3450
Sök

Volvo 244 1988, hur kan man identifiera sin motorstyrning?

57 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
#1
Hej!

undrar hur man kan identifiera sin motorstyrning, bilen är en volvo 244 från 88 med en B230F på 85 kw( 115,6 alltså ca116) är det lh 2,2 eller lh 2,4?

hade tänkt byta till en B230FK motor utan att behöva byta HELA härvan, vad behöver göras om man ska byta HELA härvan???

två stycken frågor jag gärna vill ha svar på,

tack på förhand

MvH

871 Inlägg
22 juli 2011
#2
WunderBara_David skrev:
Hej!

undrar hur man kan identifiera sin motorstyrning, bilen är en volvo 244 från 88 med en B230F på 85 kw( 115,6 alltså ca116) är det lh 2,2 eller lh 2,4?

hade tänkt byta till en B230FK motor utan att behöva byta HELA härvan, vad behöver göras om man ska byta HELA härvan???

två stycken frågor jag gärna vill ha svar på,

tack på förhand

MvH

TROR att du har lh2.2.. med tanke på den lilla boxen till vänster om motorn.. "volvo usa" eller va det står på den. Rätta mej gärna om jag har fel..


57 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
#3
beckstroem skrev:
WunderBara_David skrev:
Hej!

undrar hur man kan identifiera sin motorstyrning, bilen är en volvo 244 från 88 med en B230F på 85 kw( 115,6 alltså ca116) är det lh 2,2 eller lh 2,4?

hade tänkt byta till en B230FK motor utan att behöva byta HELA härvan, vad behöver göras om man ska byta HELA härvan???

två stycken frågor jag gärna vill ha svar på,

tack på förhand

MvH

TROR att du har lh2.2.. med tanke på den lilla boxen till vänster om motorn.. "volvo usa" eller va det står på den. Rätta mej gärna om jag har fel..

jag är ju rädd för att  det är lh 2,2...  men det är väll inte "jätte" knepigt att byta hela härvan till lh 2,4 ???

Avstängd
201 Inlägg
22 juli 2011
#4
Men titta efter den dosan du kollar felkoder på, sitter vid höger fjäderben framifrån bilen. Tror det bara är 2,4 som har den

Full av massa grönt, flytande diarré (alltså SKIT)

57 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
#5
Lille_Skorpan skrev:
Men titta efter den dosan du kollar felkoder på, sitter vid höger fjäderben framifrån bilen. Tror det bara är 2,4 som har den

Har aldrig sett hur en sådan ser ut, ska kolla iallafall

57 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
#6
Det är en lh 2,2. Hur svårt är det att byta hela härvan?

SKÅNING
1 215 Inlägg
22 juli 2011
#7
precis har du boxen högerfram kant i motor rummet och samt svarta spridare och slutnr 007 på din lmm har du lh2.2

att byta hela härvan är lätt den går in på passagerarsidan genom torpedväggen och där sitter en kontakt du kan dela härvan från bilens härva men om du bytar till 2.4härva så måste den moddas så du kan andvända spridarmotståndet eller så skaffar du andra spridare och fortsätter att åka med 2.2 som jag ska göra och behåller orginal härvan, du kan följa mitt arbete här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2462674 har dock inte börjat med elen än men det är nästa projekt

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

57 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
#8
B20B230f skrev:
precis har du boxen högerfram kant i motor rummet och samt svarta spridare och slutnr 007 på din lmm har du lh2.2

att byta hela härvan är lätt den går in på passagerarsidan genom torpedväggen och där sitter en kontakt du kan dela härvan från bilens härva men om du bytar till 2.4härva så måste den moddas så du kan andvända spridarmotståndet eller så skaffar du andra spridare och fortsätter att åka med 2.2 som jag ska göra och behåller orginal härvan, du kan följa mitt arbete här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2462674 har dock inte börjat med elen än men det är nästa projekt

jo men om jag byter HELA härvan ända in till boxarna så behöver jag ju inte kludda med spridarmotstånd eller ? dessutom går väll inte HELA härvan mycket längre än kanske säkringar o grejer?

SKÅNING
1 215 Inlägg
22 juli 2011
#9
om du tänkt åka med orginal spridare så måste du tyvärr modda och sånt även om du byter härva därför jag byt spridare för det finns ingen turbo härva med lh2.4 till 240 bara till 740 och den härvan är inte att leka med stor och krånglig, kommer ej ihåg vilket det ska vara men dt ska antingen vara hög ohm eller låg ohm du ska byta till men saab 9000 turbo spridare kan man andvända sig av, härvan går in på passagerarsidan och boxarna sitter vid passagerarens fötter och härvan är skit lätt att byta den går in där och man krokar av boxen och kopplar ur en kontakt som där motorhärvan går över till bilen härva

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

57 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
#10
men den motorn jag köper har HELA härvan o allt från en 940 smile då måste jag ju slippa koppla in spridarmotstånd eller??

SKÅNING
1 215 Inlägg
23 juli 2011
#11
OM DU ANDVCÄNDER DIG AV 940INS härva så kan du bara koppla in den och köra fast den passar inte lika bra som 240 härvan, och om du ska andvända dig av din orginal härva och orginal spridare så ja då måste du modda in motståndet lika så om du ska ha 2.4 härvan och orginal spridare så måste du moda in motståndet

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig


Sök