DaSmisker skrev:Mercedes A-klass, bra förslag!
Något man bör tänka på? Något år man ska/bör sikta in sig på etc?
Kul att du tycker så, kan nog skriva en liten "bra att veta" om W168 som modeller heter!
Se upp med:
-Rost, precis som alla Mercedes de senaste åren är A-klass lite rostkänslig. Brukar krypa rost i nederkant av dörrar och motorhuven, Mercedes gör allt de kan för att komma undan men hittar du en bil med full servicebok så har MB upp till 30års rostskyddsgaranti på vissa årsmodeller (Från och med 2000? Inte säker tyvärr). Tyvärr står det i det finstilta att rosten skall komma inifrån för att garantin skall gälla, vilket den ytterst sällan gör, men låtsas bli mycket upprörd över detta lurendrejeri och stå på dig så kan man få igenom en reparation ändå. Bra att veta är att framskärmar och baklucka är i plast, mindre som kan rosta alltså!
-Startmotor, generator och koppling kräver att man lyfter ur motorn för att kunna bytas. Det är som du förstår inte särskilt billigt, utan kontrollera att dessa är i ok skick! Skulle du behöva byta kan jag som en riktning på priset nämna att startmotorbyte, drivremsbyte (Det som i folkmun kallas fläktrem) inklusive löphjul och generatorrenovering kostade mig 10.000:- på verkstad. När du ändå har det nere kostar ett kopplingsbyte inte mycket till, men min var i ok skick vid tillfället.
Detta är dock något som gäller de flesta småbilar, då i princip alla modeller har det trångt under huven! Om något av dessa tre är nybytt på den bil du är intresserad av är det dock alltid ett stort plus! Som försvar till MB tycker jag det är värt att nämna att bilen har kamkedja jämfört med den rem man behöver byta de flesta konkurrenter har, så visst låter 10.000:- som väldigt mycket pengar. Men de flesta konkurrenter är alltså inte direkt gratis att byta samma saker på, samtidigt som de har ett dyrt kamremsbyte med kanske 8000mils intervall till sin nackdel!
-Luftmängdsmätare ("LMM"). En givare som gått sönder på i princip alla tidiga Mercedes W168 och är rent ut sagt svindyr. Detta eftersom W168 har en liten (Billig) sensor vid insuget och sedan en separat styrbox för denna jämfört med de flesta bilar där allt är integrerat i motorstyrningen. Just denna styrbox gick som sagt sönder på i princip alla W168 och kostar imponerande 15.000:- som reservdel! Man kan dock i de flesta fall renovera den gamla, vilket kostar ungefär 7.000:- inklusive frakt.
Detta är dock inget stort problem, dels för att denna givare bör vara bytt sedan länge till den förbättrade varianten men dels för att en trasig LMM märker man rätt enkelt; Motorn går väldigt illa och känns väldigt slö, bilen drar stora mängder bränsle och en gul varningslampa (Check Enginge-lampan) bör i det typiska fallet vara tänd vid instrumenten. Men kontrollera att denna är bytt, antingen om ägaren har koll på det (och kan bevisa det) eller så hör med Mercedes!
Årsmodell och motorvarianter:
I fallet A-klass kan man kort och gott säga att starkast är bäst, 125hk A190 har skivbromsar runt om, annan mjukare fjädring och en väldigt pigg motor som inte dricker mer än sina svagare syskon i praktiken. A160 (102hk) är alltså lite sämre, men fullt godtagbar. A140 är i mina ögon på tok för klen med sina 82hk, trött!
Det finns även en diesel i form av A170 CDI med samma fjädring som A190, men den är trött, dyr i skatt och ovanlig. Ingenting jag tror du kommer tjäna en krona på att köpa i och med att du inte tänkt köra så mycket med din andrabil.
Det finns även en förlängd variant, vanliga A-klass är 3.5m lång men den förlängda är 3.8m och det är i baksätet detta syns mest: Enormt benutrymme, och även lastutrymme eftersom du kan lyfta ut baksätet! Denna finns dock enbart från och med 2001, kan nog bli lite svår att hitta inom din budget. 2001 kom även en facelift men mycket bättre byggd inredning.
Utan enkelt sammanfattat, försök hitta en så ny A190 som möjligt. Har du att välja mellan en A190 2000 och en A160 2001 med facelift, tycker jag däremot du skall välja den senare trots 190´s fördelar just eftersom facelift förbättrade flera saker. "Perfekt" vore förstås en A190 2001!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
0
0
0
0