Efter ha låtit färgen torka några dagar, ej kul med avtryck från maskeringstejp på nylackade ytor, så täcktes de båda trösklarna. Eftersom inte Peggan har några instegslister så nöts färgen bort.
Här valde jag att måla med sprayburk för att undvika få en massa sprutdamm inne i bilen. Man måste vara så noga när man använder spruta för sprutdammet kryper in överallt.
Alla plastlisterna hade blivit väldigt grå å bleka med tiden, vilket måste rättas till.
Använder något som heter Black Chrome som breds ut och gnuggas in. Funkar ganska bra om man gör det flera gånger. Här har jag provat på en liten bit.
Varför listorna på bakskärmen är i mycket sämre skick har jag ingen förklaring på. Kanske dom har blivit utbytta nån gång. Vem vet.
Som på klassiskt franskt manér spärrade vissa lister åt diverse håll. Clipsen hade gett upp, och för att fixa så snabbt och smärtfritt som möjligt fick det bli Sika-Flex. Vet inte om det finns i Sverige, men det är typ nån silikon avsedd för karosseri och plåt.
Bara för att jäklas så använder biltillverkarna ljusa grundfärger på mörka bilar och mörka grundfärger på ljusa bilar. Tanken är väl att få ha en verkstadsverksamhet också.
Peggan hade sjutusen stenskott (minst) över hela karossen. Dom penslades försiktigt i med en liten hobbypensel. Skråmor och repor polerades bort och till sist lade jag ett lager värgvax. Resultatet blev över förväntan. Ni ska snart få se.
För att se om det blir någon skillnad drog jag en remsa med maskeringstejp över huven. Syns inte så bra på bilden men betydligt bättre i verkligheten var tejpen gått.
Har ingen "riktig" polermaskin utan använder en gammal slipmaskin med en polerdyna. Funkar utmärkt.
Måste bara ha ut den i solen för att kolla efter poleringen. (Bilderna är inte i direkt ordningsföljd, därför saknas GTI och 1.9 emblemen.)
För att göra en liten avstickare. Bromskölden på vänstersida verkade väldigt vind. Det visade sig att två skruvar fattades och skölden var lite rutten.......
så den vara bara att ta loss, svetsa ett nytt skruvhål och skruva dit.
Har nu dammsugit, torkat med rengörare och med vinycleaner. Rutorna rengjorda flera omgångar på insidorna (man blir förvånad hur mycket skit dom drar åt sig), fixat sätena med leather conditioner, dammsugit igen och sprutat en massa "dofta gott" i den blev resultatet över förväntan.
Efter att ha duttat i alla stenskott (ett jättejobb), fyllt färg i alla rispor och repor, gått över alla plastdetaljer inklusive däcken. Vaxat alla lampglas och fälgarna. Polerat och till sist vaxat med färgvax blev resultatet följande.......