Nausea skrev:
evilaudio skrev:
Nausea skrev:
Bara det att det inte är dugligt. Som sagt, det blir så mycket enklare med alla intällningsmöjligheter som Alpinen för +- 5000 kr erbjuder. För att inte tala om ljudet! Du kan lugnt ha kvar en sån spelare i 5 år och den slår mycket annat på marknaden.
Som jag krev säger Focal också att mellanregistret måste anpassas efter placeringen. I brädan ska det sänkas, vilket det medföljande filtret också ger möjlighet till.
Nej, det är ju bredbandselement original. Jag tänkte på mitt eget system eftersom jag sitter och klurar lite på val av filter, om jag ska köra aktivt eller inte.
jo men detta är inget man gör som nybörjare i en "svensson bil"..
folk vill ha saker som är enkla att montera å låter hyffsat för vettiga pengar utan en massa strul.
jo mer man har att justera på ju mer fel kan man få de om man inte vet hur man ska göra..
i början ska de va så enkelt som möjligt.
Jag hör vilket frekvensområde som behöver justeras, men med Alpinen blir det så enkelt att du kan välja frekvens och nivå på både delningsfilter och parametrisk EQ medan du lyssnar, så du behöver inte ha så bra (eller absolut) gehör. Annars är ett standardtips att köra med så branta filter som möjligt och använda högpass till midbasen så får du renare midbas. Jag måste till exempel köra från 80 Hz (24 dB per oktav) på brädan och 40 Hz (också 24 dB) i dörren, då blir det bäst ljud. Om jag höjer frekvensen till specen på Focalen (från 120 Hz) får midbasen i dörren ta hand om allt upp till 120 Hz och då blir ljudbilden diffus pga att ljudet kommer från 2 källor som är för långt ifrån varandra. Det gör ingenting i basen men midbasen upp till 500 Hz är ett känsligt frekvensområde.
men HALLÅ!! detta e inget man gör som nybörjare..
"Testar man inte så får man aldrig veta"