18 juli 2011
Trådstartare
Var något år sedan man hade annat än vad som följde med bilen i billjuds väg men nu har jag tänkt ändra på det. Men har en och annan fundering jag hade behövt få svar på innan jag börjar installationen.
Har just nu ett 2-ch fullrange slutsteg (Rockford) som är uppmätt till 221wrms @ 14,4V i 4Ohm. Är detta för mycket effekt till ett par 560GTi på 125wrms/500w peak? Om så är fallet, måste jag nog kanske köpa mig en annan förstärkare.
Enligt manualen ska jag ha en 4 AWG / 20mm2 matarkabel som är avsäkrad med 150A. Inga konstigheter där och bilen i sig har ett friskt batteri på 60Ah och en frisk generator på 60A. Kommer inte lasta bilen med något dunka dunka utan detta ska bara vara finlir. Eventuellt blir det någon finlir sub eller liknande för att möta upp framsystemet i framtiden. Så känns som att både batteri och generator ska räcka för nu, eller har jag fel?
Har kikat runt lite och sett att det finns en uppsjö av saker som distrubitionsblock, signal filter m.m är detta nödvändigt eller räcker det med en stereo, förstärkare, högtalare samt signal och strömkabel med säkring?
Från början var tanken att jag bara skulle ha ett bra framsystem på 6,5" men det fick bli 5,25" istället och med rätt lådvolym borde dessa kunna flytta lite luft. Vad vore den optimala lådvolymen för dessa om man utgår från att dessa ska räcka utan bas? Lyssnar mest på metal och rock. Enligt manual ska bafflarna ligga på 2,35L och uppåt.
Tack på förhand!