3350
Sök

Vad är GODKÄND ljudnivå på bilprovningen?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
Jag har tagit bort sista dämparen på min s60 2.4. Det är utan turbo, så det låter ju lite när man kör.
Hur kan man göra för att de inte ska låta mycket när man kör in å besar bilen utan att sätta på dämparen igen?

Tkr du/ni att det låter förhögt - länk // http://www.youtube.com/watch?v=PkQ-jCCOeJI

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

KHRacing
16 juli 2011
Väldigt svårt att avgöra på filmen Memme, men det är ett lotteri på Bilprovningen !

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
Aa , men tänkte kunde lägga ut litet klipp. Men är det inte någon speciellt nivå db? smile .. Och om det är förhögt, kan man inte köra in bomull eller något exakt innan bes? ;D hahaha

KHRacing
16 juli 2011
du kan sätta in ett sådan vinkelålt som man bygger takstolar av - om du vet vad jag menar ?

jag borrade ett 8mm hål i underkant på min evo´s utblås & monterade in en sådan vinkelplåt.
det sänker ljudnivån markant, det slår sönder ljudvågorna så att säga
Senast redigerat av KHRacing (16 juli 2011)

Handledare
1 481 Inlägg
16 juli 2011
Godkänd ljudnivå står i regbeviset. Allt annat än orginal system på helfordonsgodkända bilar riskerar att underkännas. Det beror på besiktningsmannens dagsform. Tar man bort en dämpare på en sugmotor så brukar det låta för högt.

290 Inlägg
16 juli 2011
som sagt det är ett lotteri, du kan ju alltid hoppas på att du får en snäll besman tongue jag körde in med min 740 gl med 3" raka rör från kat med an japps på slutet och den gick igenom, sen vet jag en kompis som tog bort sista dämparen på sin 740 och fick en 2:a på det

kolla gärna in mitt projekt! :) Jetta mk1 Motorbyte och uppfräschning

German Engineering
9 083 Inlägg
16 juli 2011
Kollade i mina papper från skolan om fordonskontroll, kunde tyvärr inte hitta nåt om ljudnivån men det ska stå i bilens registreringsbevis om vad som är godkänd ljudnivå, överstiger nivån än original på besiktningen blir det en anmärkning på det. Det är enligt lag inte tillåtet att ändra något på helbilsgodkända bilar.

Angående filmen, så är det väldigt svårt att avgöra ur ljud perspektiv.
Senast redigerat av CarpeDiem (16 juli 2011)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

309 Inlägg
16 juli 2011
Som sagt, det bror på om du har turen på din sida eller inte smile Ja körde in med 850in, med bara en dämpare och 3tum" låt mer än vad din verkar göra på videon, dom sa inte ett ord om det smile

Japan Quality
670 Inlägg
16 juli 2011
Enklaste sättet är ju att sätta dit dämparen igen när du besiktigar om du är orolig wink

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 juli 2011
Memme skrev:
Aa , men tänkte kunde lägga ut litet klipp. Men är det inte någon speciellt nivå db? smile .. Och om det är förhögt, kan man inte köra in bomull eller något exakt innan bes? ;D hahaha

Bomull? sad
Stålull! smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

tratt
353 Inlägg
16 juli 2011
Jag kör utan sista, har klarat mig 2 besiktningar med det, och förra ägaren säkert fler. Lite vad du får för gubbe, har alltid haft bonnapågar som besiktigat min, och de gillar när det låter lite.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
Slayfix, vart bes du bilen`? smile ser att du är här nere ifrån skåne så ;P

tratt
353 Inlägg
17 juli 2011
Memme skrev:
Slayfix, vart bes du bilen`? smile ser att du är här nere ifrån skåne så ;P

Lomma och Svedala!

84 Inlägg
17 juli 2011
Jag fick godkänt på besiktningen, Med Luftfiltret installerad och JT Avgassystem 3 tum från turbon med race kat och 4 tum utblås. 1 Ljuddämpare.

Han frågade om det verkligen var en T5a, Jag svarade jodå det är det. Han vart förvånad över hur låga utsläpps värden jag hade på bilen tongue

Dock kan det ha varit för det var en Fredag å löning den dagen. ^^

Handledare
1 481 Inlägg
17 juli 2011
SeroXer skrev:
Jag fick godkänt på besiktningen, Med Luftfiltret installerad och JT Avgassystem 3 tum från turbon med race kat och 4 tum utblås. 1 Ljuddämpare.

Han frågade om det verkligen var en T5a, Jag svarade jodå det är det. Han vart förvånad över hur låga utsläpps värden jag hade på bilen tongue

Dock kan det ha varit för det var en Fredag å löning den dagen. ^^

Det är stor skillnad på en turbomotor och en sugmotor. Turbon slår sönder avgaspulserna så ljudnivån blir mycket lägre. Jag har en 850 T5 med bara en liten simonsdämpare längs bak. Den låter inte alls mycket, gick igenom sbp utan problem.

TurboBiten
76 Inlägg
17 juli 2011
Min vinterbil gick igenom med raka 3" rör.

Mercedes 190E 2.3 sugmotor... Det vröla en hel del och det ända dom fråga var om det inte lät lite mycket, men jag svarade nej det tycker jag inte... Och avgasvärdena var bra så ...

Tysk Kvalité Annars Får De Va. ;)

16 197 Inlägg
17 juli 2011
Frager skrev:

Mercedes 190E 2.3 sugmotor... Det vröla en hel del och det ända dom fråga var om det inte lät lite mycket, men jag svarade nej det tycker jag inte... Och avgasvärdena var bra så ...

fast bara för att den gick igenom besiktningen så behöver inte din bullernivå vara godkänd..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

TurboBiten
76 Inlägg
17 juli 2011
evilaudio skrev:
Frager skrev:

fast bara för att den gick igenom besiktningen så behöver inte din bullernivå vara godkänd..

Nä, det har jag inte sagt... Men trådskaparen var orolig för vad dom skulle säga på bes. och kan man köra igenom en med raka rör som låter dubbelt så mycket och dessutom avgas knallar så kan man säkert köra igenom med hans S60 som låter lika mycket som vilken volvo raggare som helst...

Tysk Kvalité Annars Får De Va. ;)

16 197 Inlägg
17 juli 2011
Frager skrev:
evilaudio skrev:
Frager skrev:

Nä, det har jag inte sagt... Men trådskaparen var orolig för vad dom skulle säga på bes. och kan man köra igenom en med raka rör som låter dubbelt så mycket och dessutom avgas knallar så kan man säkert köra igenom med hans S60 som låter lika mycket som vilken volvo raggare som helst...

fast ska man följa buller kraven till "punkt å pricka" va gäller helbilsgodkända bilar så får de inte låta mer än va de gör original när dom läämnar fabriken.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
17 juli 2011
Powerman skrev:
Enklaste sättet är ju att sätta dit dämparen igen när du besiktigar om du är orolig wink

Tycker oxå att det verkar enklast. Varför bry sig om man klarar besiktningen eller inte. Sätt på dämparen så slipper du stå som en nervös skolpojke vid besiktningen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Sök