3319
Sök

LED-ramp på taket

1 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Hej, ny här så, kanske inte rätt kategori,
I alla fall, min Volvo v70 -06 ska få en ny ledramp på taket men jag undrar om någon smart människa kan säga mig hur man ska dra kablarna, åtminstone 12+ och - kablarna, batteriet sitter bak i bakluckan och jag är inte sugen på att borra i taket.

7 417 Inlägg
för 2 timmar sedan
Jag har på flera bilar dragit elledningarna på utsidan utefter höger A-stolpe.
Tejpat den med silvertejp eller svart tejp, beroende på bil.
I regel är springan vid motorhuven så stor att elledningen inte kläms.
På nuvarande bil har jag "knipsat" lite på fyllnadsbiten framför vindrutan med en sidavbitare.
På JEEP och Land Rover har jag dragit inuti snorkeln.

Ström till extrabelysningens relä tar du från strömuttaget/-punkten i motorrummet.

Ett tips är att köpa ett kopplingsstycke som du trycker in mellan glödlampan (H4/H7) som har en ledning som du förlänger till "86" på relä, och därmed får du helljusstyrning på LED-rampen.

Kopplingsstycket finns hos Biltema, Jula och Mekonomen m fl för en 50-lapp.

Lycka till.

2 389 Inlägg
för 45 minuter sedan
Enklaste vore väl under listerna på taket. Dom går väl i princip hela vägen bak om jag minns rätt.

* Voff voff *
10 570 Inlägg
för 19 minuter sedan
Varför dra kablarna hela vägen till batteriet? Det finns både plus- och minus-plint under huven. Styrning till reläet hittar du vid luftburken. Sedan behöver du bara en originalknapp att sätta i knappraden under klimatpanelen så är du klar och kan slå av och på rampen med knappen (vilket du kommer behöva för ramp på taket är värdelöst i alla väder utom solsken typ...).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Sök