2300
Sök

Köpråd, Vad ska man köpa för dieselbil?

557 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Har insett att jag måste köpa mig en dieselbil nu. Ligger och kör en 3000-4000mil / år.
Kör idag en Volvo C70 T5.

Är de någon som har några bra tips på en bra dieselbil?

Krav:

*2005 och uppåt.
*Maxpris runt 130 000kr
*Får max ha gått runt 12 000mil.
*Ingen slö diesel heller, minst 140Hk.

Har funderat lite på:

Audi A3 2,0TDI,
Skoda Octavia RS TDI.

Någon som har erfarenhet av dessa?

//Sebastian


2 Inlägg
18 juli 2011
#2
Jag skulle kört på Skoda, tittade på den när RS kombi (bensin) kom men skulle få vänta tre månader på leverans då den sålt slut. Intressant maskin som var fabriks trimmad från början med 170 till 200 hk som kombibil. Tog istället en  Seat Toldeo 98, 1,6 kommer aldrig mer att göra om det igen, tom föraren blev åksjuk. Vilket skit.
Audi är inget för mig, gamla autounion,dkw en tvålkopp med skit dyra delar, katastof verkstad (Akalla) utgifter så det ryker om det för minsta lilla som skall fixas.
Nyfiken på  Passat med Audis förnämliga V6-diesel på 2,5 liter och 150 hk hittat ned under huven. 1,9-litersdieseln på 110 hk.
Den större motorn i Passat drar enligt tillverkarens uppgifter 0,73 liter/mil (0,78 med automat) medan fyran på 110 hk nöjer sig med 0,53 (0,65). Det sistnämnda är en mycket låg förbrukning för en så stor och tung bil.

2 982 Inlägg
18 juli 2011
#3
v70 2,4D... alt D5an på 185hk
Senast redigerat av Rock-Star (18 juli 2011)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 juli 2011
#4
Massebasse skrev:
Jag skulle kört på Skoda, tittade på den när RS kombi (bensin) kom men skulle få vänta tre månader på leverans då den sålt slut. Intressant maskin som var fabriks trimmad från början med 170 till 200 hk som kombibil. Tog istället en  Seat Toldeo 98, 1,6 kommer aldrig mer att göra om det igen, tom föraren blev åksjuk. Vilket skit.
Audi är inget för mig, gamla autounion,dkw en tvålkopp med skit dyra delar, katastof verkstad (Akalla) utgifter så det ryker om det för minsta lilla som skall fixas.
Nyfiken på  Passat med Audis förnämliga V6-diesel på 2,5 liter och 150 hk hittat ned under huven. 1,9-litersdieseln på 110 hk.
Den större motorn i Passat drar enligt tillverkarens uppgifter 0,73 liter/mil (0,78 med automat) medan fyran på 110 hk nöjer sig med 0,53 (0,65). Det sistnämnda är en mycket låg förbrukning för en så stor och tung bil.

Måste faktiskt ifrågasätta det du skriver lite, det är lite otydligt men du nämner Audi´s V6 diesel på 2.5 liter och 150hk. Denna motor är en ökänd skitmaskin med kamaxelproblem (Slits ner) på just 150hk-varianten och vansinnigt dyra kamremsbyten på alla varianter. I många fall har det handlat om 18.000:- för ett rembyte, inklusive ny vattenpump som Audi rekommenderar att man byter samtidigt ,på märkesverkstad, det är ingen rolig kostnad att ta med tre års mellanrum med TS körsträcka!

Dessutom nämner du en massa negativt om Audi, till synes utan vetskap om att VW är exakt samma skrot och korn undertill. Reparationskostnaderna till de VW du rekommenderar är i samma klass som de Audi du kallar svindyra i drift?

Till TS: Jag hade funderat på en 143hk BMW 118d om jag var dig, just på grund av att förbrukningen är låg (0.45L/mil blandad körning enligt BMW, jag har klarat av den siffran i praktiken) i samband med att bilen är en stadig vägvagn och säker att krocka i. Den ligger i överkant av din budget, men värd en titt!
Senast redigerat av Rquired (18 juli 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

564 Inlägg
18 juli 2011
#5
Jag hade en BMW 320d E90 -05 (nya modellen) som jag var extremt nöjd med! 163hk/340Nm. Kamkedja. Drog rask körning i storstockholm ca 0.56/mil. Mycket fint chassi och fin komfort.
Jag körde nästan 6000mil (från 11600- drygt 17500mil) och det enda som gick sönder var en (1) glödlampa. Och då fick den ändå smaka på Nürburgring 2 gånger. tongue

Skatten ligger på ca 3600kr/år. Service blir beroende på körsätt varje 3400mil-4000mil, dvs väldigt sällan.

Jag skulle utan tvekan skaffa en sån igen om jag fick det behovet.

//Johan

557 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#6
Massebasse skrev:
Jag skulle kört på Skoda, tittade på den när RS kombi (bensin) kom men skulle få vänta tre månader på leverans då den sålt slut. Intressant maskin som var fabriks trimmad från början med 170 till 200 hk som kombibil. Tog istället en  Seat Toldeo 98, 1,6 kommer aldrig mer att göra om det igen, tom föraren blev åksjuk. Vilket skit.
Audi är inget för mig, gamla autounion,dkw en tvålkopp med skit dyra delar, katastof verkstad (Akalla) utgifter så det ryker om det för minsta lilla som skall fixas.
Nyfiken på  Passat med Audis förnämliga V6-diesel på 2,5 liter och 150 hk hittat ned under huven. 1,9-litersdieseln på 110 hk.
Den större motorn i Passat drar enligt tillverkarens uppgifter 0,73 liter/mil (0,78 med automat) medan fyran på 110 hk nöjer sig med 0,53 (0,65). Det sistnämnda är en mycket låg förbrukning för en så stor och tung bil.

Ok, nackdelen med en V6 är att skatten drar iväg, sen har jag själv bara haft bra erfarenhet att Audi. Men jag ska kolla på Skodan. För den ligger ju 170hk som sagt och de är bra på en dieselbil som går så pass billigt.


557 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#7
Rock-Star skrev:
v70 2,4D... alt D5an på 185hk

Volvo V70 är så jävla dyr skatt. Känns inte som att de lönar sig att köra dessa bilar, tyvärr.


557 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#8
Ok, två som har tipsat om BMW. Har aldrig gillat BMW alls tyvärr... Men jag har hört mycket bra om den dieseln dom kör med. Så jag ska nog ta och provköra en sån för att se.

Nackdelen är att dom kör med bakhjulsdrift, ingen som jag tycker är roligt att ha på den vägen jag har till mitt jobb.
Senast redigerat av 850heden (18 juli 2011)


2 266 Inlägg
18 juli 2011
#9
Volvon skatt och förbrukning har en brake even på 1500 mil om året om man jämför skatt och förbrukning mot en v70 2,5t och letar du -05 och nyare finns dom med lägre skatt. Vw passat är en bil med låg förbrukning 1,9 tdi eller 2,0tdi och med skatt jämfört med v70
Bmw kan jag inte mycke om men 5 serien har dyrare skatt än volvo,  3 serien är lättare betyder lägre skatt.
Är ju antisladd på de flesta nya bilarna fram som bakhjulsdrivna

svetsdiff !!!

557 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#10
PMPerformance skrev:
Volvon skatt och förbrukning har en brake even på 1500 mil om året om man jämför skatt och förbrukning mot en v70 2,5t och letar du -05 och nyare finns dom med lägre skatt. Vw passat är en bil med låg förbrukning 1,9 tdi eller 2,0tdi och med skatt jämfört med v70
Bmw kan jag inte mycke om men 5 serien har dyrare skatt än volvo,  3 serien är lättare betyder lägre skatt.
Är ju antisladd på de flesta nya bilarna fram som bakhjulsdrivna

Ok.. Men man vill ha en bil som går väldigt billigt. Skulle aldrig köpa en Volvo V70 diesel iallafall. Men som sagt en passat är mera intressant isåfall.

Bakhjulsdrift så tappar man bra mycket fäste när man ska iväg, Här där jag bor är de vanligt med stora mängder snö. Och då vill jag inte ha bakhjulsdrivet.


2 982 Inlägg
18 juli 2011
#11
jag ska skaffa en oljebrännare till kombi snart big_smile .. och det kommer att bli en bmw


557 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#12
Rock-Star skrev:
jag ska skaffa en oljebrännare till kombi snart big_smile .. och det kommer att bli en bmw

OK.smile Jag får ta och åka och provköra en BMW och se va de är får nått kul big_smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 juli 2011
#13
850heden skrev:
PMPerformance skrev:
Volvon skatt och förbrukning har en brake even på 1500 mil om året om man jämför skatt och förbrukning mot en v70 2,5t och letar du -05 och nyare finns dom med lägre skatt. Vw passat är en bil med låg förbrukning 1,9 tdi eller 2,0tdi och med skatt jämfört med v70
Bmw kan jag inte mycke om men 5 serien har dyrare skatt än volvo,  3 serien är lättare betyder lägre skatt.
Är ju antisladd på de flesta nya bilarna fram som bakhjulsdrivna

Ok.. Men man vill ha en bil som går väldigt billigt. Skulle aldrig köpa en Volvo V70 diesel iallafall. Men som sagt en passat är mera intressant isåfall.

Bakhjulsdrift så tappar man bra mycket fäste när man ska iväg, Här där jag bor är de vanligt med stora mängder snö. Och då vill jag inte ha bakhjulsdrivet.

En äldre 5-serie motsvarande en V70 är inte mycket tyngre och kostar därför marginellt mer i skatt. Modernare bilar har dock skatt som beror på utsläppen, BMW är bra mycket duktigare än Volvo på den biten och lägre förbrukning innebär lägre skatt-skulle TS klämma in en nyare 5a i sin budget hade han alltså haft lägre skatt!

Sedan vill jag nämna två saker med RWD, dels så häver en bil sig över bakhjulen när du gasar även om du tar det lugnt. På en framhjulsdriven bil innebär det sämre grepp, och på en bakhjulsdriven bil innebär det att drivhjulen trycks ner och får ett bättre grepp. Oavsett så kräver det dock en annan körstil, men det ställer man om sig till.

Men framför allt tycker jag det är värt att nämna att BMW 1-serie vann Teknikens Världs vintertest 2004 just på grund av att den var överlägsen sina framhjulsdrivna konkurrenter när det kom till köregenskaper och framkomlighet. Även en RWD kan (Bl.a på grund av den fysiska förklaringen ovan) ta sig fram riktigt väl och man kan absolut inte jämföra äldre BMW (Ofta med för vinterföre idiotiskt breda däck) med dagens balanserade modeller! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 266 Inlägg
18 juli 2011
#14
Rquired skrev:
850heden skrev:
PMPerformance skrev:
Volvon skatt och förbrukning har en brake even på 1500 mil om året om man jämför skatt och förbrukning mot en v70 2,5t och letar du -05 och nyare finns dom med lägre skatt. Vw passat är en bil med låg förbrukning 1,9 tdi eller 2,0tdi och med skatt jämfört med v70
Bmw kan jag inte mycke om men 5 serien har dyrare skatt än volvo,  3 serien är lättare betyder lägre skatt.
Är ju antisladd på de flesta nya bilarna fram som bakhjulsdrivna

Ok.. Men man vill ha en bil som går väldigt billigt. Skulle aldrig köpa en Volvo V70 diesel iallafall. Men som sagt en passat är mera intressant isåfall.

Bakhjulsdrift så tappar man bra mycket fäste när man ska iväg, Här där jag bor är de vanligt med stora mängder snö. Och då vill jag inte ha bakhjulsdrivet.

En äldre 5-serie motsvarande en V70 är inte mycket tyngre och kostar därför marginellt mer i skatt. Modernare bilar har dock skatt som beror på utsläppen, BMW är bra mycket duktigare än Volvo på den biten och lägre förbrukning innebär lägre skatt-skulle TS klämma in en nyare 5a i sin budget hade han alltså haft lägre skatt!

Sedan vill jag nämna två saker med RWD, dels så häver en bil sig över bakhjulen när du gasar även om du tar det lugnt. På en framhjulsdriven bil innebär det sämre grepp, och på en bakhjulsdriven bil innebär det att drivhjulen trycks ner och får ett bättre grepp. Oavsett så kräver det dock en annan körstil, men det ställer man om sig till.

Men framför allt tycker jag det är värt att nämna att BMW 1-serie vann Teknikens Världs vintertest 2004 just på grund av att den var överlägsen sina framhjulsdrivna konkurrenter när det kom till köregenskaper och framkomlighet. Även en RWD kan (Bl.a på grund av den fysiska förklaringen ovan) ta sig fram riktigt väl och man kan absolut inte jämföra äldre BMW (Ofta med för vinterföre idiotiskt breda däck) med dagens balanserade modeller! smile

Vet att Bmw är långt framme i utvecklingen med sexorna, nu när ford sålde så fick Volvo fritt fram att utveckla diesel motorerna Ford har bromsat Volvo enda sen dom köpte Volvo, Volvos 215hk D5 ska dom få miljöklassad inom 2år. Dock finns dom fortfarande med gamla motorerna i den prisklassen TS är ute efter.

svetsdiff !!!

557 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#15
PMPerformance skrev:
Rquired skrev:
850heden skrev:

Ok.. Men man vill ha en bil som går väldigt billigt. Skulle aldrig köpa en Volvo V70 diesel iallafall. Men som sagt en passat är mera intressant isåfall.

Bakhjulsdrift så tappar man bra mycket fäste när man ska iväg, Här där jag bor är de vanligt med stora mängder snö. Och då vill jag inte ha bakhjulsdrivet.

En äldre 5-serie motsvarande en V70 är inte mycket tyngre och kostar därför marginellt mer i skatt. Modernare bilar har dock skatt som beror på utsläppen, BMW är bra mycket duktigare än Volvo på den biten och lägre förbrukning innebär lägre skatt-skulle TS klämma in en nyare 5a i sin budget hade han alltså haft lägre skatt!

Sedan vill jag nämna två saker med RWD, dels så häver en bil sig över bakhjulen när du gasar även om du tar det lugnt. På en framhjulsdriven bil innebär det sämre grepp, och på en bakhjulsdriven bil innebär det att drivhjulen trycks ner och får ett bättre grepp. Oavsett så kräver det dock en annan körstil, men det ställer man om sig till.

Men framför allt tycker jag det är värt att nämna att BMW 1-serie vann Teknikens Världs vintertest 2004 just på grund av att den var överlägsen sina framhjulsdrivna konkurrenter när det kom till köregenskaper och framkomlighet. Även en RWD kan (Bl.a på grund av den fysiska förklaringen ovan) ta sig fram riktigt väl och man kan absolut inte jämföra äldre BMW (Ofta med för vinterföre idiotiskt breda däck) med dagens balanserade modeller! smile

Vet att Bmw är långt framme i utvecklingen med sexorna, nu när ford sålde så fick Volvo fritt fram att utveckla diesel motorerna Ford har bromsat Volvo enda sen dom köpte Volvo, Volvos 215hk D5 ska dom få miljöklassad inom 2år. Dock finns dom fortfarande med gamla motorerna i den prisklassen TS är ute efter.

Men en Volvo V70 för mig är onödigt stor, och kostar som sagt för mycket i skatt.


2 266 Inlägg
18 juli 2011
#16
Ja den är stor, V50 är inte så mycke och hurra för va jag har hört mycke strul

Vw golf 5 tdi
Skoda octavia rs

Här är alla bilar som kostar max 140 tusen och gått max 12 tusen peugeot  fanns de mest av sen Vw

http://www.blocket.se/hela_sverige/bila … =1&w=3

svetsdiff !!!

557 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#17
Ja jag vart lite sugen på en Octavia RS TDI. Bra med drag i den bilen fast den går väldigt billigt. Golf har jag glömt bort att kolla på om jag ska vara ärlig. Får kolla lite mera på dom. Tänkte samla ihop ett antal olika bilar och sen ta en dag och åka och provköra flera i närheten.


1 327 Inlägg
18 juli 2011
#18
Du får ganska fin saab 9-3 1.9 TID för de pengarna om du nu vågar köpa en sådan.


557 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#19
Jo jag vart lite sugen på Saab med ett tag, ska provköra en sån med. Men nackdelen är väl att dom rasar i pris så förbannat. Vilket är väldigt synd för saab är fina och bra bilar.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 juli 2011
#20
PMPerformance skrev:
Rquired skrev:
850heden skrev:

Ok.. Men man vill ha en bil som går väldigt billigt. Skulle aldrig köpa en Volvo V70 diesel iallafall. Men som sagt en passat är mera intressant isåfall.

Bakhjulsdrift så tappar man bra mycket fäste när man ska iväg, Här där jag bor är de vanligt med stora mängder snö. Och då vill jag inte ha bakhjulsdrivet.

En äldre 5-serie motsvarande en V70 är inte mycket tyngre och kostar därför marginellt mer i skatt. Modernare bilar har dock skatt som beror på utsläppen, BMW är bra mycket duktigare än Volvo på den biten och lägre förbrukning innebär lägre skatt-skulle TS klämma in en nyare 5a i sin budget hade han alltså haft lägre skatt!

Sedan vill jag nämna två saker med RWD, dels så häver en bil sig över bakhjulen när du gasar även om du tar det lugnt. På en framhjulsdriven bil innebär det sämre grepp, och på en bakhjulsdriven bil innebär det att drivhjulen trycks ner och får ett bättre grepp. Oavsett så kräver det dock en annan körstil, men det ställer man om sig till.

Men framför allt tycker jag det är värt att nämna att BMW 1-serie vann Teknikens Världs vintertest 2004 just på grund av att den var överlägsen sina framhjulsdrivna konkurrenter när det kom till köregenskaper och framkomlighet. Även en RWD kan (Bl.a på grund av den fysiska förklaringen ovan) ta sig fram riktigt väl och man kan absolut inte jämföra äldre BMW (Ofta med för vinterföre idiotiskt breda däck) med dagens balanserade modeller! smile

Vet att Bmw är långt framme i utvecklingen med sexorna, nu när ford sålde så fick Volvo fritt fram att utveckla diesel motorerna Ford har bromsat Volvo enda sen dom köpte Volvo, Volvos 215hk D5 ska dom få miljöklassad inom 2år. Dock finns dom fortfarande med gamla motorerna i den prisklassen TS är ute efter.

Men inte bryr jag eller troligtvis TS ett dugg om det, utan du skrev att 5-serie var dyrare i skatt och jag påstod att så sällan är fallet och förklarade dessutom varför. V70 är lika dyr eller dyrare i skatt, det är vad som är relevant och inte varför det är så. Eller du håller inte med?

Tror inte heller ett dugg på allt skitsnack om att GM skulle bromsat Saab och nu att Ford skulle bromsat Volvo, det känns enbart som dåliga bortförklaringar från respektive märkes entusiaster. roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök