2184
Sök

Måste jag har med körkortet vid färd?

346 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
Hej,
jag undrade ifall jag måste ha med mitt körkort vid färd?
enligt en kompis, så behöver man inte det sålänge man kan styrka sin identited med ID-kort/Pass...

är det sant? om inte, vad ligger bötern på?

* Voff voff *
10 595 Inlägg
17 juli 2011
nabil_akhlaque skrev:
Hej,
enligt en kompis, så behöver man inte det sålänge man kan styrka sin identited med ID-kort/Pass...

Det stämmer, ja!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

dARKiE
5 031 Inlägg
17 juli 2011
Brådhis skrev:
nabil_akhlaque skrev:
Hej,

Det stämmer, ja!

//Brådhis

Men av erfarenhet brukar dem bli väldigt kinkiga när man säger att man inte har det med sig. (mer jobb till dem) wink

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

57 Inlägg
17 juli 2011
Det du kan få göra, är att få åka och visa upp ett giltigt körkort på station vid senare tillfälle.

Att misslyckas är okej, men det är inte okej att ge upp

* Voff voff *
10 595 Inlägg
17 juli 2011
Darkie skrev:
Brådhis skrev:
nabil_akhlaque skrev:
Hej,

Det stämmer, ja!

//Brådhis

Men av erfarenhet brukar dem bli väldigt kinkiga när man säger att man inte har det med sig. (mer jobb till dem) wink

Visst är det så! smile Men det är ingen förseelse att inte ha det med sig, förutsatt att du har annan giltig legitimation! Men visst, det är väl lite av en "gråzon" på sätt och vis...

//Brådhis

346 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
ok kan någon förklara detta...

KKL 3 Kap 15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § skall ha med sig körkortet.

sedan står det:
9 Kap 2 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 15 § döms till penningböter.
   Föraren ska inte dömas till straff,
1. om körkortet eller förarbeviset ska förnyas och föraren före färden har återlämnat handlingen eller gjort anmälan om att den förstörts eller kommit bort, eller
2. om återkallelse av körkort eller förarbevis begränsats på det sätt som anges i 5 kap. 4 § och färden äger rum inom två månader från det att frågan om återkallelse slutligt har avgjorts, eller
3. om förarens identitet genast har kunnat fastställas. Lag (2009:189).

alltså borde det räcka med Id-kort för att inte få böter.. eller har jag fattat det fel?
eftersom jag kan ju styrka min identitet med det.
Senast redigerat av nabil_akhlaque (17 juli 2011)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
17 juli 2011
nabil_akhlaque skrev:
Hej,

Varför skulle du inte ha körkortet med? Är det bara för att reta poliserna eller vad? Det går lika lätt att ha med körkortet precis som vilken annan legtimation som helst.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Avstängd
10 388 Inlägg
17 juli 2011
Det var väl vad redan första svaret konstaterade?

Sen vill jag iofs ha för mig att under prövotiden, så måste körkortet finnas med...men det är inget jag ens är minimalt säker på, utan som sagt bara något jag "har för mig" (så det kan vara tokgalet fel mao)

Sen kan man ju undra VARFÖR man inte skulle ha det med sig, precis som ovanstående säger, det är ju inte direkt något stort o klumpigt. Man kan ju också fundera på varför id-kortet skulle vara lättare att ha med sig...om man nu inte låter det ligga i bilen "utifall man skulle glömma körkortet"
Senast redigerat av it_mutt (17 juli 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

German Engineering
9 083 Inlägg
17 juli 2011
Skyldighet att medföra körkort

15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § skall ha med sig
1. körkortet, eller
2. ett bevis att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet.

På begäran av bilinspektör eller polis skall handlingarna överlämnas för kontroll. Lag (2003:216).

Källa: Körkortsportalen

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

346 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
Vettemannen skrev:
nabil_akhlaque skrev:
Hej,

Varför skulle du inte ha körkortet med? Är det bara för att reta poliserna eller vad? Det går lika lätt att ha med körkortet precis som vilken annan legtimation som helst.

/Benny

jag vill bara VETA/FÅ KUNSKAPEN/INFORMATIONEN om VAD som händer OM jag INTE tar med körkortet.

Avstängd
10 388 Inlägg
17 juli 2011
nabil_akhlaque skrev:
Vettemannen skrev:
nabil_akhlaque skrev:
Hej,

/Benny

OMG! men det skiter jag fullständigt i...att man kan ha med sig den eller inte...
jag vill bara VETA/FÅ KUNSKAPEN/INFORMATIONEN om VAD som händer OM jag INTE tar med körkortet.

Men herre j*vlar...

German Engineering
9 083 Inlägg
17 juli 2011
Om du inte tar med körkortet och inte kan styrka med annan ID-handling som pass t.ex så får du böter och den summan ligger på 500:-

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

5 198 Inlägg
17 juli 2011
fråga polisen så får du 100% svar

346 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
CarpeDiem skrev:
Om du inte tar med körkortet och inte kan styrka med annan ID-handling som pass t.ex så får du böter och den summan ligger på 500:-

ok, om polismannen frågar frågor som:
vad har du för personnummer? är du gift? vad har dina föräldar för födelsedatum, vilken adress bor du på?

och jag svarar rätt på dessa frågor... räknas det som att "styrka" sin identitet?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
17 juli 2011
nabil_akhlaque skrev:
CarpeDiem skrev:

vad har du för personnummer? är du gift? vad har dina föräldar för födelsedatum, vilken adress bor du på?

och jag svarar rätt på dessa frågor... räknas det som att "styrka" sin identitet?

Styrka sin identitet gör man väl med legitimation!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

* Voff voff *
10 595 Inlägg
17 juli 2011
nabil_akhlaque skrev:
ok kan någon förklara detta...

KKL 3 Kap 15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § skall ha med sig körkortet.

sedan står det:
9 Kap 2 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 15 § döms till penningböter.
1. om körkortet eller förarbeviset ska förnyas och föraren före färden har återlämnat handlingen eller gjort anmälan om att den förstörts eller kommit bort, eller
2. om återkallelse av körkort eller förarbevis begränsats på det sätt som anges i 5 kap. 4 § och färden äger rum inom två månader från det att frågan om återkallelse slutligt har avgjorts, eller

alltså borde det räcka med Id-kort för att inte få böter.. eller har jag fattat det fel?
eftersom jag kan ju styrka min identitet med det.

Det är helt korrekt, ja! Dock inte alla poliser som känner till detta och därmed kan du sannolikt förvänta dig en del strul om du enbart har med dig ID-kortet...

//Brådhis

Avstängd
10 388 Inlägg
17 juli 2011
nabil_akhlaque skrev:
CarpeDiem skrev:

Hur vet polismannen att det är DITT personnummer, hur vet personen att det är DINA föräldrars födelsedatum osv...så nej, det där lär sannolikt inte vara att styrka sin identitet

346 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
läste detta på en sida...
stämmer detta, att det medför mer pappersarbete på polisen sida:

"Hej,

JA! det räcker med ID-handling, DOCK är det inte många poliser som känner till detta (synd nog!).
Du bör därför inte skriva på boten, utan be polisen om en betänketid (2-3 dagar), det har du rätt till.
Polisen har aboslut ingen rätt att tvinga dig skriva på boten!

Normalsätt brukar polisen endast uppge två alternativ:
1. Acceptera bötern (skriv under boten)
2. Accepterar du inte, hamnar detta hos tingsrätten (Vill skrämmas! Så att man väljer 1:a alternativet)

MEN det finns ett 3:e alternativ, som de medvetet inte tar upp bara för att det medför en del pappersarbete för polisen.
3. Du har betänketid på ca 3 dagar, där du får boten hem med dig, och har då 3 dagar på dig att skriva på (acceptera) eller neka, nekar du går ärendet vidare till tingsrätten.

Körkortslag
KKL 3 Kap 15 § - Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § skall ha med sig körkortet.

KKL 9 Kap 2 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 15 § döms till penningböter.

Med en giltigt ID-handling kan din identitet genast fastställas, därmed har polisen enligt KKL 3 Kap 15 § 3 punkt inget rätt att utfärda böter."

Självlärd
3 083 Inlägg
18 juli 2011
Eller så slutar man spekulera och bekymra sig, stoppar kortet i plånkan o ser glad ut?

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Cupra_
18 juli 2011
nabil_akhlaque skrev:
läste detta på en sida...
stämmer detta, att det medför mer pappersarbete på polisen sida:

"Hej,

JA! det räcker med ID-handling, DOCK är det inte många poliser som känner till detta (synd nog!).
Du bör därför inte skriva på boten, utan be polisen om en betänketid (2-3 dagar), det har du rätt till.
Polisen har aboslut ingen rätt att tvinga dig skriva på boten!

Normalsätt brukar polisen endast uppge två alternativ:
1. Acceptera bötern (skriv under boten)
2. Accepterar du inte, hamnar detta hos tingsrätten (Vill skrämmas! Så att man väljer 1:a alternativet)

MEN det finns ett 3:e alternativ, som de medvetet inte tar upp bara för att det medför en del pappersarbete för polisen.
3. Du har betänketid på ca 3 dagar, där du får boten hem med dig, och har då 3 dagar på dig att skriva på (acceptera) eller neka, nekar du går ärendet vidare till tingsrätten.

Körkortslag
KKL 3 Kap 15 § - Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § skall ha med sig körkortet.

KKL 9 Kap 2 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 15 § döms till penningböter.

Med en giltigt ID-handling kan din identitet genast fastställas, därmed har polisen enligt KKL 3 Kap 15 § 3 punkt inget rätt att utfärda böter."

Alltså ja, de har ju kunnat fastställa din identitet om du har pass/id-kort med dig så nej, då bör du inte få böter. Som ett gäng andra sagt.

Det där andra med betänketid du har saxat in fattar jag inte varför du tar med? Menar du att du säger till polisen att du vill ha betänketid och sedan åker och visar upp lappen eller? För det lär inte funka eftersom identiteten inte genast har kunnat fastställas. Du har alltså inte visat körkortet eller styrkt din identitet PÅ PLATS, så "brottet" är redan begått så att säga.

Sök