3494
Sök

Oljelampa Saab 9000 2,3t

20 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
Hallå.

Upptäckte idag helt plötsligt att oljelampan började lysa. Jag har nyss bytt motorolja i bilen och nivån såg ut att vara kanon. Det har aldrig hänt innan och motorn var väldigt varm. Men det konstiga var att när man slår av tändningen så slockna lampan, men efter stängt av bilen ett par gånger och startat igen så började den lysa igen!

Är det någon annan som haft samma problem eller liknande?
Eller kan det vara så enkelt att givaren är ute och cyklar?

mvh/ JOcke

rb26dett
136 Inlägg
21 juli 2011
Kan vara givaren. Men skulle också tex. kunna vara silen i tråget som satt igen sig. Brukar kunna hända om det slarvats med oljebyten tidigare. Hände på min a4. Vet att detta är vanligt på saabs nyare motorer iaf.

Mvh/Eric

"anti antispinn"

20 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
Erken skrev:
Kan vara givaren. Men skulle också tex. kunna vara silen i tråget som satt igen sig. Brukar kunna hända om det slarvats med oljebyten tidigare. Hände på min a4. Vet att detta är vanligt på saabs nyare motorer iaf.

Mvh/Eric

Aa kan kanske vara silen... Har dock aldrig hänt när den är kall utan bara när den är varm , ifall silen varit igensatt hade väl lampan strulat även på kall motor?

Är det någon som vet om Saabs Oljegivare är extra värmekänsliga kanske?
Och vet någon det bästa sättet att mäta oljetrycket? smile

mvh/ JOcke

Tvivlare
2 266 Inlägg
22 juli 2011
Du kan mäta oljetryck i givarens hål t.ex. Vad är de för oljefilter?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

20 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
MantaRobin skrev:

Helt vanligt slit o släng från biltema... hahaha smile

Tvivlare
2 266 Inlägg
22 juli 2011
Baloo__ skrev:
MantaRobin skrev:

Gör om, gör rätt... tongue

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

20 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
MantaRobin skrev:
Baloo__ skrev:
MantaRobin skrev:

Gör om, gör rätt... tongue

hahaha jag vet att det inte är bra grejer, men med smal plånbok och sen länge planerat oljebyte fick det bli som det blev.. smile men allt har ju funkat fram tills i förrgår... Vet du var givaren sitter? Kanske byter den senare isåfall smile

rb26dett
136 Inlägg
23 juli 2011
Baloo__ skrev:
Erken skrev:

Mvh/Eric

Aa kan kanske vara silen... Har dock aldrig hänt när den är kall utan bara när den är varm , ifall silen varit igensatt hade väl lampan strulat även på kall motor?

mvh/ JOcke

Exakt som på min a4. tappade trycket när den blev varm (lampan tändes). Lät den stå en stund och startade så slockna lampan.

Mvh/Eric

"anti antispinn"

20 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
Erken skrev:
Baloo__ skrev:
Erken skrev:

Mvh/Eric

mvh/ JOcke

Exakt som på min a4. tappade trycket när den blev varm (lampan tändes). Lät den stå en stund och startade så slockna lampan.

Mvh/Eric

Okej aa jag får kolla silen där då, byta olja samtidigt... Men jag tror inte att trycket är lågt då jag igår körde i 120 knyck med lampan tänd och ingenting hände, inte ett missljud från motorn.. Haha riskfyllt men kul wink  jag får ta och kolla om givaren är knas samtidigt smile Tack för hjälpen smile

mvh/ Jocke

Sök