2502
Sök

Volvo 940 Startar en sekund, Luftmassemätaren?

99 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#1
efter jag hade dragit ut slutsteget och basen ur bilen så började den uppföra sig såhär.

Om jag drar ut lmm kontakten så går bilen , men direkt jag kopplar i den så startar bilen till sen dör den direkt, hinner inte varva över 1000 varv.

Har bytt mellan 3 olika massemätare men ingen skillnad.

så nu är jag gode fundersam vad som är felet, kan jag haft oturen att alla 3 jag provat inte heller fungerat?

kan inte förstå vad jag råkat pilla vid då jag dragit ut slutstegs kablarna heller?

tacksam för svar!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 juli 2011
#2
Jag gissar på soppareläet, brukar kunna uppträda så. Men du har absolut postat frågan i fel forumsdel...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

99 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#3
har bytt sopparelä, tomgångsmotorn tändkablar tändningsbox, allt.. funkar inte! sad

Lastbilschaufför
100 Inlägg
18 juli 2011
#4
Har du en liten svart dosa med en blinkdiod?,Stoppa iså fall i den lilla sladden i stift nr 2, ock kolla vad du får för felkod.Här finns en lista om vad de betyder.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=1631
Lycka till....MVH tjoen

Vad är det för fel på plåtfälgar!

99 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#5
har kollat koderna och den visar ju  typ massemätare då den inte är ikopplad och när den är ikopplad visar det inget..  har försökt med allt ingen som varit med om samma?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
26 juli 2011
#6
Det borde ju nästan vara ett styrboxfel av något slag, jag menar det går ju inte fast du byter mätare.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

99 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#7
har  bytt styrboxen två gånger oxå smile ingen skillnad!  denna bil verkar inte vela gå nå mer! :**(

även bytt tomgångsmotorn.  sad

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 juli 2011
#8
Det är inte så att motorn är helt jävla slut? Typ saknar nödvändigt vakum eller liknande så att styrsystemet får tokspel? Jag vet inte ens vas om händer om den skulle vara närmast vakumlös men kanske kan vara värt att ta en titt på?
Annars så känns det ju som att nåt jordfel skulle kunna vara aktuellt, typ jord till boxen eller liknande, kabelbrott kanske.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

99 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#9
slut är den inte alls motorn.. men pojken som hade den före har ju slitit i slutstegskablarna alltså mellan torpedvägg och batteri och där är det ju kablar och sånt, man skulle kanske ha fått fram vilken kabel som går till lmm ? är ju massa kablar från styrboxen men om man vet vilken kabel som går dit upp kan man kolla om det går ström via kabeln?


någon som kan hitta detta på nätet? har försökt, nån skrivit nå om att kolla de i en haynes bok ?  det är en 940 90a SE

99 Inlägg
2 maj 2013
Trådstartare
#10
kan skriva vad felet var.. en kabel som gick från luftmassemätaren gick över motorn, och hade då legat och skavt mot topplocket och skalats fram från undersidan, skarvade kabeln så gick den som en klocka.. efter låång tids felsökning hitta ja det:)


Sök