2523
Sök

Peugeot 205 GTI fixas till

Småskabbig Peugeot blir i fint bruskick.

24 488 Visningar
Projektet avslutat 9 maj 2012
5 071 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#1
Jag införskaffade mej en Peugeot för ungefär ett år sen. Inte för att jag var billös eller så.
Man har väl Saab wink

Men blev erbjuden en GTI ganska förmånligt så jag slog till.
Tanke var (och är fortsättningvis) att fixa till den lite och försöka sälja den.
Och då tänkte jag att det kanske kunde vara kul om ni, kära läsare, följde med projektet.
Därför fick det bli en blogg av det hela.

Diverse fel och brister har upptäcks efter en del användande.

1. Elhissen på förarsidan strejkar.
2. Kamremmen skall bytas.
3. Diverse små rostangrepp.
4. Bilen är matt i lacken och har en del småskavanker.

Dessa saker plus lite till kommer att åtgärdas under denna tråd, så missa inte den gastkramande fortsättningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-c368c4980733b82518a1a39876c61d9d.jpg
Senast redigerat av JohnWayne (20 juli 2011)


5 071 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#2
1.9 GTI eblemen på båda bakskärmarna/takstolparna var borta så det första som gjordes var att beställa nya. Elhissen fixade farsgubben innan jag hann blinka och den lokala macken fick ta hand om kamremsbytet pga av hälsoskäl.






Inredning och originalklädsel var i förhållandevis gott skick. Franska bilar brukar vara sköra. Tack vare en överdragsklädsel hade sätena klarat sig bra.




https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-206ffaa7ffac7afdb4ff9c3ca3c5469d.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-8ee579f428508c601eb706f4cc424dcf.jpg

Dammsugning och dammtorkning nästa.


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-3dbdae0c1d4c5bbe42cfb726eba29b12.jpg
Senast redigerat av JohnWayne (20 juli 2011)


5 071 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#3
Lite rost fanns det i dörröppningarna och på trösklarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-49edb619ef7db64c6e790a8be9a6be6e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-95a828c9ca75bf0447052084d96f2a07.jpg



och dörrkanten fanns ett rostparti

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-6a1a3d525eac5325e06837cc5f28d649.jpg

som nu blivit slipat med borrmaskin och nylontrissa.


5 071 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
#4
Skrapade loss den gamla kittfogen och blästrade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-43205b1fc08f80679986a17997174245.jpg




Dörrkanten har nu också blivit blästrad. Använde punktblästern eftersom jag inte vill använda den vanliga blästern inne i verkstaden. Men den är effektivare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-1523ae9efffb8e56ad3c8d6ae256ee50.jpg


346 Inlägg
29 juli 2011
#5
Riktigt roliga bilar, ska följa projektet.

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!

5 071 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
#7
Som synes så hade karossidorna under listerna fått ett stort antal stenskott. Vita prickar lyste genom den svarta lacken överallt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d3e80a310b2b96190aa613e8c7bf6398.jpg


Bestämde mig då för att lacka om de här partierna när jag ändå skulle behöva måla lite här och där.
Började med att matta ner lacken med rondellslipen och 500 papper.
Kopplar slipmaskinen till dammsugaren så slipper jag en hel del damm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-581b83e27b8ddbfeb874f595c7ed8063.jpg

Mattat och klart. Jag täckte in plastlisten ifall jag skulle råka röra om den med rondellslipen.
Som ni kan se så lyser grundfärgen igenom på vissa ställen. Det skvallrar om att dörren inte är riktigt rak och man kan då dra slutsatsen att den har blivit lackerad någon gång tidigare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-4357647ce3d4fc46ebc2e1e592fe2d86.jpg


5 071 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
#8
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-8d23c184569817f2530da12235bf9ca6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-fbf0d8b912461d6e1d0b4412809afd9e.jpg



Nu är trösklarna nermattade och karossen maskerad en bit upp. Dags att dra på tröskelmassan.


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-cc8e11ea7a98525c1095722bb2163364.jpg


Tröskelmassan på plats. Man kan om man vill lackera den för att få den i samma kulör som bilen, men i det här fallet när bilen ändå är svart, lämnar jag den så här.


5 071 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
#9
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-83c385cafe0777a8fcf8415faa27f490.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-baf1490a86565deb278e005fb309a9fc.jpg

Först grundade jag de plåtrena partierna med epoxy grund som jag penslad på. Jag lät det torka några dygn och slipade det jämt och drog på en slipfärg med en sprayfärg. Då det är så här små partier det rör sig om funkar det ganska bra. Och Peggan ska ju inte bli någon utställningsbil.


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-c4a3da1c78053f5619b29d692eab2edf.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-b6f5465b9623180c14ead7e625d0af49.jpg


Nu är hela bilen maskerad och klar för lack. Efter att ha blåst bort allt damm, torkat med siliconremover och gått över ytorna med klibbduk ett antal gånger är det bara att blanda färgen och börja spruta.
I detta fall blir det vattenbaserad lack så först kör jag tre lager med färg.


Osponsrad
1 631 Inlägg
16 augusti 2011
#10
Bra jobbat. Har sj haft en gti, roliga små bilar.
fortsätt så och sen säljer du den till mig wink

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

5 071 Inlägg
Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 augusti 2011
#12
Trevligt projekt på en gammal klassiker! Däremot undrar jag hur någon stått ut med den där överdragsklädseln? Det kliar i fingrarna på mig, jag hade bränt den! wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

5 071 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
#13
Rquired skrev:
Trevligt projekt på en gammal klassiker! Däremot undrar jag hur någon stått ut med den där överdragsklädseln? Det kliar i fingrarna på mig, jag hade bränt den! wink

Den ÄR bränd big_smile så du kan vara lugn big_smile


685 Inlägg
17 augusti 2011
#14
Trevligt projekt, kommer att följas.

No turbo shit - just real power!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 augusti 2011
#15
JohnWayne skrev:
Rquired skrev:
Trevligt projekt på en gammal klassiker! Däremot undrar jag hur någon stått ut med den där överdragsklädseln? Det kliar i fingrarna på mig, jag hade bränt den! wink

Den ÄR bränd big_smile så du kan vara lugn big_smile

Skönt, då kan jag till slut slappna av! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

5 071 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
#16
Rquired skrev:
JohnWayne skrev:
Rquired skrev:
Trevligt projekt på en gammal klassiker! Däremot undrar jag hur någon stått ut med den där överdragsklädseln? Det kliar i fingrarna på mig, jag hade bränt den! wink

Den ÄR bränd big_smile så du kan vara lugn big_smile

Skönt, då kan jag till slut slappna av! smile

Hahahaha big_smilebig_smilebig_smile jepp.


192 Inlägg
17 augusti 2011
#17
noniin poka händer de nått hära då? smile


5 071 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
#18
Only-volvo skrev:
Trevligt projekt, kommer att följas.

smile trevligt!


5 071 Inlägg
19 augusti 2011
Trådstartare
#19
hengxel skrev:
noniin poka händer de nått hära då? smile

kyllä kyllä smile


5 071 Inlägg
19 augusti 2011
Trådstartare
#20
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-11d728b76f016850ffea541adb5e57e3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-f10a497d13818104f5752f4732dba74e.jpg

Efter tre lager med basfärg ser det ut så här. Detta är nu vattenbaserad färg så nu måste man vänta tills färgen blivit riktigt matt och blek innan man kan klarlacka. Hade det varit oljebaserad färg skulle det ha gått att dra på klarlacken inom 10-15 minuter men i det här fallet lät jag det torka över natten och drog på klarlacken det första jag gjorde när jag kom till verkstaden följande morgon.
Vilket är lite besvärligt eftersom bilen behöver "vara ensam" när färgen torkar, kunde jag inte göra mer den dagen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-4b7aba7fbe8d73d55fb799ec15af8c61.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-23bfe863c6f25b7a73870c87a66d1e99.jpg

Efter tre lager med lack blev den så här fin smile
Inga rinningar och inget apelsinskal. Och inga större dammkorn. Helt ok på en bruksbil med andra ord smile

Jaa, jag skruvar och målar i samma utrymmen. Och det går bra så länge det inte är fråga om utställningsbilar. Och fastän man lackar i lackbox vill det förekomma damm. Och ska man vara noga så poleras ju alltid utställningsbilarna, och då försvinner ju dammet i alla fall.



Sök