ut. Men pruta hårt! Börja med att bjuda honom 30 papp. De springer inte iväg! Hör om tändspolar är bytta. Är det originalspolarna kommer dessa att behöva bytas inom snar framtid! Kolla noga all el. I synnerhet om Acc gör sitt jobb på bägge sidor. Även alla elhissarna. Om du kommer så långt som till provkörning så tänk på att ju sämre klockorna är (Fjädringen) ju stummare blir bilen. Den ska häva sig med en båtliknande upplevelse över gupp i vägen. byta klockor är inte svårt eller speciellt dyrt men du vill väl inte börja med det?

Att den har ESP är bra. En utmärkt vinterbil.

Annars avundas jag dig. Kör Xantia som andrabil. Förvisso bra men mil ifrån C5. Sexan går som en raket.

Mvh
Senast redigerat av Dieselsmurfen (20 juli 2011)

18 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
Tackar. Står mellan den, en audi A3 och denna A6:

http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A6 … 11&w=2
Den är lite större men jag tror jag kan nypa den för ett bra pris, vad tänker Dieselsmurfen?
Blir köp i helgen misstänker jag så detta är bland de sista inläggen jag gör. Vill passa på att tacka för en god ton och ett rappt, vänligt bemötande. Hoppas jag själv kan bidra vid tillfälle i framtiden och hjälpa en krake att hitta rätt i bildjungeln.
Senast redigerat av DaSmisker (20 juli 2011)

Needy!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 juli 2011
DaSmisker skrev:

Senaste alstren:

1. Leter begagnat

Skulle nog säga att dyra reparationer ligger Audi i fatet snarare än elfel, men mest känner jag att en A3 har ingenting som lockar. Varför köpa en liten, opraktisk och måttligt utrustad bil som A3 när du kan köpa exempelvis den Primera och den C5 du länkat till?

C5an känns dock som en dröm, men V6, automat och korta körsträckor? Den bilen dricker en bit över litern vid blandad körning, med den typ av andrabilskörsträckor du beskriver känns det som om förbrukningen kommer bli väldigt hög. Helt i onödan på en bil som varken är rolig eller har någon särskilt inspirerande motor, PSA´s sexa är mycket trevlig men det är om du skulle dragit släp eller kört mycket landsväg du kunnat njuta av den inte genom att puttra runt i villakvarteren! smile

Sök